Документи у сматфонах проти документів паперових
Давно відомо, що паперові документи часто породжують корупцію. Будь який контакт з чиновником потенційно має ознаки корупції, бо це є певна залежність від персони, яка може мати певні недобрі умисли з метою отримання неправомірної вигоди. Саме тому перехід на електронні документи є свідченням цивілізованого поступу.
І тим приємніше, що Україна почала рухатися в напрямку дигіталізації і стала першою країною в світі, яка наділила юридичною силою паспорт у смартфоні. Наприкінці березня цього року депутати ухвалили закон, який прирівнює цифрові паспорти в додатку «Дія» до паперових чи пластикових документів. У Міністерстві цифрової трансформації запевняли, що з е-паспортами можна буде подорожувати Україною, забирати посилки, оформляти довідки в ЦНАПах та багато іншого.
Відповідно до ухваленого закону, е-паспорт – це електронне відображення інформації, що міститься у паспорті громадянина України у формі картки або у закордонному біометричному паспорті. Е-паспорт має також інформацію про місце проживання та ідентифікаційний код громадянина.
Користуватись е-паспортом можна за допомогою мобільного додатку «Дія». Для цього потрібно завантажити додаток із App Store або Play Market на свій телефон та авторизуватись через BankID. У Міністерстві цифрової трансформації наголошують, що жодних сканів документів звантажувати у додаток не потрібно. «Дія» автоматично підтягує інформацію із демографічного реєстру.
У рамках спільного проекту Українського кризового медіацентру та Естонського центру східного партнерства" відбулася зустріч журналістів з керівником експертної групи впровадження та оцінки якості електронних послуг Міністерства цифрової трансформації України Денисом Івановим.
Експерт розповів, що кожен е-паспорт має унікальний QR-, штрих- і цифровий коди, які використовуються для верифікації документа. Щоб перевірити дійсність документа, можна просто засканувати код за допомогою власного смартфону чи планшету.
Якщо натиснути на eID, зображення паспорту в смартфоні «перевернеться», і на його «зворотному боці» буде QR-код. При перевірці документа з цього QR-коду звернення йде до реєстру, а потім людина, або організація, що запросила дані, отримує повідомлення на свою «Дію» в смартфоні, або у випадку організацій, то інформація з’являться у її системі.
У «Дії» є й інші документи. Дуже зручно стало те, коли в програмі появилися водійські посвідчення та техпаспорт на автомобіль. І тепер вже не потрібно мати з собою водійські права у вигляді традиційної картки, співробітникам дорожньої поліції достатньо показати водійське посвідчення у смартфоні в програмі «Дія».
Є в програмі й купа інших зручностей. Тепер зі смартфону можна не лише щось оплачувати чи підтверджувати, але й навіть відкривати, до прикладу, приватні підприємства, - розповідає Денис Іванов.
Звичайно ж, було цікаво дізнатися, чому в деяких органах державної влади ще досі вимагають паперові документи. До прикладу, в Ужгородському ЦНАПі досі не можна щось оформити без традиційного паспорта чи довідки з ідентифікаційним кодом.
«Ми активно працюємо над тим, щоб у всіх органах влади вже чимшвидше перейшли на електронні документи. Наразі на Закарпатті є ЦНАПи, де вже для підтвердження особи можна скористатися програмою «Дія» в смартфоні. Це ЦНАПи в Білках, Оноківцях, Поляні, Рахові, Чинадієві, Кам’янському та Ясіня», - каже Денис Іванов.
Він запевнив, що, коли закон запрацює, то державні органи не матимуть права вимагати паперові документи у власників цифрових паспортів.
Наразі більше як 100 партнерів приймають цифрові документи в «Дії». Зокрема, серед держустанов це Кабмін, Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, Міністерство інфраструктури України, Міністерство молоді та спорту, Державна інспекція ядерного регулювання України, Державна служба статистики України.
Крім того, до цифрових документів готові деякі банки, платіжні системи, суди і Центри надання адміністративних послуги. Документи у «Дії» приймає низка готелів, продуктових магазинів та супермаркетів, поштові компанії, музеї та розважальні заклади. Цифровим паспортом можна буде скористатись під час купівлі автобусних, залізничних та авіаквитків по Україні.
А 15 квітня цього року Президент України Володимир Зеленський підписав закон, який прирівнює електронні паспорти до паперових, закон набирає чинності 23 серпня 2021 року.
«Сьогодні близько 5 мільйонів громадян України користуються е-паспортами (цифровими зразками ID-карток) через мобільний додаток порталу державних послуг «Дія». Закон, що його підписав глава держави, закріплює на законодавчому рівні визначення е-паспорта та е-паспорта для виїзду за кордон і прирівнює їх до фізичних аналогів. Це дасть змогу використовувати ці цифрові документи під час подорожей залізницею або літаком у межах України; під час медичного обслуговування чи банківських операцій; для отримання адміністративних, готельних, телекомунікаційних, бібліотечних послуг та пошти; під час придбання товарів у магазині й для підтвердження особи на запит поліції та правоохоронних органів», – йдеться в повідомленні Офісу Президента.
Таким чином, від 23 серпня вже у державних та багатьох інших публічних установах в українців не будуть вимагати виключно традиційні паперові паспорти та деякі документи. Достатньо буде мати з собою смартфон, у якому встановлена програма «Дія».
Звичайно ж, виникає питання безпеки. Денис Іванов переконує, що програма «Дія» є абсолютно захищеною і ніяких підробок бути не може.
Навіть якщо хтось створить схожий сторонній додаток, то особисті дані громадян до нього не потраплять, бо урядовий додаток бере інформацію напряму із реєстрів Державної міграційної служби України. Навіть у випадку з втратою смартфону вхід у програму можливий при ідентифікації відбитків пальця.
Є одне зауваження – електронні документи в «Дії» наразі дійсні лише на території України. Але влада працює над тим, щоб ми могли увійти в європейську систему електронного обігу документів. І це буде прорив.
Ну і ще одна приємна новина. Міністерство цифрової трансформації у вівторок, 29 червня, оголосило про запуск реєстрації на бета-тестування сертифікатів про вакцинацію проти коронавірусу.
«Один із пріоритетів Мінцифри зараз - створення технічних рішень для контролю поширення COVID-19 та відновлення подорожей без зайвих перешкод під час пандемії. Україна - одна з перших країн, яка розпочала комунікацію з командою ЄС щодо впровадження «ковідних» сертифікатів», - ідеться в повідомленні Міністерства цифрової комунікації.
«Бета-тест «ковідних» сертифікатів про вакцинацію стартував1 липня, усі тестувальники отримають доступ протягом 48 годин. Це важлива частина запуску», - сказано в повідомленні.
У відомстві уточнили, що взяти участь у бета-тесті можуть громадяни, які завершили курс вакцинації від COVID-19 (отримали дві дози) на території України. Їхні відгуки допоможуть команді Мінцифри знайти недоліки та максимально швидко усунути їх перед проведенням оцінки сертифікатів згідно з вимогами ЄС.
«У надкороткі терміни Міністерство цифрової трансформації України налагодило ефективний процес між держустановами для швидкого створення та впровадження «ковідних» сертифікатів у «Дії», які допоможуть українцям повернутися до звичного життя. «Ковідний» сертифікат - це документ у «Дії», який буде підтверджувати ваш статус про вакцинацію в Україні, на території ЄС та інших країнах», - ідеться в повідомленні.
Зазначається, що ці сертифікати працюватимуть так, як й інші документи в «Дії». Перевірити їх дійсність можна буде за QR-кодом. Пізніше «ковідний» сертифікат можна буде згенерувати після негативного результату ПЛР-тестів або перенесеного COVID-19.
Петро Гойс
Коментарі :
Додати коментар