Унікальний верховинський дяк

Михайло Фединишинець, фото автора 16.11.2012 14:23 СОЦІО

 


79-річний Штефан Нанинець із присілка Слобода, що на Міжгірщині, 40 років пропрацював лісорубом, побував у кожному дворі Синевирської Поляни і знає об’ємний церковнослов’янський «Псалтир блаженного Давида», який прочитав 1360 разів, напам’ять.


Коли я потрапив у Слободу, в один із 12 присілків Синевирської Поляни, то здалося, ніби Бог мене переніс у ХІХ століття. Там і нині чи не половина хат могла би прикрасити в Ужгороді Закарпатський музей народної архітектури та побуту. До того ж тут живуть надзвичайно сміливі, роботящі й стійкі люди. Хай доказом послужить бодай такий факт: тут нема ніяких фруктових дерев, а з овочів садять лише картоплю й капусту. Ясна річ, що причиною — холоди. Адже зима владарює в Слободі понад півроку.

— У цій хижі колись давно жило бездітне подружжя на прізвище Яцко. Коли чоловік і жона зостарілися, то за ними доглядала моя майбутня дружина Василина, котра сюди прийшла з Новоселиці. А та жона була рідною сестрою її матері, тобто тіткою, — пригадував колоритний дідо. — Я тут живу з 1955 року. Що цікаво: цю хижу десь у середині 60-х років ми з няньом розібрали, усе пронумерували і поставили на 15 метрів правіше. Нащо? Та на старому місці зверху підступала вода, тож сирість у хижі дошкуляла.

Мої батьки жили в Синевирській Поляні, ростили 10 дітей — 9 хлопців і 1 дівку. Нині обстався лише я один. Няньо був і на I і на II світових війнах. Мадяри, не маючи права, призвали його в 46 років і відправили в Німеччину. Скупо розповідав, що там робив. Знаю лише, що тяжко робив, що примушували, як би то повісти, перебирати, сортувати одежу з померлих. Ми три роки не знали, чи він живий, чи мертвий. Але дочекалися. А мій старший брат Михаїл утік у Росію, де його зловили й заслали в табір. Тоді многі синполянці так постраждали. Михаїл тягнув залізничну колію. Коли під плечем утворився нарив, то звернувся до лікаря, мовляв, через це норму не може виконувати. Той відмовив допомогти. «Що — відпочити захотілося?!» — кричав. Після цього братові ще й їсти не давали. І вмер там з голоду і виснаження. А брат Федор пішов у совєтську армію. Кулеметником був. Якось у бою снаряд розірвався біля нього. Рана на нозі заставила лягти на землю. А позаду біг офіцер і крикнув: «Давай, вперьод!» «Я ранений, не можу», — відповів. Офіцер не повірив і вистрелив у Федора. Цілив у голову, але куля влучила в плече. Після бою брата підобрали медсестри. Після війни пішов на Чехію і обстався там жити. У чехословацькій армії офіцером був. А єдина сестра Марія відійшла на той світ 14-річною, захворівши на тиф. Е, якщо про всіх казати, то довга історія…

(Задумався). Я закінчив лиш чотири класи. Директором школи і водночас учителем був Дюла Даначко. За мадяр три години викладали по-нашому, а одну — по-мадярськи. Я вчився на відмінно. (Показує табелі. — М. Ф.). Коли прийшли руські, то треба було ставати жовтенятком, комсомольцем. Словом, через три місяці я втік зі школи, так і не повернувшись. Няньо не перечив. Згодом у селі комуністи організовували колгоспи. І люди записувалися, бо боялися. І няньо мусів віддати п’ять гектарів землі, дві корови, два воли, реманент. Лише 50 соток лишили йому…

У 15 років я став лісорубом. У 1952 році померла мама. Тоді я служив в артилерійських військах у Грузії, неподалік турецького кордону. Мене відпустили на похорон, але я знав, що не встигну: це ж лише сім днів треба було поїздами їхати в один бік. Повернувшись з армії, женився. Які тоді свальби були: кілька родичів, кілька сусідів, ящик горілки і така-сяка закуска. Ми з Василиною чотирьох дітей виростили — одного сина і трьох дочок. Був і такий період, що одну корову мали-сьме та й ту зарізали-сьме, аби вижити. Жона вже давно вмерла, від інфаркту. І син Михаїл помер у 47 років. Також інфаркт! Донька Марія живе в селі Андріївка Ужгородського району, Василина — в Харкові (на буряки туди поїхала і там віддалася), а наймолодша Гафія тут, коло мене. Ось її хижа. (Встає з-за столу і показує. — М. Ф.). Я щодня до неї ходжу їсти.

А загалом я 40 років пропрацював лісорубом, 16 з яких бригадиром. Повірте, це дуже тяжкий хліб. Я рідко коли під стріхою обідав. Жона раненько мені давала літр молока, шмат солонини, півбуханки хліба — і все. Годину їли-сьме, відпочивали — і знову до роботи. Я ще застав бокорашів, які Тереблею сплавляли дерево. Зарплату мав 50—80 рублів. Правда, тоді на 10 совєтських рублів 60 хлібів можна було купити. Бувало, що на день діставали-сьме лише 80 копійок. Мізер! За такий мізер много людей працювало в колгоспі «Більшовик», який об’єднував три села — Негровець, Синевир і Синевирську Поляну. Мене фінансово рятувало те, що дякував у церкві, читав молитви над померлими. За 50 років я побував у всіх (поверх 500) дворах Синевирської Поляни. І нині по неділях пішки ходжу туди в церкву. А це три години в один бік. Пішки, бо на вихідні тут автобуси не їздять…

Найбільше мене дідо вразив об’ємним «Псалтирем блаженного пророка і царя Давида», який побачив світ 1852 року у Львові. Завважте, що книга видана ще церковнослов’янською мовою. І дідо її знає — увага! — напам’ять. «Лише цього року я її прочитав від початку до кінця 39 разів», — каже, показуючи листок, де, мовити б, зафіксований цей факт. Опісля Штефан Нанинець при мені рахує, скільки разів він прочитав Псалтир за все життя. Виявилося, що — хоч стійте, хоч падайте! — 1360 разів. На прощання я попросив діда зачитати мені напам’ять якийсь уривок із старовинної книги. Сивочолий верховинець, сівши на ґанок, із задоволенням хвилин п’ять демонстрував свої духовні знання. Повертався я до художників, із котрими відпочивав на пленері в Синевирі, приємно шокованим. Шкода, що нема «Книги рекордів Закарпаття»: Штефан Нанинець обов’язково туди б потрапив.

Михайло Фединишинець, фото автораКоли я потрапив у Слободу, в один із 12 присілків Синевирської Поляни, то здалося, ніби Бог мене переніс у ХІХ століття. Там і нині чи не половина хат могла би прикрасити в Ужгороді Закарпатський музей народної архітектури та побуту. До того ж тут живуть надзвичайно сміливі, роботящі й стійкі люди. Хай доказом послужить бодай такий факт: тут нема ніяких фруктових дерев, а з овочів садять лише картоплю й капусту. Ясна річ, що причиною — холоди. Адже зима владарює в Слободі понад півроку.

— У цій хижі колись давно жило бездітне подружжя на прізвище Яцко. Коли чоловік і жона зостарілися, то за ними доглядала моя майбутня дружина Василина, котра сюди прийшла з Новоселиці. А та жона була рідною сестрою її матері, тобто тіткою, — пригадував колоритний дідо. — Я тут живу з 1955 року. Що цікаво: цю хижу десь у середині 60-х років ми з няньом розібрали, усе пронумерували і поставили на 15 метрів правіше. Нащо? Та на старому місці зверху підступала вода, тож сирість у хижі дошкуляла.

Мої батьки жили в Синевирській Поляні, ростили 10 дітей — 9 хлопців і 1 дівку. Нині обстався лише я один. Няньо був і на I і на II світових війнах. Мадяри, не маючи права, призвали його в 46 років і відправили в Німеччину. Скупо розповідав, що там робив. Знаю лише, що тяжко робив, що примушували, як би то повісти, перебирати, сортувати одежу з померлих. Ми три роки не знали, чи він живий, чи мертвий. Але дочекалися. А мій старший брат Михаїл утік у Росію, де його зловили й заслали в табір. Тоді многі синполянці так постраждали. Михаїл тягнув залізничну колію. Коли під плечем утворився нарив, то звернувся до лікаря, мовляв, через це норму не може виконувати. Той відмовив допомогти. «Що — відпочити захотілося?!» — кричав. Після цього братові ще й їсти не давали. І вмер там з голоду і виснаження. А брат Федор пішов у совєтську армію. Кулеметником був. Якось у бою снаряд розірвався біля нього. Рана на нозі заставила лягти на землю. А позаду біг офіцер і крикнув: «Давай, вперьод!» «Я ранений, не можу», — відповів. Офіцер не повірив і вистрелив у Федора. Цілив у голову, але куля влучила в плече. Після бою брата підобрали медсестри. Після війни пішов на Чехію і обстався там жити. У чехословацькій армії офіцером був. А єдина сестра Марія відійшла на той світ 14-річною, захворівши на тиф. Е, якщо про всіх казати, то довга історія…

(Задумався). Я закінчив лиш чотири класи. Директором школи і водночас учителем був Дюла Даначко. За мадяр три години викладали по-нашому, а одну — по-мадярськи. Я вчився на відмінно. (Показує табелі. — М. Ф.). Коли прийшли руські, то треба було ставати жовтенятком, комсомольцем. Словом, через три місяці я втік зі школи, так і не повернувшись. Няньо не перечив. Згодом у селі комуністи організовували колгоспи. І люди записувалися, бо боялися. І няньо мусів віддати п’ять гектарів землі, дві корови, два воли, реманент. Лише 50 соток лишили йому…

У 15 років я став лісорубом. У 1952 році померла мама. Тоді я служив в артилерійських військах у Грузії, неподалік турецького кордону. Мене відпустили на похорон, але я знав, що не встигну: це ж лише сім днів треба було поїздами їхати в один бік. Повернувшись з армії, женився. Які тоді свальби були: кілька родичів, кілька сусідів, ящик горілки і така-сяка закуска. Ми з Василиною чотирьох дітей виростили — одного сина і трьох дочок. Був і такий період, що одну корову мали-сьме та й ту зарізали-сьме, аби вижити. Жона вже давно вмерла, від інфаркту. І син Михаїл помер у 47 років. Також інфаркт! Донька Марія живе в селі Андріївка Ужгородського району, Василина — в Харкові (на буряки туди поїхала і там віддалася), а наймолодша Гафія тут, коло мене. Ось її хижа. (Встає з-за столу і показує. — М. Ф.). Я щодня до неї ходжу їсти.

А загалом я 40 років пропрацював лісорубом, 16 з яких бригадиром. Повірте, це дуже тяжкий хліб. Я рідко коли під стріхою обідав. Жона раненько мені давала літр молока, шмат солонини, півбуханки хліба — і все. Годину їли-сьме, відпочивали — і знову до роботи. Я ще застав бокорашів, які Тереблею сплавляли дерево. Зарплату мав 50—80 рублів. Правда, тоді на 10 совєтських рублів 60 хлібів можна було купити. Бувало, що на день діставали-сьме лише 80 копійок. Мізер! За такий мізер много людей працювало в колгоспі «Більшовик», який об’єднував три села — Негровець, Синевир і Синевирську Поляну. Мене фінансово рятувало те, що дякував у церкві, читав молитви над померлими. За 50 років я побував у всіх (поверх 500) дворах Синевирської Поляни. І нині по неділях пішки ходжу туди в церкву. А це три години в один бік. Пішки, бо на вихідні тут автобуси не їздять…

Найбільше мене дідо вразив об’ємним «Псалтирем блаженного пророка і царя Давида», який побачив світ 1852 року у Львові. Завважте, що книга видана ще церковнослов’янською мовою. І дідо її знає — увага! — напам’ять. «Лише цього року я її прочитав від початку до кінця 39 разів», — каже, показуючи листок, де, мовити б, зафіксований цей факт. Опісля Штефан Нанинець при мені рахує, скільки разів він прочитав Псалтир за все життя. Виявилося, що — хоч стійте, хоч падайте! — 1360 разів. На прощання я попросив діда зачитати мені напам’ять якийсь уривок із старовинної книги. Сивочолий верховинець, сівши на ґанок, із задоволенням хвилин п’ять демонстрував свої духовні знання. Повертався я до художників, із котрими відпочивав на пленері в Синевирі, приємно шокованим. Шкода, що нема «Книги рекордів Закарпаття»: Штефан Нанинець обов’язково туди б потрапив.

Михайло Фединишинець, фото автора

Коментарі :


 

 

 

Погода

СОЦІО

Оголошення

Архів новин

Березень
Січень
Лютий
Березень
Квітень
Травень
Червень
Липень
Серпень
Вересень
Жовтень
Листопад
Грудень
2025
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
НдлПндВтрСрдЧтвПтнСбт
23
24
25
26
27
28
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Влада

Чи влаштовує вас влада в Україні?


Влаштовує
Не влаштовує
Мені однаково


Голосувати/результат