Українська світломузика від 1960-х і до сьогодні. Сторінка Закарпаття
В Ужгороді в ILKO Gallery, за підтримки Агенції регіонального розвитку Закарпатської області та ГО «Культурна платформа Закарпаття», відбулася лекція на тему «Українська світломузика від 1960-х і до сьогодні. Сторінка Закарпаття».
Після блоку лекції про українську світломузику відбувся виступ театру «Lux Aeterna». Світломузична вистава під назвою «Light & Sound or on the way to the absence of Gravity».
Історія світломузики розпочинається у 60-х роках ХХ ст. В Академії наук СРСР створюють відділ кібернетики. Це наука про загальні закони одержання, зберігання, передавання й перетворення інформації у складних системах управління (прикладом якої є держава).
Світломузика поступово отримує певне визнання і навіть статус експериментального мистецтва. У окремих містах Радянської України в 1960—80 рр. створюються світломузичні клуби, студії, лабораторії і навіть театри. У театрах світломузика наповнюється драматургічним початком, що робить її абсолютно новим художнім явищем, де світлодинамічні образи, створені в реальному часі лазерами і спеціально зібраними світловими установками, взаємодіють з інструментальною музикою.
Перший в Україні світломузичний театр — «Lux Aeterna» у 1982 році відкрив свої двері у місті Ужгороді для широкої публіки. Стаціонарних світломузичних театрів на той час було всього кілька в Радянському Союзі.
З технологічним проривом ХХ століття виникає захоплення ідеями синтезу різних, до того непоєднуваних напрямків передавання і перетворення інформації.
Перебільшення — шлях до винаходів.
Одними з таких винахідників у свій час були О. Скрябін і М. Чюрльоніс, що сформували фундамент для злиття світла і музики в новий мистецький вимір.
Прорив у галузі світлотехніки й електроніки (телебачення, екрани, лазери) створює можливості нових взаємодій людини і простору.
Під час події відбулася зустріч із Данієлем Фрідманом — режисером і засновником театру.
«Світлозвуковий простір — це атмосфера свята. Міську урбаністику можна побачити по-новому, якщо перейнятися цим», — зазначив Фрідман.
Подія нагадала, що Закарпаття має свій унікальний продукт — свій вимір, який можна застосувати і синтезувати з матеріальною культурною спадщиною, що у тандемі дасть абсолютно нову якість сприйняття історичних будівель.
«Люди з віком втрачають здатність до навчання та розвитку
через фізіологічні властивості мозку. Я вважаю, що формат світлового театру — це не просто розвага, а серйозна робота з розвитку мислених здібностей. Сприяє цьому споглядання складних світлових композицій із звуковим супроводом. Це мистецький процес, який утворює у нашій голові нові нейронні зв’язки, а це, в свою чергу, сприяє появі нових ідей та концептів. Тобто ми вже не даємо можливість мозку маніпулювати нами, а самі генеруємо нові рішення. Саме події контемпорарі арту формують парадигму креативного мислення. Крім того, культура додає цінність іншим сферам, як-от туризм і бізнес. Культура і природа — це дві основні причини для туризму. Для Закарпаття — це апріорі актуально.
Наша Агенція як установа, яка створена для розвитку регіону, й надалі підтримуватиме проекти, що сприяють розвитку людей та їх можливостей. На нашу думку, події мистецького та філософського спрямування — є основою для бачення нового. До прикладу, Естонія підтримкою культурних ініціатив та сучасного мистецтва вивела країну у число світових лідерів у галузях, що пов’язані з креативною економікою. Шалені, на перший погляд, ідеї можуть відкрити невеличке місто для світу та притягнути інвестиції у край. Настав час нових форматів і ми готові до їх творення», — зазначив директор Агенції регіонального розвитку Закарпатської області Віталій Попович.
Культурно-освітню подію відвідало чимало студентів, творчих людей та тих, хто прагне до нового креативного пізнання світу, часу та свого місця у ньому.
Коментарі :
Додати коментар