Чому в нас найгірші дороги
Дороги є обличчям держав. Імідж держави формується за якістю доріг для тих, хто завітав у будь-яку країну і вперше знайомиться з нею. Який імідж нашої держави.
А тепер візьміть Закарпаття, яке має кордони з чотирма країнами. Уже на в’їзді в Закарпаття з будь-якої з тих чотирьох країн можна спокійно ставити знак «Нерівні дороги» і внизу показати — протяжність 1500 км.
Чому у всьому світі розуміють, що хороші дороги сприяють економіці, а у нас ні? Чому у всьому світі розуміють, що хороші дороги — це безпека громадян, а у нас ні?
Центральна влада чітко знала, що де-де, а в прикордонні повинні бути хороші дороги. Саме для цього зробила експеримент, щоб прикордонні області могли залишати частину митних зборів на ремонти доріг. Адже це імідж. Це престиж і самої влади. І внесли в той експеримент всі прикордонні області, але забули про Закарпатську. Будь-які спроби нашої обласної влади нагадати про себе оберталися звинуваченням у сепаратизмі.
Нещодавно нардеп Валерій Пацкан хвалився, що переконав уряд внести в експеримент і Закарпаття. Але експеримент закінчується, а нас там і немає.
До речі, згідно з рейтингом, українські дороги на 133-му місці з 135 країн. Найкращі дороги в Об’єднаних Арабських Еміратах, Сінгапурі, Гонконзі, Нідерландах, Японії, Франції, Швейцарії, Австрії, Португалії, Данії. США — на 13-му місці, Німеччина — на 16-му, Литва — на 36-му, Росія — на 123-му, Молдова — на 132-му.
«Я би хотів, щоб з весни 2017 року ми розпочали повномасштабне будівництво українських доріг», — сказав якось прем’єр Володимир Гройсман.
Він сам оцінює вартість таких робіт у кілька мільярдів доларів. За його словами, всі закупівлі здійснюватимуться на прозорих публічних тендерах, а джерелами фінансування будуть кошти Світового банку, а також приватні й державні кошти України.
«Це дасть можливість нам за кілька років розвинути українські дороги», — впевнений прем’єр.
Він додав, що спершу буде розроблена стратегія будівництва доріг за участі найкращих фахівців. «Я вважаю, що коридори з півночі на південь, порти — раз; із заходу на схід — два. Це два коридори, які нам потрібно побудувати в Україні для того, щоб ми могли забезпечити, по-перше, щоб українці їздили нормальними дорогами, а по-друге — щоб ми могли стати дуже впливовим транзитером», — сказав він.
І що? Коли початок? Верхівка українська мало їздить дорогами. Чиновники або зависають у Києві, або відвідують регіони літаками. До речі, за минулий рік на їхні вояжі з бюджету пішло майже два мільйони гривень. А якщо держава їм щедро компенсовує польоти, то чому вони будуть перейматися дорогами?
Один знаковий момент. Взагалі влада любить статтю витрат на ремонт та будівництво доріг. Це величезні «відкати», можна у власні кишені покласти. Так от, угорці свого часу пропонували побудувати дорогу від Чопа до Києва за власні кошти. Але умовою було те, що будуватимуть угорські фірми і з угорських матеріалів. Ну не вірять угорці нашим чиновникам. Вкрадуть же багато. Звичайно, що наші відмовилися.
А днями глава нашого уряду Володимир Гройсман таки побував в Угорщині, де мав зустрічі і з прем’єр-міністром, і з президентом, і з головою Зборів. І було підписано ряд важливих угод. Наш уряд поспішив похвалитися, що уряд Угорщини виділяє Україні 50 млн. євро фінансової допомоги, яка піде на будівництво об’їзної дороги навколо Берегова, реконструкцію дороги від Мукачева до Берегова, реконструкцію КПП та прикордонних мостів й інших об’єктів прикордонної інфраструктури. Це були важкі переговори. Важкі через те, що Угорщина знову ж таки поставила умову: будують угорці і будуватимуть зі своїх матеріалів. Гройсман здався.
Тепер у нас є шанс на те, що в Закарпатті буде хоч невеличкий відрізок європейської дороги. І це буде зразок того, якими повинні бути дороги, бо маленька Угорщина може бути прикладом дуже хорошої дорожньої інфраструктури. Після реалізації цього проекту угорці запропонують інші.
Може, хтось скаже, що це соромно сподіватися на те, що дороги нам робитимуть угорці. Але скажіть тоді: на кого ще сподіватися? На тих чиновників у Києві, які ігнорують нас? Від них не дочекаєтеся.
Коментарі :
Додати коментар