Москаль закликав подати мовні законопроекти на експертизу у Венеціанську комісію
Резолюція круглого столу з обговорення зареєстрованих у Верховній Раді мовних законопроектів.
8 лютого на Круглому столі з обговорення мовних законопроектів у ході відкритої дискусії представники облдержадміністрації, обласної ради та національно-культурних товариств Закарпаття прийняли спільну резолюцію, яка направлена у Верховну Раду України та Кабінет Міністрів України:
Державною мовою України є українська – ця норма закріплена як у Конституції України, так і в законах та нормативних актах України.
Конституція України статтею 10 гарантує вільний розвиток, використання і захист мов національних меншин.
Україна ратифікувала ряд міжнародних правових актів, що мають безпосереднє відношення до мов національних меншин. Це Європейська хартія регіональних мов або мов меншин, Рамкова конвенція про захист прав національних меншин, Декларація про права осіб, що належать до національних або етнічних, релігійних та мовних меншин, Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод.
Згідно зі ст.9 Конституції України, чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надала Верховна Рада України, є частиною національного законодавства України.
Представники національних меншин, які живуть на Закарпатті, є законослухняними громадянами України і прагнуть у повному обсязі володіти державною мовою.
У кінці 2016 та на початку 2017 року у Верховній Раді України за поданням народних депутатів зареєстровано три законопроекти щодо регулювання мовних відносин у державі:
проект закону «Про мови в Україні» №5556 від 19.12.2016р.;
проект закону «Про функціонування української мови як державної та порядок застосування інших мов в Україні» № 5669 від 19.01.2017р.;
проект закону «Про державну мову» № 5670 від 19.01.2017р.
Ряд положень у зареєстрованих законопроектах суперечать двостороннім договорам України з сусідніми країнами, зокрема, Молдовою, Румунією, Угорщиною, які передбачають зобов’язання України щодо забезпечення мовних прав національних меншин.
Крім того, положення в законопроектах не відповідають міжнародно-правовим актам та Конституції України.
Так, згідно зі ст.22 Конституції України, при прийнятті нових законів, права і свободи людини, закріплені Конституцією України, не можуть бути скасовані і не допускають звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Згідно зі ст. 24 Конституції України, громадяни мають рівні конституційні права і свободи і є рівними перед законом. Не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками раси, етнічного та соціального походження, за мовними або іншими ознаками.
Згідно зі ст.53 Конституції України, громадянам, які належать до національних меншин, відповідно до закону гарантується право на навчання рідною мовою.
Ці конституційні норми не враховані в трьох мовних законопроектах, зареєстрованих у Верховній Раді України.
З огляду на це, закликаємо Верховну Раду України:
Направити дані законопроекти на правову експертизу у Венеціанську комісію.
Провести наукову експертизу законопроектів в Інститут держави і права та Інститут української мови Національної академії наук України.
Організувати у Верховній Раді України громадські слухання щодо порядку застосування української мови та мов національних меншин.
Перед прийняттям закону «Про мови в Україні» прийняти закон «Про корінні народи в Україні», на який посилаються автори трьох законопроектів (на сьогодні такого закону в Україні немає).
Пропонуємо Кабінету міністрів України розробити й подати на розгляд Верховної Ради України законопроект «Про мови в Україні», що базуватиметься на основі Конституції, України, діючих законів та міжнародних договорів України.
Закликаємо Верховну Раду України зважено підходити при прийнятті законів, що регулюють порядок функціонування мов в Україні, оскільки поспішність чи некомпетентність у цих питаннях можуть призвести до міжнаціональних конфліктів, зростання еміграційних процесів і не ведуть до консолідації суспільства.
Джерело: moskalin.ua
admin
Коментарі :
Додати коментар