Головна інтрига парламентських виборів
Одна з тенденцій воєнного часу: чимало виборців віддають свої голоси тій політичній силі, у списку якої є комбат, якому вони симпатизують.
26 жовтня в Україні пройдуть позачергові парламентські вибори. Які електоральні настрої переважають серед наших співгромадян? Які партії зможуть, швидше за все, подолати прохідний бар'єр? Лідери виборів вже визначилися, і головною інтригою тепер є те, скільки втратить Блок Порошенко і хто в нього забере голоси. Саме такий висновок зробили соціологи дослідницької компанії «Актив-груп», оприлюднивши результати опитування українців, проведеного у вересні цього року*.
Згідно з соціологічним дослідженням, планують прийти на вибори 50% опитаних, швидше прийдуть 24%. Тобто, прогнозна явка виборців складає близько 75%. Реальна, яка зазвичай десь на 10% нижча, становитиме 65%. За Блок Порошенка, який є лідером у цій виборчій кампанії, готові проголосувати 40,8% респондентів з тих, хто збирається прийти на вибори (25% серед усіх опитаних). Пішла частина виборців, які голосували за Порошенка тільки тому, що були орієнтовані на вибори президента в першому турі. Швидше за все, не збираються голосувати за партію президента виборці, орієнтовані на мир на переможних умовах (швидка переможна війна — те, що Порошенко не зміг їм запропонувати).
За Радикальну партію Олега Ляшка збираються віддати свої голоси 11,7% (7,3% відповідно). За словами соціологів, ця політична сила з кожним днем втрачає свої позиції. Така тенденція спостерігається в усіх областях України.
«Ляшко дуже сильно зіграв на популістських воєнних настроях, — пояснює втрату популярності цієї політичної сили соціолог, засновник дослідницької компанії «Актив-груп» Андрій Єременко. — Спочатку Ляшко на особистій енергетиці, істерії дуже багато набирав. Сьогодні серед електорату є втома і розчарування. Одна з тенденцій воєнного часу: чимало виборців віддають свої голоси тій політичній силі, в списку якої є комбат, якому вони симпатизують. Саме тому практично кожна партія намагається вписати в свій список когось із військових, а льотчиця Надія Савченко, яка перебуває під вартою в Росії, очолила список «Батьківщини»».
За словами політолога, директора Центру POLITCONSULTANT.org Миколи Волгова, на Ляшка може чекати так званий «синдром Литвина або Королевської», коли їх стало надто багато. Якщо спочатку він був цікавий, виступи лідера Радикальної партії були своєрідним політичним перформансом, то зараз цей фактор новизни втрачено, він приївся. До того ж, багато інформаційних каналів ведуть кампанію зі зниження його рейтингу.
Деяка частина голосів виборців Радикальної партії Олега Ляшка переходить «Громадянській позіції» (згідно з соціологічним дослідженням, ця політична сила набирає 8,2% (5,1%) голосів).
«Громадянську позицію» Анатолія Гриценка деякі політологи і соціологи жартівливо називають «Ляшко для розумних». В умовах війни лідер, який був міністром оборони, який може сміливо ходити в камуфляжі з полковницькими зірками, можливо, видається тією силою, яка в змозі дати найбільш адекватні відповіді на найгостріші питання.
«Народному фронту», згідно з опитуванням, віддадуть свої голоси 6,6% (4,1%) виборців. Ця політсила має всі шанси подолати прохідний бар'єр. До того ж, бренд «Народний фронт» ще не встиг у своїй кампанії остаточно прив'язатися до бренду Арсенія Яценюка, якому симпатизує досить велика кількість людей.
Згідно з опитуванням, за ВО «Батьківщина» готові проголосувати 6,3% (3,9%) респондентів. Тобто ця партія має шанси подолати прохідний бар'єр, але про гарантії не йдеться. «Батьківщина» почала втрачати голоси з поверненням Юлії Тимошенко. Коли Юлія Володимирівна була символом великомучениці, у тюрмі, вона додавала голоси своїй партії. А от коли вийшла... Люди прагнули консолідації і втомилися від емоційних популістських речей. Швидше за все, ми ще будемо спостерігати дуже серйозне напруження з боку її політтехнологів. Ця партія ще може відіграти. Наприклад, якщо «Батьківщина» увійде в нішу критики президента з позиції законів 16 вересня (що вже починається), і зможе таким чином відтягнути на себе електорат, який ще не визначився, але хоче миру на умовах України.
Решта партій очікувано лишаються за межами бар'єру. За «Сильну Україну» збираються голосувати 4,7% (2,9%) українців, Об'єднання «Самопоміч» підтримують 4,3% (2,7%), ВО «Свобода» — 4% (2,5%), «Опозиційний блок» — 3,2% (2%), Комуністичну партію України — 2,9% (1,8%), Аграрне об'єднання «Заступ» — 2,2% (1,4%).
««Свобода» сильно втратила підтримку по Західній Україні, — констатує А. Єременко. — Це фіксувалося ще на президентських виборах. Маю підозру, що вони по-справжньому взяли владу в цьому регіоні, почали цією владою розпоряджатися так, як вважають за потрібне. Люди це «оцінили». Там було чимало не тільки корупційних речей. Це оцінка діяльності «Свободи»».
Окремо стоїть аграрна партія «Всеукраїнське аграрне об'єднання «Заступ»». Це унікальна комерційна пропозиція на політичному ринку: зіграти не в політику, не обирати політиків, а орієнтуватися на економічну галузь і консервативніший електорат, який втомився від політичного шоу і хоче голосувати за зрозумілі речі. Аграрне лобі готове боротися за місце в парламенті. Соціологи стверджують, що ця політична сила має всі шанси потрапити в парламент, адже її рейтинг зростає. Якщо «Заступ» пройде в парламент, це буде ще один випадок після Партії зелених України, коли партія, орієнтована суто на електоральну нішу, а не на широкі маси, потрапить до ВР.
«Опозиційний блок» і «Сильна Україна» дуже чітко розділяють голоси. На думку соціологів, якби ці партії йшли однією силою, то мали б усі шанси потрапити до парламенту.
Сьогодні відбувається деяка дезорієнтація виборців. Люди зі східних регіонів нарікають: була одна партія, тепер багато. Хто з них справжній? Якщо раніше лейбл Партії регіонів додавав депутату на мажоритарному окрузі плюс 10%, то тепер це, м'яко кажучи, великий мінус. Мабуть, округи в Донецькій і Луганській області поб'ють рекорд по дешевизні голосів (адже там люди давно не отримували зарплати і пенсії). Вони будуть голосувати, швидше за все, за тих, хто зіграє в стимулюючі технології або стратегії «добрий чарівник», коли заходять на округ і вставляють, наприклад, вікна.
Згідно з цим самим соціологічним опитуванням, реальна явка на виборах очікується на рівні до 65%, тобто люди готові йти на вибори. Водночас аналітик центру «Відкрита політика» Павло Булгак вважає, що приблизно половина виборців в нашій країні ще не знають, за кого вони будуть голосувати 26 жовтня. «Ще величезна кількість виборців не визначилися, за кого голосуватимуть. Про це свідчать усі соціологічні опитування — за різними даними, це наразі 40—50%. Люди розгублені, враховуючи ситуацію в Україні, і будуть визначатися зі своїм вибором в останній день», — зазначив П. Булгак.
* 19–22 вересня дослідницька компанія «Актив-груп» провела соціологічне дослідження, присвячене рейтингам основних політичних сил на початку виборчої кампанії. Було опитано жителів всієї України за винятком Криму, а також деяких районів Донецької та Луганської областей, де тривають бойові дії. В цілому було опитано 2250 респондентів віком 18 років і старше. Респондентів було відібрано методом багатоступеневої квотної вибірки. Статистична похибка при довірчій ймовірності 95% і результаті 50% становить 2,5%, при результаті 25% — 2,3%, при результаті 10% — 1,7%.
Георгій Ключник
http://ua.racurs.ua/
admin
Коментарі :
Додати коментар