В. Іванчо: Потрібно зменшувати ставки податків і посилювати відповідальність за несплату

admin 29.07.2016 13:39 ПОДІЇ

«Однією з основних ідей реформування податкової системи повинна бути зміна законодавства і самої фіскальної служби. Цьому органу потрібно надавати певні важелі впливу і водночас чітко встановити контроль за перевищенням повноважень працівниками», — вважає податківець зі стажем, екс-начальник Головного управління Міндоходів у Закарпатській області Василь Іванчо. Саме за його керівництва у 2013 році вдалося звести до нуля рівень заборгованості ПДВ на території області.  

На відповідальній посаді Іванчо запам’ятався сильним і принциповим, здатним відстоювати регіональні інтереси. За два роки Василь Іванчо встиг дописати й захистити кандидатську дисертацію і сьогодні має власний погляд на реформування галузі, якій присвятив чималу частину свого життя. Зізнається, що готовий працювати і далі, але в новій системі. Тому переконаний, що реформа повинна відбутися не на папері, а на ділі, й зацікавлені у ній передусім мають бути платники податків.  
— Василю Васильовичу, доволі тривалий час вас не було чути. Над чим працювали?
— Останні два роки я сконцентровував свою увагу на науковій роботі: значний час витратив на написання кандидатської дисертації, яку розпочав ще в 2011 році й захистив минулого року. Тема кандидатської стосувалася адміністративно-правового регулювання перевірок, що здійснюються фіскальними органами.
Водночас, у вільний час приділяв увагу спорту, займався доволі інтенсивно.
Після того, як пішов із посади керівника податкової, протягом року не міг займатися підприємницькою діяльністю. Тому вже з минулого року допомагав друзям у цій справі.  
— Вас пам’ятають як сильного та принципового керівника на посаді голови Державної податкової служби, а заяву на звільнення ви написали в найгарячіші дні Майдану. Зробили це добровільно?
— Справді, в той період у країні склалася неоднозначна ситуація, коли на Майдані пролилася кров. Напевно, ви пригадуєте, що навколо державних органів чинився певний тиск. На той час податкова не була залучена в якісь політичні розбірки, але оскільки була пролита кров людей, я прийняв рішення про відставку ще до того, як відбулася зміна керівництва Міністерства доходів і зборів. Жодна політична боротьба не варта людських життів. Я сказав керівникові, що орган зможе спокійно функціонувати і виконувати завдання й при заступниках, які були на той час. А для того, щоб зняти ту напругу, яку створювали штучно, як на мене, окремі особи на Закарпатті, прийняв таке рішення. Мою заяву сприйняли з розумінням і задовольнили.
— Ви доволі тривалий час обіймали посаду керівника податкової в області. Чи завжди у вас було порозуміння з Києвом?
— Скажу відверто, що порозуміння досягалося не завжди. Іноді на рівні середньої ланки виникали розбіжності, коли мені доводилося переконувати, можливо, навіть лобіювати інтереси платників, які займаються зовнішньо-економічною діяльністю. Коли я виходив на рівень керівництва, то мав порозуміння і питання вирішувалося на користь області. У контексті цього згадую приклад 2013 року, коли вдалося досягти порозуміння і звести до нуля рівень заборгованості ПДВ на території області. І в цьому плані наша область була єдиною в Україні, де не було заборгованості з компенсації ПДВ. Це було позитивно сприйнято підприємствами з іноземними інвестиціями, де працюють тисячі людей. У наш непростий час такий економічний месидж став ключовим у тому, що підприємства з іноземними інвестиціями і надалі працюють на території області й планують розширення діяльності.
— Багато хто вважає, що ви служили так званій «злочинній владі», й натякає про люстрацію.
— Свій професійний шлях у податковій службі я розпочав із рядової посади в 1998 році. З цього часу працював при різній владі. Тому скажу так: я служив державі й завжди намагався знайти баланс, золоту середину. Посада керівника завжди була непростою. З одного боку, поставало завдання наповнити бюджет, з іншого боку — при наповненні бюджету потрібно було працювати так, щоб той, хто платить ці податки, платив їх і завтра. До 2010 року я перебував на різних посадах, зокрема був керівником у кількох районах. Я впевнений, що ставити на всіх людей клеймо однозначно неправильно. Якщо хочете знати моє ставлення до люстрації, то я вважаю, що люстрація мала стосуватися першого рівня керівників. Якщо є політична воля керівників відомств жити за правилами і по-новому, то цього можна досягти абсолютно іншим шляхом, не гублячи тих людей, які мають досвід, уміють і хочуть працювати на благо держави.  
— До речі, ви були членом Партії регіонів?
— Я не був ні членом Партії регіонів, ні членом жодної іншої партії. Наприкінці 90-х, коли розпочав свою роботу в державній інспекції в Мукачеві на посаді державного інспектора, були прийняті зміни до Закону «Про державну податкову службу в Україні», згідно з якими працівник податкового органу не міг бути членом жодної політичної партії. Та й бажання такого, відверто скажу, не було.
— Ви говорили про те, що намагалися налагодити партнерські стосунки між податковою та бізнесом. Такі реформаторські пориви були якось оцінені Києвом?
— Я думаю, що передусім роботу податківців, у тому числі й мою роботу, мають оцінювати платники податків, а потім уже керівництво в Києві. З підприємцями в мене не було жодного конфлікту чи непорозуміння. А щодо оцінки моєї роботи Києвом, то повторюю: у 2013 році був показовий крок, який не пригадую в жодній іншій області, коли в нас підприємцям було відшкодовані всі 100 % ПДВ. Це, звичайно ж, було високо оцінено керівництвом і доказом оцінки було те, що мене було запрошено до групи експертів щодо податкової реформи при Міністерстві.
— Реформа податкової наразі є дуже актуальною. Ви вже давали пресі деякі коментарі з цього приводу. Як можете коротко охарактеризувати головні складові реформи? Якими повинні бути податкові органи в сучасній Україні?
— Відповідь на це запитання я розділив би на дві частини: це реформа самого фіскального органу і друге — реформа всього податкового законодавства. І лише зміна в обох цих напрямках може дати певний результат.
Що стосується реформи фіскального органу, то, на мою думку, відомство повинно мати чітко встановлені законом повноваження для контролю з тих питань, які на нього покладені.
Я переконаний, що податківець, митник і працівник фінансових розслідувань мають працювати під одним началом. У державі   повинна бути одна особа, з якої можна спитати за результат щодо наповнення бюджету. Функціонування паралельних структур зі своїми «незалежними» керівниками не дасть позитивного результату, а може лише породжувати певні протиріччя.
Функціонування однієї структури дасть можливість суттєвого скорочення чиновницького апарату і при цьому будуть збережені посади тих працівників, які сьогодні виконують свої функції з наповнення бюджету і надання послуг платникам податку.
Та й коштів на функціонування одного відомства потрібно значно менше. Зокрема, оптимізуються витрати на комунальні платежі, матеріально-технічне забезпечення та господарські витрати.
Цілком очевидно, що ефективність діяльності одного цілісного органу буде значно вищою, ніж діяльність розрізнених   органів. Зокрема наявність і використання Єдиної бази даних, а не трьох окремих, однозначно збільшить ефективність та правильність рішень.
Хочу повторитися, що проводячи реформу, важливо не втратити фахівців як у податковій, так і в митній сферах. Співробітники повинні мати належне грошове забезпечення. При реформуванні ДФС України потрібно врахувати ті помилки, які були допущені при реформуванні МВС України, коли дуже багато кваліфікованих працівників були звільнені з органів, а діяльність новоствореної національної поліції звелася до патрулювання і боротьби з неправильним паркуванням, у той же час боротьба зі злочинністю та іншими правопорушеннями значно погіршилася.
Ну і що стосується змін у самому податковому законодавстві, то я переконаний, що є доцільність у його зміні, щоб оптимізувати «правила гри». Але після цих змін потрібно накласти мораторій на кілька років на будь-які зміни в цій сфері! Це буде також поштовхом для бізнесу і залучення інвестицій.
— Як зробити, щоб ваші ідеї були почуті? Чи взагалі є у вас бажання повернутися в систему?
— Щб будь-яка ідея буда почутою, потрібно надавати їй максимального розголосу. Що стосується ідей реформування податкової системи і податкової служби зокрема, то потрібно ініціювати широкі громадські обговорення. Залучати до них не лише фахівців податкової сфери, а й підприємців та всіх, кого стосується наповнення бюджету.
Щодо мого повернення в систему, то тут усе залежить від моделі реформи, яку обере уряд. Якщо буде існувати завдання з наповнення бюджету, а правильних інструментів для цього тобі не нададуть, то в такому органі я не маю бажання працювати. Якщо уряд вирішить провести реформу так, щоб не сліпо видавлювати з бізнесу кошти, а бути лояльними до бізнесу і робити кроки до того, щоб бізнес розвивався, то я готовий працювати. Вважаю, що для того, аби реформування відбулося, потрібно лише одне: політична воля для того, аби щось змінилося.
— Керівні посади змінювали вас як людину?
— Скажу коротко: додавали відповідальності. Як перед результатом, так і перед колективом.
— Які   риси цінуєте в людях, зокрема своїх підлеглих?
—   Загалом головними рисами в людях вважаю чесність, відвертість та дотримання слова. В принципі, це стосується і моєї оцінки роботи підлеглих. Передусім — це виконавська дисципліна. Я завжди цінував працівників, які не тільки пообіцяли зробити певну роботу за певний час, а й зробили це саме так, як обіцяли. Тобто дотримали слово.
— Як долаєте життєві труднощі й чи бувають вони у вас?
— Витрачаю на тренування більше часу (посміхається). Після цього по-новому дивишся на труднощі. Слава Богу, останнім часом у мене не було великих проблем, а лише незначні труднощі, з якими стикається кожен у житті. Вони сьогодні є, завтра їх нема. Головне — аби не було таких проблем, які не можна подолати працею і перебігом часу.
— Підсумовуючи нашу розмову, тезисно скажіть, що потрібно зробити, щоб реформувати податкову систему і службу зокрема.
— Якщо тезисно, то нам   потрібно спрощувати законодавство, зменшувати ставки податків і посилювати відповідальність за несплату податків, накласти мораторій на постійні зміни в податковому законодавстві, які   породжують непорозуміння між платником і тим, хто контролює ці зміни, витрачання податків потрібно зробити прозорим, щоб люди розуміли, куди і на що йдуть бюджетні кошти.  
Популярно це можна сформулювати так: є підприємці, які наповнюють бюджет, є фіскальні органи, які контролюють наповнення бюджету, і є органи влади, які розподіляють зібрані в бюджет гроші на державні потреби. І між цими трьома гілками повинні бути максимальне порозуміння і злагодженість співпраці, що гарантуватиме ріст добробуту населення і розвиток держави.

Розмовляла Наталія Каралкіна, ProZak.info

admin

Коментарі :


16.08.2016 12:22 Підприємець БАЛОГА


Говорити   - не робити!

Іванчо - є регіонал і слуга бандитського режиму... добудуй адмінкорпус на Набережній-Волошина


 

 

 

Погода

ПОДІЇ

Оголошення

Архів новин

Травень
Січень
Лютий
Березень
Квітень
Травень
Червень
Липень
Серпень
Вересень
Жовтень
Листопад
Грудень
2025
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
НдлПндВтрСрдЧтвПтнСбт
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Влада

Чи влаштовує вас влада в Україні?


Влаштовує
Не влаштовує
Мені однаково


Голосувати/результат