За кілька років у Ужгороді постане двоповерховий храм, у якому римо-католики і греко-католики моли
Францисканці є зв’язкою між Сходом і Заходом...
В Ужгороді з 2006 року під одним дахом моляться вірники західного і cхідного обрядів, двох парафій — римо-католицької Божої Матері Ангельської та греко-католицької Ікони Матері Божої Марія-Повчанської. Наразі чекають, коли зведеться храм, а допоки відвідують каплицю біля озера на вулиці Заньковецької. Також тут зведений Монастир Св. Антонія, чудотворця Падевського, який почали будувати 1 вересня 2006 року. Часто люди проходять поряд і не знають, що саме тут за церква, а тим паче її історію і щоденну буденність, а також унікальність співжиття служителів двох обрядів під одним дахом.
Францисканці є своєрідною зв’язкою між двома обрядами. Отець Ян Віанней Чину Братів Менших (OFM — Ordo Fratrum Minorum), який служить в Ужгороді, розповідає редакції своєрідну передісторію, що у США є францисканці східного обряду (греко-католики). В часи міжвоєнні з України виїхало багато людей — вірних східного обряду. Тому брати відчули потребу праці також поміж ними. Також у Румунії є францисканці греко-католики, які водночас служать у римо-католицькому обряді.
«На кінець 80-х — початок 90-х років генерал нашого Чину Герман Шалік мав ідею щодо створення провінції францисканців греко-католицького обряду. Було так, що кілька братів почали мешкати у Львові, на квартирі. Але то не вдалося, то було складно, відтак воно перестало існувати, — каже брат про певні передумови створення церкви, під дахом якої збираються вірники двох обрядів. — Пізніше генерал шукав у Польщі серед провінцій охочих братів працювати на Україні у східному обряді. У Польщі, до речі, є п’ять провінцій францисканців. Головний осередок нашої провінції є у місті Катовіце. Тоді вже йшлося про те, аби піднімати питання, так і почалося».
ЯК УСЕ ПОЧИНАЛОСЯ...
Історія розповідає, що 17 червня 2003 року Міністр Провінціальний отець Юзеф Чура разом із дефініторієм о. Антоніном та отцем Яном-Канти Пехотою зустрілися в Ужгороді з єпископом Мукачівської греко-католицької єпархії Міланом Шашіком. Тоді обговорювалося питання можливості навчання братів східного обряду в Духовній академії ім. Блаженного Теодора Ромжі в Ужгороді. Відтак Владика Мілан дав згоду й запропонував, аби наставник братів водночас був і духовним отцем у академії. 21 грудня 2003 року в Ужгороді о. Юзеф Чура зустрівся з Генеральним вікарієм єпархії о. Тарасом Ловскою — ректором семінарії. Наступного дня велася розмова з єпископом Міланом, який висловив бажання, аби Чин Братів Менших візантійського обряду якнайшвидше вкорінився й розпочав душпастирську діяльність у його єпархії.
«13 червня відбулася зустріч двох єпископів — Антонія Майнека (OFM), Мілана Шашіка (СМ) — з нашим провінціалом і о. Антоніном. Єпископи звернулися до нашої провінції з проханням про душпастирську працю у двох обрядах — візантійському і латинському. Провінціальний Міністр о. Ездраш Босок (OFM) разом із дефініторієм провінції погодився на таку діяльність. 18 червня 2005 року відбулося урочисте посвячення хреста і наріжного каменя на місці майбутньої побудови нашого монастиря і церкви», — оповідає отець Ян.
Згодом, 1 вересня 2005 року завершилося врегулювання різних питань щодо співпраці між єпископами Міланом та Антонієм, а також Міністром Провінціальним о. Ездрашем, у результаті чого уряд римо-католицького єпископату надав Провінції Успіння Пресвятої Богородиці земельну ділянку. Того ж дня були ериговані дві парафії: римо-католицька Божої Матері Ангельської та греко-католицька Ікони Матері Божої Марія-Повчанської.
У листопаді 2005 року в Ужгороді близько озера розпочалося будівництво тимчасової каплиці для зростаючої спільноти вірників. Перша греко-католицька літургія була відправлена на Великдень у 2006 році. Каплиця роками наповнюється дедалі більшою кількістю вірників обох обрядів.
А 1 вересня 2006 року почалося будівництво монастиря Братів Менших поряд із каплицею.
«Наша мета була якнайшвидше зведення дому чернечого й оселення у ньому. Той дім водночас був Домом Початкової Формації для молодих братів, які готуються до священства й навчаються у Богословській академії ім. Блаженного Теодора Ромжі в Ужгороді», — додає отець.
У березні 2007 року були зведені мури монастиря, а майбутня церква почала зводитися 18 червня 2005 року з посвячення хреста і фундаменту.
ПЕРШИЙ ПОВЕРХ ХРАМУ — ДЛЯ РИМО-КАТОЛИКІВ, ДРУГИЙ — ДЛЯ ГРЕКО-КАТОЛИКІВ
Отець Ян розповідає про будні монастиря, служіння в каплиці та майбутній храм. За його словами, наразі в ньому мешкають 5 священиків, отець-диякон, 3 семінаристи та брат-кухар. Монастир має під своєю опікою сестер-василіанок, у яких щодня отці відправляють службу, раз на тиждень або 2 рази служать у сестер у монастирі при Катехетичному центрі. Також священики ведуть службу в чотирьох лікарнях Ужгорода. У самій каплиці протягом тижня проводяться греко-католицькі й римо-католицькі служіння. Римо-католикам провадять службу українською та угорською мовами, для прихожан східного обряду служба — старо-церковною мовою, а в неділю — ще українською. На угорськомовній службі багато старших людей, а на українській — молодших. Отець Ян каже, що до «тимчасової» каплиці приходять більше греко-католиків. До слова, майбутній храм матиме два поверхи. Перший буде костелом для римо-католиків, а другий — для греко-католиків. Наразі готові три метри першого поверху, який матиме 6 метрів. Коли завершиться будівництво — фінансове питання (гроші жертвують прихожани — Авт.), ще кілька років треба чекати...
«Сьогодні наразі всі ходять до каплиці, трохи є незручності, коли великі свята — Різдво, Великдень, оскільки в римо-католиків швидше настає та радість від свят, допоки у греко-католиків ще піст. Мабуть, це може комусь заважати. Коли ж площа буде роз’єднана, то, можливо, буде легше, інакше», — сподівається брат Ян.
БУДНІ МОНАСТИРЯ: ДОПОМОГА НУЖДЕННИМ, УРОКИ КАТЕХІЗАЦІЇ, СЛУЖБИ У МОНАШОК ТА В ЧОТИРЬОХ ЛІКАРНЯХ
У монастирі займаються також освітньою і соціальною діяльністю. Щосуботи близько 50 дітей відвідують заняття з катехізації. Є молодша група (6—7 років), де вчать загальній катехізації, також ті, які готуються до першого причастя, крім того, є група, учасники якої вже після першого причастя, і старші. По понеділках збирається спільнота «Жива вода», учасникам якої від 6 до 60 років. По понеділках зустрічається також «Матері в молитві».
Є також спільнота молодіжно-патріотичного спрямування «Veritas», а для дітей із важких родин спільнота «Ковчег віри».
Поряд із монастирем постав і соціальний будиночок, у якому зустрічаються нужденні.
«Також годуємо тих, хто цього потребує, щодня до нас приходять близько 40 людей. Ми побудували соціальний будиночок із кухнею та їдальнею для соціально незахищених. Там є душ, пральна машина, місце для лікаря», — розповідає отець Ян.
Серед нужденних є такі, які працюють біля монастиря. Щодня пані Ліза від ранку й до полудня або й довше працює — чи землю перекопає, чи доглядає за квітами — вона хоче працювати. Якщо монахи просять про допомогу, то деякі прийдуть і допоможуть. Частина з них живуть на вулиці, частина мають оселю, але їм бракує грошей, аби утримувати житло. Дехто з них приходить і помолитися.
P. S. Дехто вважає унікальним явищем співіснування вірників двох обрядів під одним дахом... При цьому єпископ Антал Майнек каже, що францисканці поєднують Схід і Захід. Святий Франциск у ХІІІ ст. молився перед іконою візантійською, з тієї ікони Ісус мовив до нього: відбудуй мою Церкву. Відтак францисканці є тою зв’язкою між Сходом і Заходом.
«Божий дух святого Франциска є повсюди», — резюмує отець Ян.
Евеліна Гурницька
Коментарі :
Додати коментар