Хто і чому вставляє палиці в колеса реформ на Закарпатті
Депутатська більшість в обласній раді на сесії 27 серпня спричинила скандал на всю Україну. Змовившись, вона демонстративно і підступно, без жодного обговорення в залі провалила голосування і за Перспективний план об’єднаних громад в області, і за визнання перших двох громад — Тячівської і Вільхівської — які вже пройшли всі громадські обговорення і сесії рад. І грубо порушила тим самим конституційний принцип самого існування облради.
А Баба Яга проти
Про політично-змовний характер провалу голосування засвідчує і те, що ці питання без особливих зауважень пройшли обговорення на постійних комісіях облради та на робочій групі щодо сприяння реформам. До останньої входять і представники ОДА, і облради, і громадськості та Офісу реформ. Команда провалити голосування, швидше за все, надійшла від керівництва «Єдиного центру», яке, очевидно, має свою стратегію протидії реформам після подій «мукачівської стрілянини». Воно ж, напевно, прораховувало всі ризики і вигоди від такого одіозного кроку перед місцевими виборами. Тепер до логіки агітаційних білбордів проти центральної влади, вивішених «ЄЦ» по області після «мукачівської стрілянини» на зразок «Влада руйнує мир на Закарпатті», листів, які десятками тисяч поштою розсилаються закарпатцям, цілком може додатися і тема начебто «нав’язуваної нам з Києва» децентралізації і реформи місцевого самоврядування. І це за умов, коли з травня до середини липня через тодішнього губернатора і керівництво облради «Єдиний центр» повністю контролював хід розробки Перспективного плану і реформ на Закарпатті! Усі пам’ятають, що у травні проект Перспективного плану на 38 громад був знятий з розгляду сесії. Спочатку йшлося про відтермінування сесії на місяць, потім — на два, а далі у липні область пережила «мукачівську стрілянину» і зміну губернатора та голів РДА. Тоді ж, напевно, змінилося і ставлення керівництва і більшості в облраді до реформ у краї.
Стверджую, що всі управління ОДА за сприяння Офісу реформ та за реальної підтримки науковців, громадських експертів, трьох асоціацій місцевих рад і Громадської ради при ОДА уже впродовж червня зробили майже неймовірне. В жодній з областей України не була проведена така масштабна інформаційно-роз’яснювальна та консультаційна робота в місцевих радах і громадах. Вдалося врахувати увесь комплекс природно-географічної та поселенської специфіки Закарпаття в пропозиціях об’єднуваних громад. Кількість їх зросла від 38 до 51, а потім до 94 громад у проекті Перспективного плану в серпні. Жодну пропозицію з районів і громад не обійшли увагою. Єдине, що насторожувало, дуже низька активність обласних депутатів в усіх заходах щодо розробки проекту Перспективного плану. Навіть на організований з цією метою Офісом реформ наприкінці липня депутатський день у облраді зі 108 депутатів прийшло всього семеро. Чому історичне для Закарпаття питання нового адміністративно-територіального устрою краю не цікавило більшість обласних депутатів — для громадськості і експертів лише згодом стало зрозумілим. Більшість у обласній раді, швидше за все, приховано і неприховано проти реформ узагалі! Чому? Багатьом обласним депутатам дуже не подобається, що децентралізація передбачає передачу повноважень і ресурсів на рівень об’єднаної громади не стільки з центрального рівня, як із рівнів обласних і районних рад. І розпорядження всіма землями, у тому числі «за межами населеного пункту», і коштами на розвиток інфраструктури, і майном т. зв. «спільної власності територіальних громад» — усе перейде до їх справжніх господарів — громад. За таких перспектив не лише партійна верхівка «ЄЦ» не визначилася зі ставленням до децентралізації і реформ, а й інші фракції в облраді, керовані з Києва. Дратує депутатів і те, що руйнуватимуться і старі схеми місцевих виборів, які на носі.
Функціонерів і депутатів облради не радує навіть перспектива мати в облрадах і райрадах після конституційних змін виконкоми замість ОДА і РДА. Ось імовірний хід їх міркувань: «Може, спробувати в самому зародку хоч до 2017 року заблокувати ці реформи уже на етапі об’єднання громад? Задумано — зробимо. Важливо заблокувати саме тих, хто буде у виграші і кому передадуть повноваження і фінанси — майбутні об’єднані громади. Їх навіть треба переконати: буде ще гірше, а влада блефує про покращення. Ті ж сільські ради і голови, яким не світить бути центрами об’єднаних громад, самі є супротивниками реформ. До того ж і закон подарував апелювання до добровільності об’єднання — як не скористатися цим сповна?» Звісно, все задумане належало робити тишком-нишком або ж під правильним гаслом «захисту інтересів громад». Дуже вже хочеться ще до 2017 року погаздувати по-старому.
Уже 31 серпня на основі негативної практики Тернопільської і Закарпатської облрад зі застосування нового закону про місцеві вибори в частині неправомірного неоголошення уже об’єднаних громад та непризначення в них перших виборів Верховною Радою прийнято окремий законопроект, яким позбавляє всі обласні ради таких повноважень! У підтримці й блискавичному просуванні цього безпрецедентного в історії парламентаризму в Україні «виправно-реформного» закону взяли найактивнішу участь громадськість Закарпаття та народні депутати Р. Горват, В. Пацкан, В. Лунченко, О. Крулько. Звісно, були «відсутні» або «утрималися» інші нардепи від Закарпаття — сімейний клан Балог, В. Петьовка і М. Ланьо. Наміри саботажників у облрадах щодо приниження уже створених громад і блокування їх конституційних прав не пройшли! Втім залишається ще проблема Перспективного плану формування об’єднаних громад.
Стратегія протидії реформам
Задля підтримки децентралізації і реформи на Закарпатті ще у квітні 2014 року створена коаліція «Реформи задля гідного життя», до якої ввійшли понад 50 громадських організацій, експерти, науковці УжНУ і трьох асоціацій органів місцевого самоврядування в регіоні. Саме експерти і політологи виявили з часом — не через конспірологічні припущення, а шляхом аналізу фактів і дій, що на Закарпатті здійснюється стратегія протидії реформам. Її інтенсифіковано саме після призначення губернатором Г. Москаля і подій «мукачівської стрілянини». Не виключено, що до цих подій і втрати влади в регіоні реалізатори цієї стратегії збиралися навпаки максимально використати всі реформні процеси для зміцнення своєї влади в області у майбутньому, в тому числі через об’єднані громади.
Прихованість і завуальованість істинних намірів і дій у стратегії — головний принцип її розробників і виконавців. Залишається, прямо не виступаючи проти реформ, різко критикувати наміри і дії нинішньої державної влади та її представників і прихильників у регіоні за «погані, непродумані й нав’язувані з центру» реформи та способи їх здійснення, які начебто шкодитимуть громадам. І відтерміновувати або провалювати на цій основі будь-які реформні рішення, виступаючи ще й «захисниками інтересів громад» у період місцевих виборів.
План дій до стратегії антиреформаторів виконано?
То що ж там у гнучкому плані реалізації стратегії? Нічого такого, чого б не було сумарно у внутрішніх і зовнішніх недругів нинішньої української влади щодо здійснюваних реформ. Плюс регіональне візантійство. Але варто перелічити все за пунктами, бо це ж усе-таки план, у тому числі в частині поширення зомбувальної інформації.
— Занафталінені в шафах російських спецслужб «секретні дані» про вибухонебезпечні і неприйнятні варіанти об’єднання областей від київської влади. І що, страшно подумати! Закарпаття приєднають до Галичини! Цей фейк підхопили навіть деякі газети.
— Грізні страшилки: про порушення в реформних законах основних конституційних засад і прав громад, включаючи місцевий референдум; про зухвалий тиск і шантаж з боку центральної влади на громади, які не бажають об’єднуватися; про повну неготовність пакета 300—400 нових законів, без яких нічого й думати про реформи.
— Менш грізні, але не менш ефективні страшилки: про наміри міст загарбати сільські землі й поглинути села; про постійні порушення святого принципу добровільності об’єднання громад застосуванням суворої урядової методики; про те, що насправді буде ще жорсткіша децентралізація, бо кожна об’єднана громада прямо «залежатиме» від Києва (?!); про те, що влада сама не розуміє, чим «закінчаться» децентралізація і реформи; про те, що дотаційним радам немає жодного сенсу об’єднуватися та інше.
— З категорії «правдивої» інформації з дуже достовірних джерел: Перспективні плани в інших областях — це повна профанація; громади хочуть перекривати дороги; обіцяли гроші на розвиток — нічого не дали; влада згортатиме реформи, бо грошей в країні нема та інше.
З успіхів інформаційної війни Росії на Донбасі й навіть у Європі знаємо, що масове зомбування, тим більше, цільових аудиторій сільських і селищних голів — це доволі ефективна зброя. Особливо, якщо воно йде з вуст керівників і депутатів облради та окремих райрад, до прикладу, Ужгородської.
А тепер дещо з регіонального візантійства:
§ Прихований і неприхований тиск на сільських, селищних і міських голів.
§ Повне перекручування статусу і значення Перспективного плану формування територій об’єднаних громад та ролі ОДА і Офісу реформ в його розробці.
§ Постійний негласний контроль за діяльністю експертів Офісу реформ, за їх планами і намірами.
§ Неналежне, вибіркове і неповне інформування депутатів облради.
§ Ставлення по суті історичного питання про план нового адмінтерустрою області майже останнім питанням порядку денного сесії. «Совпаденіє? Не думаву». Адже навіть таким чином хотілося принизити значення реформних питань.
§ Таємне забезпечення підступного провалу голосування реформних питань на сесії і контроль результату.
Цікаво, чи ослухався хтось із «ЄЦистів»? Все таємне все одно колись стане явним. То чи виконано все-таки цей План дій до стратегії антиреформаторів? І чи не маячня автора про сам цей План?
Підводна частина айсберга
За респектабельною і виблискуючою надводною пірамідою владного айсберга обласної ради непросто вгледіти його підводну — несучу і спрямовуючу частину. Хіба що трохи розхитати сам айсберг. І роль такого розхитувача зіграли теледебати в програмі «Про головне» 1 вересня на телеканалі «Тиса-1» впродовж майже півтори години. Тема — скандально провалена сесія облради щодо реформних питань. Учасники з перших хвилин поділилися на два опонуючі табори. В одному — голова облради В. Чубірко і представник фракції «Єдиний центр» та голова постійної комісії облради з питань законності, правопорядку, майна, приватизації і регламенту А. Зелінський. В іншому таборі — також два депутати облради: М. Цірик — голова постійної комісії з питань екології та використання природних ресурсів і представник Тячівщини, М. Качур — представник Ужгорода і району, М. Лаба — голова регіонального відділення Всеукраїнської асоціації сільських і селищних рад та Невицький сільський голова, а також автор цієї статті.
Немає жодного сенсу коментувати у статті ці майже півторагодинні й гострі теледебати в телеефірі. Дуже рекомендую читачам краще віднайти їх на інформаційному порталі «Тиса-1» і переглянути. Якщо ж ви перед цим прочитаєте цю статтю, то зрозумієте і цілком погодитеся з автором у його твердженнях як щодо існування стратегії протидії реформам на Закарпатті, так і гнучкого Плану дій з її реалізації. Тому що практично всі «пункти» цього Плану дій, наведеного вище, і навіть більше були переконливо озвучені у виступах на теледебатах голови облради В. Чубірка і депутата А. Зелінського. Що ж, підводну частину владного айсберга облради самі привідкрили її керівник і представник депутатської більшості від «Єдиного центру». Зауважимо, що опонуюча їм група на теледебатах з усіх питань проявила справді принципову і державницьку позицію на реальну і відкриту підтримку інтересів громад і реформ, які майже неприховано нехтуються більшістю облради.
Нинішня Закарпатська обласна рада, на думку багатьох громадських організацій і громад краю, внаслідок прийняття депутатською більшістю корупційних або ж навпаки провалу багатьох суспільно значимих рішень — є найбільш реакційною за всю історію Закарпаття. І нам ще належить провести громадську експертизу і оцінку її діяльності. Звісно, мова йде не про весь склад депутатів облради.
Олег Лукша,
віце-президент Асоціації розвитку і реформ міст,
селищ і сіл «Закарпаття —
ХХІ століття», експерт
Офісу реформ,
перший заступник голови Громадської ради при ОДА
Коментарі :
Додати коментар