«Що не встигну за життя,   то докажу після смерті…»

27.02.2016 09:50 СОЦІО

Розмова з «потойбічним» 85-річним Юрієм Герцом.

Він уже три з гаком роки   живе в іншому — загадковому — вимірі. Тобто його душа продовжує малювати на небесах. Це я про лауреата Шевченківської премії, художника Юрія Герца (1931—2012). Знаєте, я міг написати спогад про дивовижного митця, але взяло гору бажання вчинити нетрадиційно, може, й навіть здивувати. Тобто з кількох своїх, написаних раніше матеріалів, я скомпонував інтерв’ю з митцем. Так-так, ніби він тут, ніби він поруч, ніби я вчергове сиджу серед яскравих полотен у майстерні. До речі, колись я так розмовляв з Адальбертом Ерделі. А оскільки і його учень Юрій Герц був оригінальним, впізнаваним, неповторним, то і я також мушу бути бодай на крихту таким, як вони.

«Про мої позитивні чи негативні емоції на картині говорить колір»

— Юрію Дмитровичу, будь ласка, відверто: усвідомлюєте себе великим художником?

— То складне, дискутивне питання. Думаю, що ні, бо велич художника визначається часом. Твори будь-якого великого митця повинні жити століття, два, три. Даколи вважаю, що я нич не зробив. І такі моменти є: зробив щось, а потім думаєш довго — лишити чи замалювати?.. Навіть такі світила, як Леонардо да Вінчі, Мікеланджело, Ван Гог чи Гоген не розуміли цілком суті своїх творінь, а час показав: за складом мислення, душі вони були такі геніальні, аби перескочити той же час, стати його новатором, іти попереду того суспільства, в якому жили. Очевидно, мали велике й натхненне серце, аби створити вічні полотна.   І сьогодні їх усі називають великими, геніями… А те, що я про себе повім із цього ракурсу, — нич. Це сукупність різних факторів, а результат — твори художника живуть довго-довго, а може, й вічно, бо нащадки вважають його вклад у культуру великим, неоціненним.

— Як виникає задум картини, що надихає вас?

— Даколи беру натуру, даколи задум може виникнути моментально — за секунду. Іду вулицею, щось увидів, сонце засвітило, файно пташка співає, десь учув файну народну музику, щось учув від людей. Тоді прийду додому або в майстерню і працюю над ескізом, можу й нараз почати малювати після ескіза. Картина залежить і від настрою, і від емоцій, позитивні вони чи негативні. Правда, є й роботи з фантазії, видумані, як то кажуть.

— А як саме відбиваються на полотні позитивні чи негативні емоції?

— У мене тото в кольорі. Файний настрій — картина в оптимістичних, сонячних тонах, а сумно мені — може йти через сині, чорні, май такі — трагічні — кольори. Один і той же мотив може бути і так, і сяк. Залежить від оточення, спілкування, як на душі. Навіть і погода   диктує характер роботи: сонячно, а раптом прийшла хмара, то суглоби можуть боліти, голова — і се   відіб’ється, звичайно, на картині.

— З одного етюда, знаю, й кілька робіт може бути.

— Добре,   що се повілося. Айно, з одного етюда може бути й десять картин, айбо одна на одну не будуть схожі. Можуть бути лише варіанти кольорами або різниці в суттєвих деталях.   Художник може написати церкву з усіх боків, у різну погоду, в різні пори року. З однієї церкви можна й цілу виставку зробити. Є і в мене різні ужгородські мотиви,   хустські. Пак візьмемо серце: коли файний день, воно об’ємне, коли сірий день — мляве, взимку або навесні — ще иншакоє.

Треба мислити образно й символічно. У якому б верховинському селі ви не були, не треба його цілу панораму малювати, а треба схопити характерні риси архітектури, скомпонувати їх так, аби вони говорили за тото село.

«Найвільніше я чуюся в темі Різдва, Великодня, весілля, звичаїв»

— Довго працюєте над картиною?

— То теж тяжко однозначно повісти. Є такий факт, як до одного французького художника прийшов молодий і хвалиться: «Я цю роботу створив за одну годину». «То й видно», — відповів старший колега. Словом, час не грає ролі. Кожда річ має бути продумана до нюансів. Вона виношується десь там, у надрах душі, а пак переноситься на полотно. Бувало, почнеш, а років п’ять стоїть, — і постійно пам’ятаєш: почав, а щось не вдається. Тоді повертаєшся до роботи не раз і не два, а коли завершиш — все одно можеш бути цілком не задоволений. А буває раз — і готово.

— О якій порі доби вам малюється?

— Я світловий день використовую, бо живопис — тонка справа: при електричному світлі робота може втратити щось у кольорі, у відтінках. При електриці можна компонувати, накидувати. Може, якби в майстерні ночував, то й малював би, не знаю. Айбо я ввечері повертаюся додому. Світловий день Богом даний.

— У численних ваших картинах у центрі композиції — церква. Чому?

— Та тото в мене було й тоді, коли мене за це доста критикувала партократія. Уявіть собі: я малюю село і без церкви — як то так? Мусить бути голова й ноги — це закономірне явище. Просто село без церкви мені тяжко уявити. Вона — як сонце: навколо неї у селі все крутиться. На багатьох моїх роботах церква, айбо не в кождій. Церкву я люблю, особливо дерев’яну. Вона дуже своєрідна в нашому краї: є і псевдоготика, і шатрова архітектура, десь і еклектика, словом, різні стильові течії. Айбо в тих церквах — народна творчість, фантазія. Вони прив’язані до природи, особливо в горах — з високими і гострими шпилями; вони ритмічно-музикально прив’язані до тої землі; відчувається, що то не чужоє, що вони збудовані з любов’ю.

Ще чому церква в центрі композиції?   У церкві хрестять новонароджених, ушиткі вінчаються в церкві. Змалку пам’ятаю: вийшли з церкви молоді, йде курагов, музика грає… Айбо не тото, що я побожний такий: ци одна віра, ци друга — усі файні. Я ся родив греко-католиком. А пак то ся негласно переслідувало… А Різдво, Покрови, Великдень! Ми, малі, бігали коло тої церкви, огинь клали, усякі там фіглі…

— А чого здебільшого свята й обряди в сюжетах ваших полотен? Вас не ваблять будні?

— Дивіться: що найцікавіше в чоловіка, відколи він ся родив, відколи починає розуміти життя? Іде весілля, після весілля ідуть діточки, людина зріє духовно. Я вважаю, що в святах люди виражають ставлення до тої землі, на якій ся родили. Святковий день вони чим тільки можуть прикрашають. І бідна сім’я, і багата найліпше в себе глядають (шукають). У народженні людини, у Різдві, у Великодні, у свальбі є святість. І церковне свято — свято, і весілля — теж свято. В ушиткому — святість. Та й у цій темі я вільно почуваюся.

«Головне — аби я лежав у рідній землі»

— У вас, напевно, є кумири, вчителі. Хто на вас мав вплив? І чи вважаєте   себе чиїмось учнем?

— Та де би ні! Бокшай — мій перший учитель. Я вчився в нього років п’ять-шість,   три роки в армії був,   а пак знову повернувся на V курс. Він мені на ІІ чи ІІІ курсі казав: «У тебе є декоративна пляма, ти її відчуваєш, а вона і є основою картини, на ній уся картина держиться. Основа мусить бути, загальний твір, на чому й будують твір». Бокшай дуже прихильний був до мене, першу виставку мою видів, свого часу давав рекомендацію в Спілку художників.

Другий — Ерделі: теж був учителем упродовж тих же років. «Коли ти вже став художником?» — одного разу зазвідав мене. Він то десь увидів, що я творчо підходив до натюрморту, з такими — розпливчастими — мазками.

І третій, так само близький, — Манайло. Вважаю його фундатором крайового національного образотворчого мистецтва, бо Бокшай дуже сильний у релігійному живописі, Ерделі — в портреті, пейзажі, натюрморті, а Манайло постійно тоту   закарпатську тему вирішував. Ми з Манайлом такими файними друзями були! Та ще й земляками: він з Іванівців, я з Лохова, тото три кілометри. Ми з ним часто говорили по душах, він мене тактовно спрямовував. А якось повів: «Ти відчув дух Верховини. Ти не задарь жив у Хусті. Айно, у нашому мистецтві найосновніше — це відчути дух: там пахне тою землею, там хлібом — то найцінніше, що може бути».  

— А ви чи маєте учнів?

— Туй як розуміти тото: у технічному прийомі, у національному напрямку чи якому… Молоді художники трохи по-іншому думають, по-іншому бачать світ, так би мовити по-авангардному. Їх, може, менше хвилює тота земля, з якої виросла квітка, де ми народилися; їх менше цікавить весілля, свято, обряд. Вони себе глядають не в етнографії, — і це загалом закономірно, бо розвиток нашої школи не може стояти на місці, мусить рухатися. Звичайно, знайти щось нове доста тяжко. Айбо є художники, які б і хотіли народну тему підняти. Біда лише в тому, що вони слабо знають наш край: підуть двічі-тричі на село, подивляться на все поверхово і мріють твір великий написати. А землю тоту, тот народ треба любити, пізнати їхню душу…

— Чимало митців мають свій, мовити б, золотий недоторканний фонд. У вас є роботи, які б ви не продали ні за які гроші?

— Мішку, чи є щось на світі таке, аби не можна було купити, аби не мало своєї ціни?!

— Чи задоволені   пройденим шляхом, чи все уповіли як художник ?

— Не дуже і, безперечно, не все. Інколи мені здається, що я нич не зробив. Та й загалом хіба може творчий чоловік — художник, письменник, композитор або вчений — бути цілком задоволеним собою? Навряд чи. А звідси — хіба можна все уповісти? Ніколи. Так і я: що не встигну за життя, то докажу після смерті. (Усміхається).

— І наостанок несподіване, епатажне запитання. Живіть-творіть ще довго, до ста літ, але де хочете бути похованим — у рідному Лохові чи на Кальварії в Ужгороді?

— Мені байдуже, Мішку. Головне — аби я лежав у рідній землі…

* * *

Як відомо, Юрій Герц спочиває на Кальварії, до речі, неподалік свого колеги Ернеста Конт­ратовича, поетів Петра Скунця, Юрія Шкробинця, композитора Іштвана Мартона, актора Василя Арендаша, фізиків-ректорів Володимира Лендьєла й Володимира Сливки… Колись відомий поет Іван Драч звертався віршем до геніального Василя Симоненка, стоячи над його могилою: «Як тобі ведеться там, Василю, / Під землею, під ріллею, там?..» 27 лютого, тобто саме на 85-річчя Юрія Герца я обов’язково прийду на його місце вічного спочинку й запитаю: «Як вам там ведеться, Юріє Дмитровичу?» А творчість художника народить у мені відповідь…

P. S. 26 лютого у Художньому музеї ім. Йосипа Бокшая відкрилася виставка Юрія Герца.  

Михайло Фединишинець

До речі, торік школу в закарпатському селі Лохові назвали іменем Юрія Герца.

Коментарі :


 

 

 

Погода

СОЦІО

Оголошення

Архів новин

Листопад
Січень
Лютий
Березень
Квітень
Травень
Червень
Липень
Серпень
Вересень
Жовтень
Листопад
Грудень
2023
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
НдлПндВтрСрдЧтвПтнСбт
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Влада

Чи влаштовує вас влада в Україні?


Влаштовує
Не влаштовує
Мені однаково


Голосувати/результат