Чи бути оновленій Конституції України?

29.06.2013 10:47 ПОЛІТИКА

Конституційний процес в Україні періоду 1990—1996 років поділяють на три етапи. Перший етап розпочинається 24 жовтня 1990 р. Тоді було утворено першу Конституційну комісію (59 чол.) для підготовки нової Конституції України. 19 червня 1991 р. парламент України ухвалив Концепцію нової Конституції України, а 1 липня 1992 р. — Постанову про винесення проекту Конституції України на всенародне обговорення.


Другий етап — 10 листопада 1994 р. — 8 червня 1995 р. — це період діяльності Конституційної комісії (7 секцій), яка узагальнила матеріали альтернативних проектів Конституції України. Конституційна діяльність характеризувалася протистоянням між Верховною Радою та Президентом України, яке завершилося підготовкою Конституційного договору. 8 червня 1995 р. між президентом Кучмою та спікером Морозом було підписано Конституційний договір.

Третій етап розпочинається 24 листопада 1995 р. Тоді було утворено Робочу групу Конституційної комісії для доопрацювання проекту Конституції України, яка 11 березня 1996 р. ухвалила і подала до Верховної Ради України новий узгоджений проект Конституції України. 4 червня Верховна Рада України прийняла проект Конституції України в першому читанні. 26 червня президент Кучма видав Указ про проведення всеукраїнського референдуму з прийняття Конституції України, а за основу було взято проект Конституції України від 11 березня 1996 року. І ось 28 червня 1996 р. Верховна Рада України прийняла Конституцію України. Голосування за введення її в дію було таким: «за» — 338, «проти» — 18, «утрималися» — 5.

Структурно Конституція України складається з преамбули (вступу), 15 розділів, 161 статті й 14 пунктів Перехідних положень (розділ ХV). Отже, третій етап конституційного процесу завершився прийняттям Конституції незалежної Української держави.

У день прийняття Конституції України ніхто з народних депутатів України та державно-політичних діячів не знав, що через вісім із половиною років ситуація в Україні буде ще драматичнішою, ніж відома всім «Конституційна ніч» 28 червня 1996 року. У Маріїнському палаці в ніч із 7 на 8 грудня 2004 р. президент Леонід Кучма, який завершував своє 10-річне правління, голова Верховної Ради Володимир Литвин, кандидати у Президенти України Віктор Янукович та Віктор Ющенко, а також міжнародні спостерігачі ламали голову над тим, як вийти з найгострішої політичної кризи за всю історію незалежності України. Вихід було знайдено. 8 грудня 2004 р. Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Конституції України» № 2222, який набув чинності 1 січня 2006 р. Зміни до Конституції України мали наслідком зміни в конституційному ладі: перехід від президентсько-парламентської форми правління в державі до парламентсько-президентської, перерозподіл повноважень, визначення нових засад формування вищих органів державної влади, взаємовідносин між президентом, парламентом і урядом тощо.

Норми змін до Конституції України від 8 грудня 2004 р. діяли до 30 вересня 2010 р., коли Конституційний суд України ухвалив т. зв. «Рішення 30 вересня» про визнання Закону України № 2222 неконституційним «через порушення конституційної процедури його розгляду і прийняття». Головним аргументом було те, що парламент України перевищив свої повноваження, закріплені у статті 159 Конституції України, оскільки він не може змінити Основний Закон без висновку Конституційного суду України. Це було справді так. Отже, на підставі позиції Конституційного суду України, висловленої в рішенні від 30 вересня 2010 р., було відновлено дію Конституції України від 28 червня 1996 р. А це означає, що відбувся миттєвий перехід нашої держави від парламентсько-президентської до президентсько-парламентської моделі рес-
публіканської форми правління.

17 травня 2012 р. Указом Президента України було утворено Конституційну Асамблею (далі — Асамблея) у складі не більше 100 членів, затверджено Положення про її діяльність. Асамблею очолив Леонід Кравчук. Отже, з утворенням Асамблеї бере початок процес конституційно-правової модернізації Конституції України (конституційна реформа).

ПРО ЛЕГІТИМНІСТЬ СУЧАСНОГО КОНСТИТУЦІЙНОГО ПРОЦЕСУ. ЩО НАСТОРОЖУЄ?

Легітимність сьогоднішнього конституційного процесу повинна супроводжуватися двома моментами. Перше — має відбутися широкий громадський діалог у питанні реформування, вдосконалення, оновлення, модернізації Конституції України. Друге — має бути дотримана чітка конституційна процедура внесення змін до Конституції.

Проте вже після утворення Асамблеї, 18 травня 2013 р., тогочасна парламентська опозиція офіційно заявила, що не визнає її утворення і діяльність. Останню не визнає і парламентська опозиція, утворена після жовтневих 2012 року виборів до парламенту України. Склад Асамблеї сформований із авторитетних фахівців, більшість яких або є у безпосередньому підпорядкуванні владній вертикалі, або з різних причин не можуть у разі потреби опиратися тиску з боку Адміністрації Президента України. Робота Асамблеї не набула публічності, про її діяльність більшості пересічних громадян нічого не відомо.

Наразі не варто дивуватися, що Президент України Віктор Янукович ніяк не пояснює свого бачення нової Конституції України. Через відсутність у її складі представників політичної опозиції та за наявних правових жонглювань Конституційного суду України, які спостерігаються в державі за нинішнього президентства, результат діяльності Асамблеї сприйматиметься суспільством не як результат певного громадсько-політичного загальнонаціонального консенсусу, а як черговий підготовлений для нинішнього президента проект змін державного ладу.

Спроба змінити конституційний лад в Україні в обхід передбаченої чинною Конституцією України процедури може вкрай негативно вплинути на імідж України. Це симптом негативного, бо змінювати Конституцію України чи вносити зміни і доповнення до неї повинен виключно парламент — єдиний орган законодавчої влади — на основі консенсусу всіх наявних у ньому політичних сил. А щодо апелювання до референдуму, то він може бути лише доповненням до прийняття рішення у стінах Верховної Ради України.

Суспільство, політичні сили повинні усвідомити необхідність здійснення конституційно-правової модернізації. Насамперед тому, що справжня конституційно-правова реформа є важливим чинником подальшого стабільного розвитку нашої держави. Закріплення оновлених конституційних пріоритетів обумовлене також зобов’язаннями України, що випливають із її членства в Раді Європи, а також підписанням Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. І найголовніше, оновлена Конституція України має бути орієнтована на утвердження людини як найвищої цінності суспільства та держави.

ЧИ ПОТРІБНА КОНСТИТУЦІЙНА РЕФОРМА?

Відповідь однозначна, що так. До основних причин, що обгрунтовують необхідність конституційно-правової модернізації Конституції України, належать такі:

На момент прийняття Конституції України в 1996 році українські законодавці не мали достатніх знань і досвіду для належного затвердження конституційних принципів функціонування та розвитку деяких конституційно-правових інститутів (наприклад, інститут президента).

Конституційний механізм організації влади не відповідає принципам змішаної республіки (президентсько-парламентської чи парламентсько-президентської).

У Конституції України закріплений не кращий фундамент для розвитку місцевого самоврядування, а регіональне самоврядування в ній узагалі не передбачене.

Ряд конституційних положень були спотворені при застосуванні відповідних норм, а їх неточності використовувалися суб’єктами політичних відносин для того, щоб привласнити собі якомога більше повноважень і уникнути відповідальності, інші ж положення порушувалися та ігнорувалися владними суб’єктами.

Легітимність Конституції на даний момент є сумнівною. Першого удару по ній було завдано змінами 2004 р., бо шкода була заподіяна не тільки порушенням процедури, але й мотивацією змін і самим їх необдуманим змістом. Другим ударом стало рішення Конституційного суду України від 30 вересня 2010 р., яким він постановив визнати такими, що не відповідають Конституції, зміни 2004 р. Отже є всі підстави констатувати, що Конституція України 1996 року свою відповідальну і важливу місію виконала.

Коментарі :


 

 

 

Погода

ПОЛІТИКА

Оголошення

Архів новин

Квітень
Січень
Лютий
Березень
Квітень
Травень
Червень
Липень
Серпень
Вересень
Жовтень
Листопад
Грудень
2025
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
НдлПндВтрСрдЧтвПтнСбт
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Влада

Чи влаштовує вас влада в Україні?


Влаштовує
Не влаштовує
Мені однаково


Голосувати/результат