Як відсудити збитки у дорожників - поради експерта
За пошкоджену через поганий стан дорiг машину реально вiдсудити i витрати на її ремонт, i моральну компенсацiю
Наприкiнцi зими нашi дороги бiльше нагадують решето. Бо разом iз снiгом з автошляхiв сходить i асфальт. Водiям доводиться проявляти неабиякi маневрувальнi здiбностi, щоб не вскочити у вибоїну. На жаль, не завше це вдається.
Десятки автовласникiв через ями, а точнiше -- через недбалiсть дорожнiх служб, "залишають" на автошляхах бампери, колеса, фари,
пошкоджують ходову. Хоч водiї справно оплачують ремонт цих дорiг, купуючи бензин, у вартiсть якого закладено вiдповiдний транспортний збiр. Наскiльки реально вiдсудити в "Укравтодору" збитки за пошкоджену через поганий стан дорiг машину?
-- Це складно, але цiлком можливо, -- розповiдає Сергiй Дубенко, юрист, керiвник руху "Громадський контроль дорiг". -- Згiдно з ДСТУ 3587-97 "Автомобiльнi дороги, вулицi та переїзди", величина допустимих пошкоджень (ям) на мiських вулицях може складати всього 0,5 кв. м. взимку та восени, а навеснi та влiтку -- 3 кв. м. на 100 тисяч квадратних метрiв дорожного покриття! Зрозумiло, що цi стандарти у нас не витримуються, бо українськi дороги -- це суцiльнi ями.
До речi, вiдповiдно до тих же стандартiв, гранична глибина окремих осiдань та вибоїн не повинна перевищувати 4 см для дорiг I-III категорiй та груп А, Б вулиць i дорiг населених пунктiв i 6 см -- для решти категорiй i груп. Тобто все, що знаходиться за межами
вказаних величин, може розцiнюватися водiєм як перешкода для руху. Автовласники добре знають, що на наших дорогах можна побачити ями глибиною i 12 см, i 15 см, i ще глибшi. Якщо через такi ями водiї потрапляють у неприємну дорожню пригоду i зазнають великих збиткiв, то, звичайно, потрiбно шукати правду в судi, подаючи позов на дорожню службу.
-- Розкажiть детально, як це правильно зробити.
-- Найперше слiд викликати iнспектора ДАI. Вiд нього потрiбно вимагати детального опису дорожньо-транспортної пригоди та дiлянки, на якiй вона трапилася. Потерпiлий повинен прослiдкувати, щоб у розширеному протоколi iнспектор ДАI вказав чiткi параметри ями, зокрема її глибину, освiтлення вулицi на той момент, дорожнi знаки, якi були в 50 метрах вiд мiсця подiї, тип полотна (сухе чи мокре), наявнiсть льоду на ньому та iншi важливi моменти.
-- Навiщо всi цi деталi?
-- Щоб пiзнiше отримати позитивне рiшення суду, потрiбно встановити чiткий причинно-наслiдковий зв'язок мiж поганим станом дорiг та ушкодженням автiвки. Бо якщо, до прикладу, ви влетiли в дорожню яму, а там був знак обмеження швидкостi до 40 км на годину, або вiдповiднi розмiтки про те, що дорога на цьому вiдрiзку погана, то найвiрогiднiше, що рiшення суду буде не на вашу користь. Бiльше того. Треба буде довести, що саме ця яма, а не iнша, була причиною того, що колесо чи вiсь зазнали ушкодження. Щоб потiм не сказали вiдповiдачi, нiби-то поломки були вже до того.
Детальний опис дiлянки потрiбен i для того, щоб пiсля дорожньої пригоди, заднiм числом, дорожники не поставили якийсь знак на дорозi, як це у нас часто буває. "Мовляв, за десять метрiв до ями був знак про дорожнi роботи, i ми не виннi, що ви його не бачили" -- аргументуватимуть вiдповiдачi. Якщо детально не пiдготуватися, то постраждалого можуть зробити ще й порушником.
-- Чи треба фотографувати мiсце подiї?
-- Навiть, якщо це зробив автоiнспектор, то не зайве буде й самому на власний телефон чи камеру зняти мiсце дорожньої пригоди та залучитися пiдтримкою кiлькох свiдкiв. Слiд записати їхнi контактнi данi. Свiдки, наприклад, можуть пiдтвердити, що ця яма на данiй дорозi давно, i вона справдi перешкоджала руху. Пiзнiше власнi фотографiї та свiдчення очевидцiв можна буде прикласти до позовної заяви. Зараз водiї використовують вiдеореєстратори. Це також може йти як доказ.
-- Що робити далi?
-- Потрiбно провести експертизу, яка буде доводити причинно-наслiдковий зв'язок цiєї дорожньої ями та майнової шкоди. Її проводить чимало органiзацiй. Але найкращий варiант -- судово-слiдча експертиза. Це найквалiфiкованiша експертиза, висновки цiєї органiзацiї будуть дуже добре сприйматися в судi. Щоправда, за неї доведеться викласти 1,5 -- 2 тисячi гривень залежно вiд складностi робiт.
Далi слiд провести автотоварознавчу експертизу, що визначить суму матерiального збитку. Її робить багато органiзацiй, наприклад,
можна звернутися в будь-яке СТО, а ще краще -- у два незалежнi СТО, якi оцiнять майнову шкоду.
Лише пiсля того, як ви отримали всi цi документи, можете смiливо подавати в суд на органiзацiю, що вiдповiдає за стан дороги, де сталася пригода. Якщо це було в межах мiста, то це, як правило, комунальне пiдприємство або управлiння дорожнього господарства. Але найкраще дiзнатися в iнспектора ДАI, яке дорожньо-експлуатацiйне управлiння вiдповiдає за даний вiдтинок дороги.
-- I якi шанси, що суд ухвалить рiшення на користь постраждалого?
-- Усi витрати внаслiдок ДТП потрiбно рахувати та збирати чеки. Шанси на позитивне рiшення суду зростають, якщо звернутися по допомогу до юриста чи адвоката. Бо все-таки є багато суто процедурних моментiв, у яких добре орiєнтуються лише вони.
У випадку ухвалення рiшення на користь позивача, вiн отримує вiдшкодування усiх своїх витрат на ремонт, якi пiдтвердженi чеками. Крiм того, можна розраховувати i на вiдшкодування завдання моральної шкоди. Але потрiбно налаштуватися, що ця боротьба -- нелегка та довга. Судова тяганина може зайняти i кiлька мiсяцiв.
Леся ЯСИНЧУК
* коментар для "Експресу"
київський автоюрист Богдан Глядик: -- Наскiльки менi вiдомо, позитивне рiшення на користь автовласникiв суди ухвалюють у 50% випадкiв. Водiї добиваються вiд дорожньої служби i вiдшкодування витрат за ремонт, якi можуть сягати 5 тисяч гривень i бiльше, й чималої моральної компенсацiї. Таких випадкiв -- багато. Але, зважаючи на стан наших дорiг, їх мало би бути ще бiльше, якби всi водiї, що постраждали через поганi дороги, подавали до суду. Багато автовласникiв не роблять цього, думаючи, що перемогти державу неможливо.
Експрес онлайн
admin
Коментарі :
Додати коментар