Місія мистецтва — збагачувати життя духовно

23.03.2019 19:44 СОЦІО

Інтерв’ю з заслуженим художником України Антоном Ковачем.

Антон Ковач народився 1962 р. у селі Чумальово Тячівського району на Закарпатті. 1981 р. закінчив Ужгородське училище прикладного мистецтва.   Того ж року вступив до Львівського інституту декоративного і прикладного мистецтва. Після 1987—1990 рр. працював у Художньому фонді при облосередку Спілки художників України. З 1990-го — на викладацькій роботі. Нині завідує кафедрою рисунка Закарпатської академії мистецтв.

Працює в галузі живопису, рисунка й монументальному розпису. Автор численних ілюстрацій до дитячих книжок і поетичних збірок. Лауреат мистецьких премій — обласної імені Йосипа Бокшая і Адальберта Ерделі; всеукраїнської ім. Тетяни Яблонської; міжнародної ім. Валерія Гагам’яна. Заслужений художник України.

Разом із дружиною виростив сина й доньку.

Фігури Адама і Єви глядачеві видалися найцікавішими

— Антоне Михайловичу, очевидно варто би розпочати розмову з мистецької оцінки, підсумків та аналізу персональної виставки під філософською назвою «Блакитне з брунатним», яка у квітні позаминулого року з великим успіхом експонувалася в Художньому музеї імені Йосипа Бокшая в Ужгороді, викликала широкий резонанс і присвячувалася вашому 55-річчю?

— Чому така назва? Блакитне — колір неба і мрій людини, а брунатне — колір землі й тієї основи, на якій усе стоїть. На землі живемо, мріємо і трудимося, страждаємо і досягаємо своїх маленьких висот. Цей простір заповнений не тільки людиною, але і всіма Божими створіннями. Тому і присвячував полотна образу людини в основному там, де вона шукає себе в координатах обраних цінностей. Від побутового до сакрального відстань велика. Та я спробував сакральне наблизити до земного, а побутове трохи підняти до Неба. Твір під назвою «Гравітація» (диптих) відображає ті цінності, заповіді, які летять як величезний метеорит на грішну Землю.

Серія моїх полотен створювалася впродовж 2013—16 років. І на мене впливали й події реального нашого буття, коли і в ХХІ столітті людина залишилася з такими ж потребами, як і мільйон років тому.

Частина творів присвячена також нашим традиціям і духовним основам. Це, передовсім, християнські заповіді, які мали би дати нам силу жити й творити. Такі полотна, як «Дозріло каберне», «Гадання на кавовій гущі», «Зоряний сон», «Русалка» та низка інших, зображують людину в час роздумів над сенсом життя…

На виставці глядачі бачили й традиційні пейзаж, натюрморт і мій улюблений жанр — портрет. То була наймасштабніша персональна моя виставка за останній час. І підводила риску під періодом формування власного стилю, а також намітила теми на майбутнє.

— Таки продовжимо в цьому ж ключі й проаналізуємо ще одну не менш важливу у вашій творчості персональну виставку, яка нещодавно проходила у Львові й теж мала глибоку назву «…І на шостий день»…

— Цю виставку (проходила з 7 грудня минулого по 15 січня нинішнього року) відкрив у львівській галереї «Proart». Вона видалася досить камерною — живописних і графічних робіт експонувалося трохи більше тридцяти. Готувалася вона протягом року і з самого початку була обрана тема й формат переважної більшості полотен.

Назва «…І на шостий день» дала можливість згадати старозавітну легенду про створення світу і зокрема людини. Через призму цієї міфології показав глядачеві образи Адама і Єви в різних ситуаціях, а також частину світу, яку Всевишній створював перші п’ять днів: це Небо і Земля, тварини і рослини. Але Йому захотілося доповнити все створене ще і гомо сапіенс… Це, звичайно, трохи іронічно підводжу до цієї теми, та виставка продовжує ідею попередньої «Блакитне з брунатним» — розкривати образи в системі духовних цінностей, які закладені в нас із самого початку…

На цій виставці була експонована графічна частина: на чорному тлі тонкою лінією зображені фігури персонажів (Адама і Єви). Глядачеві ці твори видалися найцікавіші, неочікувані й позитивні. На відкриття прийшли львів’яни, які знають мої попередні виставки, що проходили в їхньому місті. А відкривався вернісаж виступом відомого мистецтвознавця, доктора Романа Яцківа.

— Коли споглядаєш ваші картини, то вкотре переконуєш себе: рідні Карпати — найкраще місце на неозорій планеті Земля… Як домагаєтеся такого високого мистецького впливу малярства?

— Любити рідну батьківщину — це так природно й необхідно всім, а особливо творчим людям. У цій любові черпаєш сили робити, отримуєш натхнення і радість, що саме ти можеш відтворити хоча би частку цієї краси!.. Чомусь зачаровують нас гори — величчю, силою і краєвидами. Я народився в цих горах — і генетично успадкував від предків потяг до рідних верховинських плаїв. А от щоб знайти власний почерк у зображенні рідного Закарпаття, слід його добре знати, їздити від Ужка до Ясіня з мольбертом — узимку і влітку, навесні й восени… Велике значення має і традиція, яку започаткували відомі наші корифеї. Аналізуючи її, легше знайти і свій почерк, який би продовжував певною мірою цю традицію. Звичайно, в сучасному творчому просторі необхідно зважати не тільки на ці аспекти, а й цікавитися світовими тенденціями. Працюючи й викладачем Закарпатської академії мистецтв, читаючи лекції студентам, повинен доносити їм сучасні й класичні цінності, формувати в них професійні навики…

— «Тільки на виставках бачиш, ким ти є в мистецтві?» — це ваші слова…

— Творчий процес має різні етапи. А один найважливіший — коли автор дозріває до виставки. Особливо персональної. Хоча участь у групових дозволяє порівнювати свої твори з колегами. Намагаюся не пропускати важливі виставки як в Ужгороді, так і у всеукраїнському форматі. Це, передовсім, міста Київ і Львів. Існують традиційні серйозні мистецькі проекти, пропускати які не личить справжньому митцеві. Зокрема, Бієнале живопису, трієнале абстрактного живопису в Чернівцях, де мене журі 2015 року відзначило грамотою лауреата. Важливо брати участь у цих мистецьких заходах, аби побачити себе реально на фоні інших мистецьких шкіл.

Є цікаві проекти проведення міжнародних живописних пленерів. Один із них відбувся торік улітку у Вінниці. Назва — «Кращий художник. The Best artist-2018», на який організатори шляхом серйозного добору запросили двадцять митців із восьми країн світу. Журі очолював міністр культури Євген Нищук. Я привіз із того конкурсу гран-прі. Тож беру активну участь у таких виставках. Адже вони знайомлять глядача з моєю творчістю і пропагують закарпатську школу живопису, яку шанують як в Україні, так і в Європі.

— Пригадую, якось ви сказали, що ранні виставки за кордоном «дали сміливість»…

— Творчі поїздки Європою всередині 90-х років справді додали сміливості й розкутості. Запрошення виставляти свої твори отримав тоді з Польщі, Німеччини, Угорщини, Словаччини та інших країн. У той час життя було не з легких, Україна зводилася на ноги як незалежна держава. Світ нас сприймав як нових учасників європейського простору. Тому мої виставки мали досить щільний графік, що дозволило формуватися в контексті не тільки вітчизняного мистецтва. Це великий досвід, який допомагає й донині.

У перервах над розписами Боржавського храму я тоді проїхав не одну тисячу кілометрів Європою, пізнаючи світ і його культуру, відвідуючи відомі музеї.

«Єпископ Маргітич став моїм ідеалом духовної особи»

— Духовність і живопис — синоніми. Чому так вважаєте?

— Незабаром виповниться тридцять років із часу моєї першої виставки. Займаюся живописом із часу навчання у Львівському інституті декоративно-прикладного мистецтва. І викладачі прищепили мені рису — серйозно ставитися до всього. Це важливий елемент у становленні творчої особистості. Від цього згодом залежить глибина мистецького мислення. Спочатку мене навчали звичайному ремеслу, без якого творити неможливо. А вже з роками, будучи вже педагогом, виховав у собі ці вимоги відповідальності — перед глядачем і самим собою. Особливо це знадобилося під час розписів у храмах. Багато років присвятив цій діяльності, яка потребує високого професійного і духовного викладу художника. Коли виконував розписи в селі Боржавське Виноградівського району, жив там і спілкувався з єпископом Іваном Маргітичем, котрий замовив мені розписи. Владика став моїм ідеалом духовної особи. Тож згодом намагаюся не роз’єднувати ці два поняття: духовність і мистецтво. Що би не зображував автор — усе несе елементи естетики, філософії і духовності. Роль мистецтва — доповнювати життя людини духовними цінностями. Коли твір, який ти вистраждав, приніс глядачеві насолоду, — ти радий! І не шкодуєш витраченого часу й зусиль. Це моє кредо і мій підхід, з яким продовжуватиму творити і далі.

— «Дух — вище матерії» — це також ваш принцип. Щось подібне говорив і художник-авангардист та шістдесятник Павло Бедзір…

— Дух вище матерії — це принцип, який і випливає з попереднього запитання. Матерія складає частину нашого світу, де духовність виступає вершиною. Інакше все буде обмеженим і не за замислом Божим. Не одним хлібом живемо!.. І дух потрібен нам усім: і тим, котрі творять, і тим, котрі споживають цей продукт.

Згадуваний вами наш відомий земляк-авангардист Павло Бедзір (1928—2002 рр.) у своїй творчості пропагував це поняття Духа, намалювавши сотні графічних робіт, де центральним у композиції було дерево як символ життя, в якому завжди присутній дух краси і свободи. До речі, часто дискутував із Павлом про ці поняття — навіть пробував створити полотно, де б ми вдвох, стоячи на мості в Ужгороді, споглядали захід сонця. Ми корінням з одного села — Чумальова. Тому спорідненість із його творчим методом існує — людські настрої передаються через переживання з природою.

«Чисте полотно на мольберті запрошує відкривати нові горизонти»

— Як би ви сьогодні, з відстані часу прокоментували сказані майже десятиліття тому слова авторитетного професора, доктора мистецтвознавства, Шевченківського лауреата Володимира Овсійчука: «Ковач є непересічною індивідуальністю, бо несе в собі могутній вогонь творчого заряду й патріотичного тепла, яке, розпалюючись, принесе мистецтву Закарпаття, а насамперед українському мистецтву ще непередбачувані художні цінності... Він сам росте як творець-художник і може з гідністю себе бачити продовжувачем своїх талановитих попередників. Уся його творчість у комплексі справляє враження чогось цілого, що і є його світом мистецтва, складаючись із творів, що вже є зразковими самі по собі. І це очевидно не початок, але й не кінець, а золота середина успіхів, що вже піднесені до зрілості та зразковості»?

— Те, що цей відомий мистецтвознавець відвідав мою персональну виставку в Національному музеї імені Андрея Шептицького (2012 р.), стало для мене честю і щасливим збігом обставин. Він погодився проаналізувати експоновані твори, які високо оцінив і охарактеризував, як «комплімент закарпатській школі живопису». А ще — запросив мене до себе в гості для розмови. Спілкуватися з такою особистістю — велике щастя. Це неоціненний досвід! Адже він дав мені поради, висловив щирі побажання, до яких і донині дослухаюся. Писав довго — майже півроку. Та я не очікував, що з-під його пера вийде такий мистецтвознавчий аналіз, який став передмовою до каталогу. Це дарунок і знак! Шкода, що пан Овсійчук уже не побачив моєї виставки у Львівській опері (2017 р.), яка продемонструвала наші спільні мистецькі прагнення і роздуми. Я йому буду вдячний завжди!..

— Антоне Михайловичу, часто їздите європейськими містами, дружите з багатьма митцями. Тож, на ваш погляд, яке місце нині посідає високе українське образотворче мистецтво в європейському контексті?

— Українське образотворче мистецтво сьогодні повниться дуже різними течіями, школами і прізвищами. Я слідкую за всіма цікавими виставками і художниками, які зберегли в своїй творчості високі професійні й духовні якості.

Галереї, особливо столичні, презентують творчість сучасних українських художників, яких знає світ — нам є чим гордитися і є чому повчитися!..

Часом, у гонитві за популярністю, молоді таланти не соромляться і дешевих епатажів, але можемо впізнавати тих, котрі працюють Contemporari art, і тих, що дотримуються традиційних підходів. Зокрема, участь у Венеційських бієнале наших митців презентує вітчизняну образотворчу культуру, в якій є місце й представникам Закарпаття.

Щодо ролі моєї рідної Національної спілки художників України в нинішньому процесі, то вона не завжди відповідає сучасним вимогам. Серед багатотисячного гурту є і маститі майстри, є і посередні, творчість яких маловідома.

У Європі традиції реалістичного мистецтва давно непопулярні, та дивуватися нашим спробам пленерного живопису там не стомилися. Сучасний підхід домінує у галереях європейських міст, куди потрапити непросто. Глядач там вирізняється від нашого тим, що не потребує такою мірою реалістичного підходу. Це проблема в цілому світі, де частина живе ілюзіями, а інша підживлюється популярними салонними зразками.

— Хотілось би більше дізнатися про ваші творчі плани, виставки в Києві, за кордоном?

— На цей рік запланована активна робота над великою серією живописних робіт і подальша виставкова програма. Виношую ідеї продовжити виставляти серію «…І на шостий день» у Києві, маю запрошення з Рівного та з низки інших міст. Більшість задумів і пропозицій на виставки — з-за кордону. Проявлений інтерес до моєї творчості з боку галерей Німеччини і Угорщини спонукає мене працювати над серіями нових живописних полотен, де постану в новій формі, але з традиційною темою — «Образ Людини».

Багато планую. А от що встигну — не знаю. Часу на всі проекти не вистачає. Та поки є сили і бажання, намагаюся заповнювати всі дні насиченою творчою роботою. Це моя потреба і насолода — стояти біля мольберта і починати з чистого білого полотна, яке запрошує відкривати нові горизонти…

Вів інтерв’ю Василь Нитка
Фото В. Балеги

Коментарі :


 

 

 

Погода

СОЦІО

Оголошення

Архів новин

Червень
Січень
Лютий
Березень
Квітень
Травень
Червень
Липень
Серпень
Вересень
Жовтень
Листопад
Грудень
2025
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
НдлПндВтрСрдЧтвПтнСбт
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Влада

Чи влаштовує вас влада в Україні?


Влаштовує
Не влаштовує
Мені однаково


Голосувати/результат