«Я аферист, але порядний»,

Анастасія Світла 13.12.2013 19:48 СОЦІО

 

— резюмує письменник Михайло Фединишинець, котрий колись придбав у вдови Адальберта Ерделі Магдалини пристойну колекцію шаржів художника.

Адальберт Ерделі! Останні п’ять-десять років ім’я одного з фундаторів крайової школи живопису потужно фігурує в крайовому культурному просторі. Десятки статей, брошура «Невідомий Ерделі» письменника Володимира Фединишинця, монографія «Адальберт Ерделі» ректора Закарпатського художнього інституту Івана Небесника, роман митця «ІМEN», упорядниками якого є Іван Небесник та краєзнавець Михайло Сирохман, об’ємний альбом «Адальберт Ерделі», що побачив світ завдяки художнику Антону Ковачу, вкотре спричинили непідробний інтерес до творчої спадщини генія. Веду до того, що у всіх виданнях у реквізитах або під фото, висловлюючись із гумором, очі муляє прізвище   чи то скандальнуватого, епатажного журналіста, чи то письменника Михайла Фединишинця. Врешті я була приємно вражена відвертістю чоловіка. І головне те, що мені вдалося розкрутити його на… нові шаржі Адальберта Ерделі.


«НАС З ЕРДЕЛІКОЮ ЗБЛИЗИВ МІЙ ДІД-ТЕРАПЕВТ»

— Пане Михайле, як ви примудрилися втертися в довіру вдови художника — Магдалини Ерделі?

— Якщо відверто, то випадково. Але ж видатні філософи стверджували, що на стиці випадковостей виникає закономірність. Отже, так ся стало, тому до мене жодних претензій. (Сміється). Одне слово, я ріс у письменницькій родині, в якій щодня обговорювалися літературні й мистецькі проблеми, дискусії. Тобто я ніби з молоком матері всмоктав, хто це Ерделі. Колись художник цімборував з моїм дідом по маминій лінії — лікарем Степаном Мейсарошем, до котрого кілька разів приїжджав у село Середнє по вино. Віддячився двома картинами — пейзажем і натюрмортом. Згодом «Озеро» дідо передав своїй старшій доньці Емілії, натомість «Маки» — молодшій, тобто моїй мамі Ілоні. Натюрморт десятиліттями висів у моїй кімнаті. На жаль, уже років десять милує зір одного київського колекціонера. Словом, на мене ім’я Ерделі завжди діяло магічно. Якось улітку 1999 року в музеї Бокшая я почув від свого друга, нині вже відомого фотографа Михайла Дороговича, мовляв, неподалік, на вулиці Ерделі ще живе   дружина митця. Виявилося, що різниця між подружжям була аж (чи лише?) 25 років. А я чоловік із «чуйкою». На другий чи на третій день після цього відкриття я вже сидів перед Магдалиною Ерделі з диктофоном. Бог мені суддя, що вона сама зронила з уст ім’я мого діда, лікаря Степана Мейсароша. Я її зупинив, мовляв, я його онук. Пані Магдушка ніби помолодшала і розсміялася. «Йой, то такий фігляр був!» — і пригадала кілька колоритних епізодів. Причому один дуже колоритний: ідучи з однієї гостини додому п’яним, дід зупинився біля дерева помочитися, не втримавшись на ногах, упав і продовжував мочитися через себе.   Ось так мій дід зблизив нас із Ерделікою. Після першої розмови я чи не щотижня її наві¬дував, обідав, пив каву з чашечки митця. Магдалина Янівна доволі часто телефонувала моїм батькам. «Най Мішо прийде до мене пообідати», — радісно просила. Так, вона називала Мішо, з наголосом на другому складі. І я приходив. І Магдушка прив’язалася до мене, можливо, й через те, що ніколи не мала дітей, можливо, в мені вона побачила свого уявного сина. Повірте, я ніколи не зловживав її добротою, гостинністю. Сильно не зловживав. (Сміється). Жартую.

— Отже, про дружні шаржі й фото замовте слово…

— Будь ласка. Я приходив до вдови з метою вбити двох зайців — не лише просто поспілкуватися, а й почути щось нове про художника. Відтак матеріал народжувався за матеріалом. Одного дня пані Магдушка принесла з іншої кімнати, здається, три блокнотики зі шаржами Ерделі, плюс фотографії.   Принесла з натяком, чи не купив би я їх. Я, звісно, відразу зрозумів, що мені пощастило, що не можна втрачати цього шансу. Одні малюнки були підписані, інші — ні, одні були блокнотні, інші — на різних клаптиках паперу, документах. Я не хочу наразі жонглювати конкретними цифрами, скільки я заплатив за те, за тото або за сесе. По-перше, я вже все детально не пригадую, по-друге, це не має значення. Адже життя коротке, а мистецтво вічне. (Довго сміється). Лише скажу в еквіваленті: за кілька разів я залишив в Ерделіки десь сім-вісім своїх зарплат. Фінансово мені допомагав і батько. Врешті в мене опинилося близько 200 шаржів, 100 фото, три останні листи Ерделі до Ерделіки, кілька кольорових олівцевих ескізів, крихта щоденникових записів. Повірте, шаржі рахую всі — і вдалі, і невдалі, і завершені, і незавершені, і в блокнотах, і на серветках. Більшість створена в радянський період. Знаєте, поступово в пані Магдушки з’явився апетит. Приміром, уже за один, мовити б, альбомчик вона просила 150 доларів. Я не заперечував. Може, він і стільки коштував, але це була для мене вже величезна сума. Вибачте, я тоді отримував зарплату 35 доларів. Тому відмовив. А коли через місяць-два передумав, то почув: «А я   вже продала той нотес».

«СКІЛЬКИ МИТЕЦЬ СТВОРИВ ШАРЖІВ, ЗНАЄ ХІБА ЩО БОГ»

— Знаю, що вдова ревно зберігала й понад 50 полотен майстра…

— Так, її будинок нагадував музей. Хочете вірте, хочете ні, я кілька разів Ерделіці казав, що потрібно встановити сигналізацію. Але безуспішно. Не буду лукавити: двічі-тричі я просив вдову продати мені те чи інше полотно, щоденник. Бог свідок, що вона вже загинала не захмарні ціни, а космічні. Космічні для мене. Ну, приміром, п’ять тисяч доларів. Тоді однокімнатну чеську квартиру можна було купити за три з гаком. А інакше наші теплі, довірливі стосунки зіпсувалися після першого пограбування її обійстя в листопаді 2000 року. Тоді серед ночі двоє злодіїв, налякавши Магдушку ножем, поцупили чотири картини. Рано-вранці Магдушка мені зателефонувала. Тобто я був очевидцем того, як п’ять оперів, мовити б, по гарячих слідах розкривали злочин. Я б назвав це імітацією розкриття. Допотопщина капітальна! Після цього Магдушка довго всіх тримала на відстані. Окрім того, знаю від друзів, що почала називати мене аферистом. Повірте, ні нині я не збираюся виправдовуватися, ні тоді я не сердився на вдову. Лише узагальню: я аферист, але порядний. Як відомо, у вересні 2004 року 88-річна Магдушка трагічно загинула. Злочинці зв’язали її дротом, чого серце її не витримало. А з 50 картин залишилися лише рамки. Звісно, я прийшов на похорон пані Магдушки. До болю містичною видається його дата — 20 вересня. Тобто вдову хоронили рівно-рівно через 49 років після Адальберта Ерделі.

— Дивлюся на ці шаржі — оригінальна, дотепна мозаїка облич…

— Так, цікава, своєрідна сторінка творчості митця, яка достойна популяризації. Як відомо, Ерделі був веселим за натурою, любив жартувати. Таким різновидом карикатури   він захопився ще в середині 20-х років. Пані Магдушка розповідала, що постійно ходив з нотесом (блокнотом) у кишені піджака. Якщо ж випадково не мав, то малював на будь-чому, що потрапляло під руку. Подружжя любило ходити пити пиво по різних кафе, ресторанах. Ось там Ерделі і звик був вибирати з присутніх колоритної зовнішності особу і, як казала Магдушка, раз-два — шарж був готовий. Він умів моментально схоплювати нюанси обличчя незнайомця, гротескно, дотепно Якщо ж той просив, то Ерделі шарж віддавав. Інколи митець малював шаржі вдома, зафіксувавши в пам’яті ту чи іншу людину. Цікаво й те, що, будучи закоханим у жіночу красу, здебільшого малював шаржі з чоловіків. Що ж, відомо, які жінки примхливі! (Сміється). Факт до теми: у бібліотеці майстра зберігався альбом шаржів німецького   художника Георга Гросса. До речі, серед безлічі знайомих Ерделі було дуже багато євреїв. Чимало дружніх шаржів присвячено їм. Приміром, час від часу з Праги до Ерделі приїжджав художник Гутман. Як розповідала пані Магдушка, кульгавий був, багато пив чорної кави, багато курив. Дивно, але був дуже бідним. Носив старе-старе затерте пальто, ходив постійно у жирному від їжі машлику. Тоді Магдушка вирішила йому купити за свої гроші новий, завдовжки в один метр. Радів, як дитина. Ерделі це теж дуже сподобалося, він сів і в кліп ока створив шарж. Є в мене в колекції шарж, на якому зображений власник ресторану «Коруна» Вільд із ключами в руках. Правда, такі ідентифіковані шаржі можна порахувати на пальцях однієї руки. Але я переконаний, що не обходилося й без фантазії митця. До речі, скільки створив шаржів Ерделі, знає лише Бог. Знову до теми: колись кількадесят шаржів Адальберта Ерделі пані Магдушка подарувала художньому музею ім. Йосипа Бокшая. Чимало їх зберігається в приватних колекціях. Конкретно — в Ужгороді й Мукачеві. Один київський колекціонер казав мені, що має 146 шаржів художника. Звісно, шкода, що з різних причин це багатство не популяризується. Приміром, я свою колекцію малюнків, листів, фото і записів не заникав, не сховав, а навпаки — якомога більше рекламував і рекламую. Про це свідчить, зокрема, і мій блог на сайті «Закарпаття-онлайн». Свого часу шаржі надихнули мого батька на видання брошури «Невідомий Ерделі». Також радо я допоміг тими ж шаржами, унікальними фото ерделі¬знавцям Іванові Небеснику, Антонові Ко¬вачу. Я не хвалюся, а констатую. (Усміхається). Кон-ста-ту-ю! (Сміється). До речі, якщо вдасться, то наступного року організую виставку…

P. S. Шарж публікується вперше…

Анастасія Світла

ТЕГИ : михайло фединишинець

Коментарі :


 

 

 

Погода

СОЦІО

Оголошення

Архів новин

Травень
Січень
Лютий
Березень
Квітень
Травень
Червень
Липень
Серпень
Вересень
Жовтень
Листопад
Грудень
2025
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
НдлПндВтрСрдЧтвПтнСбт
27
28
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Влада

Чи влаштовує вас влада в Україні?


Влаштовує
Не влаштовує
Мені однаково


Голосувати/результат