Made in Ужгород
Авторський хендмейд — унікальні речі від душі.
Цінність не у подарунку, а в душі, яка у нього вкладена. А речі авторської роботи, що дедалі частіше стають такими презентами, це і рівень креативності, бачення й навіть поваги до самого себе і тих, кому хочеш презентувати щось справді хороше. Такі деталі — це щоденний настрій, який створюється таки і завдяки матеріальним, зате з любов’ю, речам. Унікальні аксесуари, канцелярія, прикраси, іграшки чи інші атрибути — це і самовираження, як і те, що загалом піднімає культуру. Власне, ужгородський ринок милих деталей «handmade» має цікаві пропозиції, а попит, хоч і обережно-поступово, зростає. У цьому номері «РІО» — огляд справді прекрасних витворів від чотирьох ужгородських майстринь, які розповідають про маленькі секрети вишуканих деталей, що створюють атмосферу.
ДОВГОВІЧНІ ПОЛІФУНК¬ЦІО¬НАЛЬНІ БЛОКНОТИ З НЕЙМОВІРНО ПОЗИТИВНИМИ ГЕРОЯМИ
Кожен, хто має якісний і справді гарний блокнот, знає, що і записи у ньому особливі, бо коли ж маєш гарну річ, то й нотувати кортить акуратніше, відтак і думки формуються по-іншому, більш виважено. Дизайнерський щоденник — це не лише естетика, деталь загального іміджу, щоденний незамінний помічник, це та книжечка, яка певний час уміщує у собі життя свого власника. То чому ж не потішити себе чи друга неймовірним записником з позитивною енергетикою. Саме такі виготовляє випускниця Закарпатського художнього інституту (ЗХІ) Олександра Федоришина. Її блокноти мають тверду обгортку з фанери, уміщують у собі папір різних текстур, який можна акуратно виймати або ж додавати новий, а на обгортці й навіть на аркушиках оселилися двоє надзвичайно позитивних смугастиків (так наразі називає їх майстриня. — Авт.), яких створила авторка. Тут кожен листочок — це не лише початок чогось нового для власника блокнота, а й нові милі зображення, що загалом створюють одну концепцію і тему. Спочатку образ смугастиків був втілений у листівках, які майже цілком розійшлися, а згодом прийшло натхнення прилаштувати двох товаришів на обкладинці блокнота, себто дівчина на зовнішньому боці випалює ілюстрації.
«З героєм блокнотів і листівок своя історія. Він з’явився випадково, внаслідок експериментів із акварельними фарбами. Я собі інколи для розвитку уяви хлюпала фарбу, а в ній шукала образи. Коли у фарбах уже з’являються певні образи, ти там бачиш щось своє, ось так я побачила свого героя і вирішила розвинути цю тему, вже тоді зробила серію малюнків, — розповідає Саша. — Думала, чим би ця парочка могла займатися у блокнотах і на листівках, на кшталт, слухати музику, їхати у машині, на самокаті, спілкуватися з Місяцем, їхати на велосипеді, фотографуватися, їхати на санках, на ковзанах».
Авторка додає, що такий блокнот має безліч переваг, адже міцна обкладинка може слугувати опорою замість мольберта, завдяки чому можна легко зробити замальовку десь у місті, а секрет його також у довговічності, як писалося вище, коли папір із непотрібною інформацією можна акуратно витягнути, а додати новий. Також ця книжка може вміщувати у собі всю інформацію, яка десь колись писалася чи малювалася на окремих листочках, завдяки діроколу всі візуалізовані події і спогади можна вмістити в одному місці.
А найбільше Олександра тішиться тому, що смугастики викликають радісні емоції у людей. Нещодавно вона вперше брала участь у ярмарку Yard Sale в Ужгороді й отримала велике задоволення, позаяк люди підходили, усміхалися, кожен брав у руки, дівчата підходили й казали, ой, яке тут усе «мімімішне».
«Мені хочеться, аби дійсно це все робилося з любов’ю, зі своєю певною енергетикою, аби інші це відчували», — зізнається художниця.
ЕКСТРАВАГАНТНІ ТОРБИНКИ І КЛАТЧІ ВІД МАР’ЯНИ МАКАРОВИЧ
Щоденна вірна супутниця жінок — це сумка, у якій вміщається усе, чи майже все. У жінок різних сумочок досхочу — під стиль, настрій, об’єм речей, потреби, але кожна має бути не лише функціональною і зручною, а й унікальною, такою, як її власниця. Підібрати щось екстравагантне й водночас стримане можна в ужгородки, випускниці журналістики УжНУ Мар’яни Макарович, яка близько 4 років реалізовує себе у різних видах творчості, переважно дизайні, а також веде курси крою та шиття. Шиє одяг (найбільше полюбляє створювати сорочки і сукні. — Авт.), переробляє взуття, малює портрети своїх друзів, виготовляє запрошення на каву, магніти, але найбільш відома завдяки креативним сумкам, які можуть бути проявом творчості у загальному образі жінки.
«Це більш концептуальні й практичні речі. Шию клатчі й торбинки, оскільки торбинки — практичні, а клатчі — універсальні. Взагалі займаюся всім, що пов’язано з дизайном, руками, хендмейд», — розповідає майстриня.
Каже, що ідея починається з пошуку матеріалів, бо дівчина скуповує багато тканин, фурнітури в Ужгороді й по Інтернету, коли вже матеріалів багато, то й починає міркувати над тим, як скомпонувати, яких надати форм, пропорцій. До прикладу, сумка з зображенням цеглинок, концепція виробу — рух угору по сходинках, які бачимо, себто на кілька днів наперед, далі нічого ще не видно, тому і цеглинки не дошивалися. Мар’яна, говорячи про концептуалізм, вказує на сумку з зеленим квадратом, апелюючи до Малевича. Загалом дизайнер в усьому любить спонтанність. Якщо ж друзі замовляють щось конкретне, то у процесі роботи майстриня додає кілька своїх творчих корективів.
На запитання про попит на унікальні речі в Ужгороді, дівчина зауважує, що у місті особливо зростає інтерес після проведення ярмарків Yard Sale. Для самої ж майстрині — це лише хобі, при цьому кількість тих, хто бажають мати ту чи іншу річ від Мар’яни Макарович, є перманентно стабільною.
ПРИКРАСИ, ЩО ПЕРЕДАЮТЬ ЕНЕРГЕТИКУ Й ДОДАЮТЬ ЖИВИНКУ У ОБРАЗ
Сережки, браслети, кольє і кулони — вони завжди мають своїх шанувальниць, а красуні часто не знаходять те, про що мріють, тому якраз тут у нагоді авторська біжутерія — особлива і з душею. Авторка прикрас, випускниця ЗХІ Ліна Ісак створює улюблені радощі багатьох жінок близько 5 років, переважно працює у народній тематиці, а основний матеріал наразі — холодна порцеляна. Вона розповідає, що тоді, коли почала цим займатися, знаходилися ті люди, які це цінували, а це був стимул працювати й розвиватися далі. Наразі Ліна цілком віддається саме біжутерії, що свідчить про попит на хендмейдні прикраси.
«А зараз треба, можливо, більше відкривати себе для простору, аби й інші оцінили саме цей вид мистецтва й віднайшли щось своє, можливо, навіть самі себе в цьому реалізували, приєдналися до процесу», — зізнається майстриня.
Вона каже, що ці власне жіночі аксесуари пасуватимуть жінкам, які не бояться себе виразити. Також Ліна зазначає, що представниці прекрасної статі при виборі кулона, сережок чи цілого набору звертають увагу на ніжність, жіночність і можливість самовираження з допомогою тієї чи іншої деталі. Тим паче, це їхня енергія оригінальності, живинка у їхньому образі, підкреслення харизми. Якщо замовниця має свою певну ідею, але не знає, як саме її втілити в певний образ, то дівчина у цьому допомагає. Ліна розповідає, що краще реалізовувати ідею одразу, як виникла. Коли приходить муза, то цим треба користуватися одразу, аби вона не втекла чи не змінила настрій.
«Варто не доїсти, не допити, поки до кінця не зроблена робота. Коли ж час розтягується, то й виходить не так, не той настрій вкладається. Коли момент, що працюється, то треба одразу те, що всередині, передавати руками у глину, тоді передасться саме те, що потрібно», — ділиться одним з секретів Ліна Ісак.
ІГРАШКИ, ЯКІ Є ПРОТОТИПОМ ГОСПОДАРЯ
Ще один бажаний хендмейд — іграшки з характером, зовсім інші, ніж були у дитинстві. Авторська забавка має особливу перевагу — вона може бути прототипом того, кому адресується, відтак підкреслить індивідуальність. Також іграшка може вдало гармоніювати з іншими деталями інтер’єру, що разом створює синтез затишку, своєрідної мімімішності й стилю. Графічний дизайнер з Ужгорода Олена Бугренкова ілюструє книги й журнали, але деякі її герої мешкають не лише на сторінках видань, а й у хороших людей вдома. Дівчина вперше створила іграшку у початкових класах, а перша сувенірна — з’явилася близько п’яти років тому. Наразі вона здебільшого виготовляє вироби для своїх близьких, часто вони подібні до образів її друзів. Надає перевагу тваринкам, які їй найбільше до душі — зайцям, собакам, ведмедям, котам , а виготовити їх може з будь-яких підручних матеріалів, переважно тканин.
«Виникнення й виношування ідеї — це близько 50 % з тривалості усього процесу виготовлення іграшки»,— зазначає майстриня.
Хоча зараз художниця не має достатньо часу для іграшок, проте її творчість втілюється у графічному дизайні багатьох дитячих журналів і книжок.
«У ілюстраціях до книжок характерне — це велика кількість деталей, багато з яких не одразу помітні. Вони зовсім маленькі й їх треба шукати. Коли є завдання щодо конкретної картинки, то малюю її, а крім цього домальовую дрібнички, які розважають мене й тішать тих, хто це бачить», — усміхається дизайнерка.
Евеліна Гурницька, фото Яноша Немеша
ТЕГИ : хендмейдКоментарі :
Додати коментар