Аттіла Віднянський: Від театрала нонкомформіста - до знаменитого європейського режисера

01.06.2019 19:38 ДОЗВІЛЛЯ

Коротка розмова зі знаменитим закарпатцем Аттілою Віднянським, який очолює Національний театр Угорщини, але з особливою любов’ю ставиться до свого дітища — Берегівського угорського національного театру.

Аттіла Віднянський народився в Мужієві на Берегівщині у 1964 році. Закінчив філологічний факультет Ужгородського університету у 1985 році і потім набрав групу випускників угорських шкіл Берегівщини і повіз їх на навчання до Києва. Це була група майбутніх театралів, які повинні були стати акторами у створюваному Берегівському угорському національному театрі.

Згодом Аттіла пропрацював 13 років головним режисером цього театру, а вже потім поїхав до Угорщини, де спочатку очолював Дебреценський національний театр, а зараз Віднянський є керівником Національного театру Угорщини.

Ми днями зустрілися в Будапешті. Було про що поговорити, бо востаннє бачилися саме в Києві, коли він привіз групу випускників шкіл, щоб вивчити їх на театралів у Київському театральному інституті Карпенка-Карого. Майже тиждень я жив у гуртожитку з цією групою, бо у той час писав дипломну роботу в Києві і Віднянський «вписав» мене у себе в гуртожитку. Я бачив, як зароджуються майбутні зірки, але тоді ще важко уявляв, що яких висот досягнуть ці актори. І думки не мав, що сам Віднянський стане театральним босом, бо в моїй уяві він важко вписувався в систему. Він був типовим нонконформістом. Зрештою, він схилявся до авангарду і був більше схильний до театру абсурду, ніж до класики.

— Аттіло, я пригадую тих молодих хлопців і дівчат, яких ти зібрав, щоб організувати в Берегові угорський театр. Зараз вони, напевно, всі дорослі і відомі актори. Чи всі з тих, кого було запрошено на навчання до Києва, стали таки акторами?

— На жаль, ні. Деякі відсіялися, не відчули перспективи, не знайшли себе. Але ті, хто лишився і пройшов через жорнова 90-х, стали зрештою відомими акторами, справжніми зірками.

— Власне, театр у Берегові створювався на початку 90-х. Пригадую, було багато бюрократії, чиновники гальмували проект. Як взагалі вдалося таки запустити Берегівський угорський театр?

— Ми пережили дуже багато. Було враження, що цей театр потрібен був лише нам і нікого його доля не цікавила. Скажу більше, у нас взагалі не було грошей, а актори працювали без гонорарів. Але ми були фанатами і любили цю справу. Ми не цуралися ставити свої вистави навіть у клубах невеликих сіл. Це було не лише корисно для відточування майстерності, але й цікаво було спостерігати за людьми, як вони проковтували мистецтво, які були враження.

— Зрештою, ти поїхав із Берегова й очолив театр у Дебрецені…

— Ну я ж поїхав не відразу. Я 13 років пропрацював керівником Берегівського театру і поїхав уже тоді, коли Берегівський театр став цілком самодостатнім. Ми вже стали відомими, багато гастролювали, брали участь на фестивалях, отримували нагороди. Та й навіть очоливши театр у Дебрецені, я не розірвав зв’язки з Берегівським театром. Та й зараз, очоливши Національний театр Угорщини, не кидаю свого дітища в Берегові. І навіть своєю місією бачу — стати тим мостиком, який би об’єднував українську та угорську культури та й наші нації.

— І які кроки вже зроблено? Мені відомо, що лише минулого року вперше після десятирічної перерви Угорський національний театр мав виступ в Україні. Ти ставив виставу «Сім’я Тотів» на фестивалі в Івано-Франківську. Це був прорив…

— А зараз за мого сприяння в Будапешті відбулися вистави Київського театру Івана Франка. Дві вистави цього театру мали величезний успіх. І ми продовжуватимемо цю співпрацю. Я робитиму все для того, щоб угорські театрали частіше гастролювали в Україні, а українські в Угорщині.

— Трошки про саме мистецтво. Пам’ятаю тебе таким нонконформістом, ти мав довге волосся і явно не вписувався в образ представника радянської богеми. Ти був більш схильним до авангардового театру, ти ставив яскравого представника театру абсурду Семюеля Бекета «Чекаючи на Годо», аж потім раптом я дізнався, що в твоєму репертуарі є і легкі комедії від Фейдо, є і класика, наприклад, чехівські «Три сестри», які ти ставив напевно сотні разів…

— Ну, можливо, я і був нонконформістом, як ти кажеш, і тяжів до авангарду, але це був певний протест проти тих репертуарів, які були притаманні у всіх театрах у СРСР. Насправді, сучасний театр є дуже багатогранним, а для нас важливо було донести певну ідею, тож, відповідно, підбирав засоби, як це краще зробити.

— Щодо засобів, то нещодавно ти під час однієї з вистав використав фонове відео, яке дійсно підсилило ефект. Театр уже перестав бути рафінованим?..

— Я розумію, що ти маєш на увазі. Насправді режисер вільний використовувати різні засоби для досягнення того чи іншого ефекту. Все залежить від того, що ти ставиш і наскільки засоби можуть підсилити ефект. Звичайно, деколи можна «гратися» виключно з декораціями та світлом, а інколи можна додати несподіваності з використанням відео, музики чи інших засобів.

— Минулого року з тобою знову ще на 5 років продовжили контракт на керівника Національного театру Угорщини. Це ж дуже відповідальна робота і, можливо, там забагато бюрократії, яка відволікає від творчості?

— Так, подеколи присутня деяка виключно паперова робота, але вистачає часу і на творчість. Я ж не тільки режисер Нацтеатру Угорщини. Частина з тої театральної трупи, яку ми сформували з самого початку в Берегові, працює тут зі мною в Будапешті, а частина залишилася в Берегові і я досі   роблю режисуру вистав і Берегівського театру.

— Старший син також пішов твоїм шляхом…

— О так, його також, якось несподівано (посміхається) звати Аттіла. Йому зараз усього 25 років, але він закінчив Угорську академію драми та кіно і наразі є режисером Будапештського театру «Віг». Він також чудовий актор і навіть отримав нашого угорського «оскара» за кращу чоловічу роль у 2016 році. Він знявся у фільмі «Ті, що заблукали». Безмежно радію його успіхам.

— Ти ще в 2001 році став Заслуженим діячем мистецтв України, ти отримав усі мислимі й немислимі звання та минулого року тебе визнали Почесним громадянином міста Берегова. Приємне звання?

— Неймовірно приємно. Так, я давно живу та працюю в Угорщині і маю угорське громадянство, але Берегово залишається моїм рідним містом. Створюючи і розвиваючи театр у Берегові, я також формувався як особистість, як театрал. Я люблю Берегово і пишаюся тим, що мої земляки вирішили зробити мене Почесним громадянином.   Я дуже сподіваюся, що буду в Берегові частіше. Зараз стартувала крупна програма угорського уряду розвитку культури на Закарпатті, що дасть можливість реалізувати чимало цікавих проектів. І я, безперечно, братиму щонайактивнішу участь у цій програмі.

Петро Гойс для Prozak.info

Коментарі :


 

 

 

Погода

ДОЗВІЛЛЯ

Оголошення

Архів новин

Березень
Січень
Лютий
Березень
Квітень
Травень
Червень
Липень
Серпень
Вересень
Жовтень
Листопад
Грудень
2025
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
НдлПндВтрСрдЧтвПтнСбт
23
24
25
26
27
28
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Влада

Чи влаштовує вас влада в Україні?


Влаштовує
Не влаштовує
Мені однаково


Голосувати/результат