Колією до Європи: Безвіз відкриває українцям дороги

Стелла Мигаль 16.03.2019 18:55 СОЦІО

Перший щоденний прямий безпересадковий потяг рейсом «Мукачево—Будапешт», якого чекали з нетерпінням не тільки закарпатці, стартував 9 грудня. А вже в кінці лютого голова правління ПрАТ «Укрзалізниці» Євген Кравцов проанонсував наступний маршрут до Європи — потяг «Мукачево—Кошице».

«Ми поки обережні в датах, але попередні домовленості такі: вже у червні Укрзалізниця — Ukrzaliznytsia запустить поїзд Мукачево — Кошице. Тестовий рейс за цим маршрутом поїде за кілька місяців — 2 квітня.

Поїзди формуватимуться нашими колегами зі Словаччини, час у дорозі — близько 4 години», — написав він на своїй сторінці у Facebook.

Схоже, починає формуватися певна тенденція, адже маршрути до Європи вкрай популярні, а «безвіз» та євроінтеграційна політика призвели до значного збільшення пасажиропотоку в країни ЄС. Українці їдуть у країни Євросозу хто в пошуках роботи, а хтось і з туристичним інтересом. Тим більше, що з’являється можливість їхати туди пасажирським транспортом, а не власним авто, і вдається таким чином уникнути кілометрових та багатогодинних черг на кордоні.

Укрзалізниця оприлюднила цікаві цифри, які підтверджують ріст інтересу українців до подорожей у Європу: в 2018 році кількість наших співгромадян виросла в 1,8 разу, поріняно з 2017-м — до 676 тис. пасажирів із 369 тис. «Це стало можливим завдяки політиці Укрзалізниці — дотримання балансу гідного рівня комфорту і лояльних тарифів», — каже пан Кравцов. І маршрути «Мукачево—Будапешт» та майбутній «Мукачево—Кошице» тут не єдині: поїзди курсують до цілого ряду туристичних і ділових центрів Європи: Варшави, Відня, Будапешта, Вільнюса, Риги, Бухареста, Кракова тощо. В Укрзалізниці кажуть: «Усього в міжнародному напрямку курсує 40 поїздів, із них 20 — до країн Європи. Найпопулярніші напрямки — до Варшави і Перемишля. Потяги завантажені на 90 %»

До речі, серед «свіжих» маршрутів, які компанія запустила в кінці минулого року, окрім «Мукачево—Будапешт» — ще й безпересадковий вагон Київ — Вроцлав та міжнародний поїзд «Чотири столиці» за маршрутом Київ — Мінськ — Вільнюс — Рига.

Євроколії та зручність

Неабияку роль у запуску цих маршрутів відіграє й те, що Україна адаптувала свою техніку під потреби сусідів. «Рухомий склад, що курсуватиме євроколією, належить угорським залізницям. Ми зі свого боку збудували окрему платформу, відремонтували колію, засоби сигналізації та зв’язку», — розповідає Євген Кравцов про рейс «Мукачево—Будапешт».

Загалом Мукачево фігурує дедалі частіше в розмовах чиновників та міністрів, коли мова заходить про міжнародні пасажирські перевезення. «На Мукачево ми маємо великі плани, — каже голова Укрзалізниці. — Там маємо розвинуту мережу залізничного сполучення з усіма регіонами України, і створення мережі поїздів до ЄС дозволяє створити потужний хаб для таких перевезень. Наразі ведемо переговори із колегами з Чехії та Словаччини для запуску маршруту до Праги».

Закарпатці ж, які досі добиралися до угорських містечок та столиці з пресадками або кілометровими чергами на авто, появі інтерсіті безмежно зраділи, адже їздити тепер до родини та друзів можна набагато комфортніше: зручні та просторі вагони, чисті вікна та кондиціонер вкрай приємні. «Тут є Wi-Fi, розетки біля кожного ряду. Кожен третій ряд крісел має столик. Крісла комфортні, — розповів Денис Добра, інженер та добрий знавець і шанувальник колійного транспорту. — І ще дрібничка — гачок для одягу на полиці і біля вікна. А багажні полиці вражають — там можна розмістити дуже великі валізи і сумки».

У Центрі транспортних стратегій розповіли, що за перший місяць курсування інтерсіті, з 9 грудня 2018 до 3 січня 2019 року, ним скористалися 1 602 людини. Зокрема, в напрямку до Мукачева подорожували 915 пасажирів, у напрямку до Будапешта — 687 пасажирів. Зайнятість крісел протягом першого місяця сягала 38 %. Для консервативного Закарпаття цей показник, на думку залізничників, є хорошим.

Не відстають і автобуси

Є й така альтернатива в тих, хто прагне поїхати до Європи на каву, на вікенд, до друзів чи попрацювати. Тим більше, що й автобусами останнім часом подорожувати стало значно комфортніше — на ринку перевізників з’явилися представники європейських компаній. Одним із лідерів серед них із 2015 року є чеська компанія Leo Express.

З вересня 2017 року цей перевізник, який курсує маршрутом «Кошице—Мукачево», продовжив свій маршрут на 170 км, аж до Рахова. Завдяки новому маршруту зручне сполучення з Чехії отримали не тільки жителі Рахова, а й ще трьох міст Закарпаття — Іршави, Хуста, Тячева. Дорогою автобус також зупиняється в Буштині, Тересві, Великому Бичкові й Діловому. А в Кошице закарпатці можуть пересісти на потяг Lео Express і доїхати до Праги.

«Ми вважаємо, що наш новий напрямок в Україні, з одного боку, спростить дорогу на роботу в напрямку Чехії, а з іншого — приверне чеських і словацьких туристів, які люблять відкривати для себе нові й цікаві місця. Такі в Закарпатській області, безумовно, є», — повідомив генеральний директор Lео Express Пітер Келер у коментарі виданню Zdopravy.

«По-перше зручно, що шатл виїжджає з Ужгорода і їде прямо до Кошице і вам не треба переживати про необхідні пересадки, — каже закарпатець Роберт. — Вас привезуть прямо до потяга. Дуже висока швидкість. Мені ніколи не вдавалося автомобілем проїхати з Ужгорода до Праги за такий короткий час — за майже 9 годин. І вже не кажу нічого про ціну — 14 доларів за таку дорогу ви не заплатите ніде. В потязі можна повноцінно пообідати, сходити в туалет, ба, навіть прийняти душ. Wi-Fi протягом усієї поїздки, тож можна працювати і бути онлайн увесь час».

До речі, польське видання Rynek Kolejowy повідомило, що планується міжнародне сполучення за маршрутом Прага—Медика (державний кордон). Lео Express заявляє, що вони мають намір здійснювати перевезення з 11 грудня цього року і до 10 грудня 2024 року. Кожного дня до чотирьох рейсів. Хоча і залишає за собою право не встигати виконувати всі рейси, адже така кількість рейсів на день — це максимум.

Під час звіту Міністерства інфраструктури за 2018 рік, який пройшов у прямому ефірі на телеканалі «Прямий», заступник директора департаменту пасажирських перевезень Укрзалізниці Олександр Красноштан розповів, що 2018 рік став першим роком, коли пасажиропотік із України в країни Європи перевищив пасажиропотік українців до Російської Федерації. «Люди змінили вектор і подорожують тепер у країни Євросоюзу. Зараз ми працюємо над створенням хабу у сполученні «Україна—ЄС» у Мукачеві, куди заходить європейська колія. І поїзди зараз із Будапешта, я думаю, що до літа з Праги і з інших європейських столиць, в’їжджатимуть углиб України. В Мукачеві буде зроблений хаб і буде відповідне пересадкове сполучення.

Пан Красноштан також проанонсував, що вже до літа 2019 року має запрацювати сполучення європейською колією «Мукачево—Прага».

Тож, попит на пасажирські перевезення з України до країн Євросоюзу є, а отже, росте й пропозиція. З відкриттям європейських «воріт» та недосконалою системою пропуску автомобілів на кордоні, українці дедалі частіше звертатимуться до потягів та автобусів, які дозволяють подорожувати швидше та комфортніше.

З України в... Україну

Так, тут трохи складніше, адже в наш гірський регіон далеко не завжди зручно дістатися. До того ж, у 2015-му Укрзалізниця під час масового скорочення поїздів, скоротила і два маршрути на Закарпаття. Особливо популярний рейс № 99 «Ужгород— Київ», який був максимально зручним та комфортним для закарпатців. Запропоновані натомість «Ужгород—Лисичанськ» та «Київ—Солотвино» потреб людей не дуже задовольняють — відповідно виник дефіцит квитків. До Укрзалізниці вже зверталися обласні депутати з проханням вирішити цю проблему. «Враховуючи, що понад 60 відсотків автомобільних доріг області пролягають гірською місцевістю, 55 відсотків розташовані у безпосередній близькості до річок та пролягають через 26 гірських перевалів, традиційно найбезпечнішим засобом сполучення залишається залізничний транспорт, який здатний забезпечити безперебійне пасажирське сполучення області з іншими регіонами країни та має важливе значення для соціально-економічного розвитку області», — йдеться в зверненні.

Втім відповіді від Укрзалізниці поки що немає... А це, звісно, не полегшує українцям   дороги через гірську місцевість і до Європи.

Стелла Мигаль

Коментарі :


17.03.2019 07:28 Турист

Дуже розумний крок щодо потягу на Кошіце, далі треба Прагу. Мукачево для повного фулу нехватає тільки аеропорту.


16.03.2019 17:30 Марік

Добрий день! дуже цікава стаття, а як щодо Праги? Чи не означає потяг Мукачево-Кошице відміну намірів на Прага-Мукачево?


Додати коментар

 

 

 

Погода

СОЦІО

Оголошення

Архів новин

Влада

Чи влаштовує вас влада в Україні?


Влаштовує
Не влаштовує
Мені однаково


Голосувати/результат