Як змінили перший підручник   із історії для школярів

Максим Опанасенко, бюро журналістських розслідувань «Свідомо», для «РІО» 26.04.2013 13:58 СОЦІО

11-класники вже не вивчають Помаранчеву революцію і справу Гонгадзе. У тестах їм не зустрінуться Іван Драч та Левко Лук’яненко. 5-класникам не розповідають, що Голодомор був навмисно спланованим. А історію Української повстанської армії їм викладають разом із історією радянських партизанів. Шкільні вчителі вперше отримали спільний із російськими колегами підручник.

З моменту приходу Дмитра Табачника на посаду міністра освіти у 2010-му вивчення історії у школах змінюється кожного року. З початку цього року — вже двічі. У січні ми писали про зникнення історичних персоналій із програми шкільного тесту з історії України, який складатимуть випускники. Тепер прийшла черга 5-х класів, де історія викладається вперше. З 1 вересня їх учитимуть інакше.

Зміни в цьому величезні.

ЧОГО НЕ БУДЕ В НОВОМУ ПІДРУЧНИКУ

Ми дістали діючу і нову програму вивчення історії п’ятикласниками і спробували порівняти. Дуже швидко зрозуміли — порівняння не вийде. Це два абсолютно різні підходи до викладання.

Нинішня програма складається з п’яти частин: «Знайомство з історією», «Княжа Русь-Україна», «Козацька Україна», «Україна в 19—20 ст.» і «Україна сучасна». З 1 вересня історія для п’ятикласників складатиметься з трьох розділів: «Звідки і як історики довідуються про минуле», «Про що і про кого розповідає історія» і «Які пам’ятки є частиною історії».

Набагато більше часу тепер приділятиметься розповідям, що таке історія, а не самій історії. Якщо зараз на це відводиться п’ять годин, то з 1 вересня час на це збільшать більше ніж удвічі — до 11 годин. А ось на вивчення значних подій історії України навпаки стане набагато менше часу — 12 годин проти 27 зараз. Ще 11 шкільних уроків вирішили віддати на вивчення історичних пам’яток — фортець, замків, храмів та вулиць.

Які прізвища зникли з нової програми? Всі. За винятком одного. У Міносвіти вважають, що за весь 5-й клас школярі мають запам’ятати лише Івана Федорова — першого українського книгодрукаря. Богдан Хмельницький, Леся Українка, Іван Франко, Володимир Великий, Ярослав Мудрий, Володимир Мономах, Данило Романович, Василь-Костянтин Острозький, Петро Конашевич-Сагайдачний, Іван Мазепа, Іван Самойлович, Данило Апостол, Григорій Сковорода, Тарас Шевченко, Іван Котляревський, Володимир Короленко, Михайло Грушевський і Олександр Довженко. Це персонажі, про яких 5-класникам зараз розповідають. З 1 вересня шкільна програма цього не вимагатиме.

Володимир Великий, Володимир Мономах, Ярослав Мудрий і Данило Романович з’являться у шкільних підручниках на два роки пізніше — в 7-му класі. Хмельницький, Острозький, Сагайдачний, Самойлович, Мазепа, Апостол і Сковорода — у 8-му, Іван Франко, Котляревський, Грушевський і Шевченко — в 9-му. Лесю Українку, Олександра Довженка і Володимира Короленка з програми вивчення історії у 5—9-х класах виключили.

Разом із підходом до початку викладання історії Міністерство змінило і поняття. Зникли назви «Київська Русь» і «Запорізька Січ». Натомість розробники вживають словосполучення «київські князі» й «українське козацтво». Останній розділ програми, котрий зараз присвячений розпаду СРСР, незалежності та Конституції, в новій програмі присвячений історичним місцям. Софійський собор і Києво-Печерська лавра, Генуезька і Кам’янець-Подільська фортеці замінять школярам знання про здобуття незалежності.

ЯК ЦЕ ПОЯСНИЛИ В МІНІСТЕРСТВІ ОСВІТИ

Посадовці МОНу пояснюють: курс для 5-класників зорієнтований на вивчення вступу до історії, а не самої історії.

Інститут інноваційних технологій, що традиційно керує розробкою шкільних програм і друком підручників, цю відповідь доповнив: «Загальна тенденція в Європі і світі — розвантаження. Є завдання навчити розуміти історію, викликати до неї цікавість».

В інституті зауважують: прибирання всіх прізвищ із програми — крок, підтриманий багатьма вчителями і методистами.

Хто конкретно займався «розвантаженням» історії? Ми знайшли минулорічне повідомлення про зустріч розробників програм із прізвищами, посадами і електронними адресами істориків. Групу очолювала завлабораторією Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук Олена Пометун.

Саме вона висловила протест проти викреслення дисидентів із програми тестування випускників шкіл з історії України. А два роки тому вона оновила свій підручник з історії для 11-класників, не включивши в нову редакцію спогади Чорновола, Григоренка, справу Гонгадзе і Помаранчеву революцію.

Ми попросили пані Олену прокоментувати ситуацію з нинішньою зміною викладання історії 5-класникам. Вона відповіла: очолювала групу, але конкретно програмою для 5-класників опікувалася її колега Ірина Костюк. Ми зателефонували їй. Пані Ірина заявила — пишається новою програмою. На її думка, така історія дозволяє дати школярам якомога більше культурного контексту і якомога менше політичного. За словами розробниці, ні міністр Табачник, ні будь-хто інший з Міносвіти у процес не втручався.

Свою думку ви можете сформувати самі. Для цього ми склали опис ключових змін у вивченні історії у школах, які сталися за три роки перебування Дмитра Табачника на посаді міністра освіти.

 photo 411043504370-43D04300437043204380-1_zps438c2b29.jpg

Максим Опанасенко, бюро журналістських розслідувань «Свідомо», для «РІО»

Коментарі :


Додати коментар

 

 

 

Погода

СОЦІО

Оголошення

Архів новин

Влада

Чи влаштовує вас влада в Україні?


Влаштовує
Не влаштовує
Мені однаково


Голосувати/результат