Три ужгородські мільйони усе ще «висять» на рахунках Держказначейства

admin 28.08.2013 12:51 РАТУША

Коли два місяці тому розпочалася   «казначейська лихоманка», що переросла   у всеукраїнську білбордно-претензійну   кампанію, Ужгород до неї не долучився.

Хоча тоді місто, як і всі інші, відчуло проблему сповна. Проте у мерії, очевидно, розуміли, що криком і популістськими закликами на білбордах питання не вирішити. Бо критична ситуація з проплатами через Держказначейство проявилася не локально, а в масштабі всієї країни. Та все ж той факт, що міська влада зайвий раз не акцентує увагу на цій темі, не означає, що проблема відсутня.

«Унґвар» припускає, що керівники   міста ще й не хотіли грати на руку опозиційним політикам, які   швидко винесли тему блокування Держказначейством   бюджетних проплат на вістря політичної боротьби. Самі ж опозиціонери при цьому забули 2009 рік, коли на казначейському рахунку «губилися» мільярди, а Юлія Тимо­шенко керувала державними фінансами фактично в ручному режимі. Тобто і цього разу реальну економічну проблему заполітизували і замість того, щоб вирішити, – «заговорили».

А питання надзвичайно гостре і   болюче для органів місцевого   самоврядування. Ситуація парадоксальна: громади заробляють гроші, місцева   влада у кризовий час знаходить   можливість профінансувати найнеобхідніші роботи – ремонти доріг, шкіл, садків, лікарень – а Державне казначейство, не пропускаючи платежі на нагальні потреби, фактично паралізує господарську діяльність органів місцевого самоврядування.

У мерії Ужгорода на наше прохання прокоментувати цю тему повідомили, що ситуація вже не така складна. Фінансування поліпшилося, проплати пішли, але остаточно проблема ще не знята. Тобто на Поштовій знову зайняли витриману позицію – без емоцій і зайвих деталей.

Одна ланка ламає весь механізм

Проте «Унґвар» з інших джерел з’ясував: наразі через казначейство не пройшло ще доволі багато платіжок підрядникам, виконавцям робіт і надавачам послуг. Досі затримується проплата загалом на суму близько 3 мільйонів гривень. У більшості випадків, якщо аналізувати конкретно по підрядникам, ідеться про не дуже значні цифри – десятки тисяч гривень. Але таких фірм багато, тому для нашого невеликого міста це велика проблема – несплачені зарплати, податки, неможливість розвитку. Але є й винятки. Скажімо, ТОВ «Енерго-лізинг плюс», яке займається переоснащенням бюджетних об’єктів теплозабезпечення, не отримало від Держказначейства за виконану роботу близько 600 тис. грн.!

Є в переліку тих, хто поки що очікує на кошти, і комунальні підприємства. Наприклад, «Міськсвітло» та КШЕП, котрий, зокрема, ремонтує міські дороги. До слова, через невчасне проведення розрахунків із виконавцями робіт виникає заборгованість із виплати заробітної плати працівникам, у тому числі й комунальних підприємств. А ще – коли робота зроблена, а гроші не проплачені, бюджет не отримує податки. Тобто випадає лише одна ланка, а збивається з ритму цілий фінансовий механізм!

Особливо обурює той факт, що місто, яке заробляє гроші, не може їх вчасно і сповна використовувати. Дохідна   частина бюджету забезпечується, а кошти не проходять. Ось і за підсумками першого півріччя Ужгород повністю виконує Державний бюджет, за зборами іде на рівні середньоукраїнського показника. За інформацією фінуправління Ужгородської міськради, місто отримало за 6 місяців 201 мільйон 597 тисяч гривень доходів. Це, до речі, майже на 9% більше, ніж зібрали за той самий період у 2012-му.

І як, зважаючи на це, не обурюватися, коли, приміром, реконструкція Лінгвістичної   гімназії раптово завмирає, бо виникають   проблеми з казначейством. Цей приклад   – дуже показовий. До 100-літнього ювілею будівлі школи, пройшовши купу перепон, виділили кошти на її реконструкцію. А коли робота вийшла вже практично на завершальну стадію, казначейство раптом затримує фінансування. І це наприкінці липня, за місяць до нового навчального року, в період, коли найкращі умови для роботи будівельників, бо й погода сприятлива, і школярі на канікулах.

Наскільки нам відомо, врешті-решт питання по Лінгвістичній гімназії вирішилося і гроші підрядній   організації, що проводить реконструкцію, Держказначейство перерахувало. Але ж це – тільки один приклад. А таких по місту, на жаль, десятки.

Камінь, який не вдається обійти, треба   прибрати

У зв’язку з цим, можливо, варто   прислухатися до тих, хто каже, що казначейство сьогодні виконує функції «державного рекету», і пропонує відстоювати право місцевих органів влади не довіряти цьому фінансовому посереднику. Останнім часом все голосніше говорять: треба вимагати від уряду, аби він дозволив органам місцевого самоврядування обслуговування в банках. Як варіант – для початку хоча б у тих, які мають державну частку, наприклад, в «Ощадбанку».

Що це дасть? Акумулювання коштів місцевих бюджетів, які йдуть на виконання   власних повноважень, не на казначейських   рахунках, а в комерційних банках, дозволило б місцевим органам влади без погодження з Києвом користуватися грошима в оперативному режимі. Наприклад – зібрати кілька мільйонів для ремонту доріг чи шкіл і витратити їх влітку, коли для цього найкращі умови. А не чекати, коли ж нарешті дадуть гроші, і гадати, чи встигнуть виконавці робіт їх освоїти.

Раніше, до речі, так все і було. Нещодавно перший мер Ужгорода часів   незалежності Еміл Ландовський в   інтерв’ю газеті «Ужгород» жорстко   розкритикував нинішню систему   фінансових відносин у країні і роботу Держказначейства. Голова Ради старійшин обласного центру пригадував, що за його керівництва усі надходження акумулювалися на рахунках фінуправління, виконувалися зобов’язання перед бюджетом, а надлишок коштів завжди залишався у розпорядженні міста.

«Найперша біда – коли ти залежний грошима, – резюмував Еміл Федорович. – Наша рада, наприклад, такою не була. Сучасні ж українські мери залежні. Створено казначейство, яке акумулює всі кошти. При цьому порушується закон…

Ця залежність практично перекреслює   місцеве самоврядування. Яке може бути самоврядування, якщо ти жебрак із порожніми кишенями? Міста, які заробляють, мусять іти на поклон – просити гроші. У наш час Ужгород фінансувався значно краще».

Якщо у попередні роки проблема з казначейством «намальовувалася»   зазвичай наприкінці року, то тепер вона стає перманентною, практично нон-стоп. Захід дивується: і як там у вас взагалі ще щось «ворушиться», як може жити місто, село? Параліч охоплює не тільки місцеве самоврядування. Невиплаченими зарплатами ця біда стукає майже у кожен дім. Проблема стала хронічною, тому її треба системно і радикально вирішити на рівні держави.

Ярослав СВІТЛИК
7dniv.info

admin

Коментарі :


 

 

 

Погода

РАТУША

Оголошення

Архів новин

Квітень
Січень
Лютий
Березень
Квітень
Травень
Червень
Липень
Серпень
Вересень
Жовтень
Листопад
Грудень
2025
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
НдлПндВтрСрдЧтвПтнСбт
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Влада

Чи влаштовує вас влада в Україні?


Влаштовує
Не влаштовує
Мені однаково


Голосувати/результат