Водії автівок з іноземними номерами проти прикордонників: хто кого?
Закарпатським власникам автівок з іноземними номерами почали перекривати кисень, в цьому принаймні переконані самі водії. Поштовхом до таких висновків стало розпорядження прикордонної служби щодо встановлення бетонної плити в пункті пропуску «Ужгород» на місці, де раніше мали змогу розвертатися водії автівок із іноземною реєстрацією, робивши таким чином перетин кордону.
Нагадаємо, власники автівок з іноземними номерами раз на 5 днів зобов’язані перетинати кордон. В іншому разі — штраф, який може сягати і понад 8 тис. грн. В Ужгороді та й у цілому по області таких автівок чимало, адже купити транспортний засіб, до прикладу, у Словаччині і не розмитнювати його набагато дешевше, ніж придбати авто в Україні. Єдина незручність — вимога у 5-денний термін перетинати український кордон. Раніше цей термін був дещо лояльніший — спочатку треба було перетинати кордон раз на півроку, потім раз на місяць, потім раз на 10 днів, а сьогодні раз на 5 днів. Таким чином, кількість не розмитнених іномарок локалізувалася виключно на прикордонній території, а не по всій Україні.
БЕТОННА ПЛИТА ЛІКВІДУВАЛА «ПЕРЕТИНАННЯ»
Встановлення близько двох тижнів тому плити на «малому» колі на ПП «Ужгород» обурило водіїв, адже таким чином власників автівок з іноземними номерами змушують перетинати кордон зі Словаччиною. А чимала кількість таких водіїв навіть не мають Шенгенських віз. Оскільки в законі не вказано, що такий перетин заборонений, закарпатські водії апелюють тезою «все, що не заборонено — дозволено».
Прес-конференція, яку ініціював один із закарпатських журналістів і власник автівки з іноземними номерами, повинна була дещо прояснити ситуацію. Однак так і не дочекалися журналісти представників прикордонної служби (не взяли участь через роботу київської перевірки), до яких і мали чимало запитань скривджені водії. Павло Білецький, власник автівки з іноземними номерами, висловив обурення щодо встановлення плит тишком-нишком. За словами Павла, жодного оголошення та роз’яснення про такі «нововведення» не було.
Натомість начальник відділу організації митного контролю Чопської митниці Міндоходів Зігмунд Гадар із приводу встановлення бетонної перегородки зазначив: «Бетонні огорожі були встановлені на вимогу Чопського прикордонного загону, зокрема начальника відділу Чопської прикордонної служби міста Ужгорода. На цьому місці завжди стояли металеві турнікети, вони передбачені генпланом пункту пропуску, але невідомими особами вони частково були розібрані й не забезпечували можливість дотримання режиму пункту пропуску як із боку посадових осіб, так і громадянами». За словами пана Зігмунда, основна мета встановлення таких бар’єрів — визначення напрямку руху.
ВСТАНОВЛЕННЯ БАР’ЄРА ПОРУШУЄ ПРАВО ГРОМАДЯН НА ВІЛЬНИЙ В’ЇЗД В УКРАЇНУ
Аналізуючи правову складову та подібні інструкції прикордонників, юрист і правозахисник Олександр Пересоляк зазначив: «Незважаючи на інструкцію, яку мають прикордонники, є закон, який має вищу юридичну силу, тому ця інструкція не може суперечити закону і тлумачення митниці обмежувати її не може». А законодавством, за словами юриста, на сьогодні врегульовано порядок в’їзду на територію України, який не може бути певним чином обмежений. «Громадянин України, який перетнув кордон, може без будь-яких перешкод повернутися назад. Не потрібно перетинати словацький кордон, не треба мати словацьких документів. Про це говорить чинне законодавство. Встановлення такого бар’єра, порушує право громадян на вільний в’їзд на територію України», — прокоментував пан Олександр. Таким чином, правозахисник переконаний — на будь-якому пункті пропуску, зокрема і «Ужгород—Вішнє Нємецке», мають бути створені умови для повернення громадян України в Україну. Крім того, правозахисник також звертає увагу на те, що інструкція прикордонників мала би супроводжуватися певним юридичним рішенням. «Кожна особа повинна би мати доступ до цих документів і можливість вчасно ознайомитися з ними», — зазначив Олександр Пересоляк.
ПОЗИЦІЯ ПРИКОРДОННИКІВ: ПОБІЛЬШАЛО ВИПАДКІВ ПОВЕРНЕНЬ «ЗА ВЛАСНИМ БАЖАННЯМ»
Що стосується позиції прикордонників, то прес-служба Чопського прикордонного загону оприлюднила власну мотивацію встановлення бетонної огорожі. У повідомленні зазначено: «В пунктах пропуску для автомобільного сполучення почастішали випадки повернення легкових транспортних засобів «за власним бажанням» водія. Дана ситуація може призвести до порушення технології пропуску осіб, транспортних засобів та вантажів, створення черг і конфліктних ситуацій у пунктах пропуску тощо». Також прес-служба Чопського прикордонного загону нагадує: в разі повернення особи за власним бажанням під час її виїзду з території України інспектор прикордонної служби скасовує дані про перетин кордону особою з бази даних та інформує про це представника митниці, а в подальшому контролює вибуття особи і транспортного засобу з пункту пропуску. Тобто перетин кордону анульовується. Щоправда, водії, коментуючи цю тезу, обурюються: незрозуміло, чому таке анулювання не робили раніше, а допускали можливість таким чином перетнути кордон власникам автівок із іноземною реєстрацією.
Також прикордонники апелюють пунктом 1.6 спільного наказу Адміністрації Державної прикордонної служби України та Державної митної служби України від 11.06.2008 № 505/642 «Про затвердження Технології прикордонного та митного контролю в пунктах пропуску через державний кордон для автомобільного сполучення», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.08.2008 за № 753/642, в якому передбачено таке: «З метою визначення напрямку руху та порядку проходження прикордонного та митного контролю пункт пропуску облаштовується інженерними пристроями для розмежування руху за напрямками та смугами».
Врешті-решт, прогнозувати, чим закінчиться ця історія, поки що важко, оскільки запланованого діалогу всіх сторін у присутності журналістів так і не відбулося. Єдине, що повідомив Павло Білецький, що в усній домовленості Володимир Зубаль, начальник відділу пропуску «Ужгород», пообіцяв забрати бетонні плити, щоб автомобілі могли нормально розвертатися. До врегулювання ситуації робити перетин кордону власникам автівок з іноземними номерами пропонують у інших пунктах пропуску, до прикладу в Чопі.
P. S. Коли газета готувалася до друку, Павло Білецький повідомив, що бетонна плита, через яку власне піднявся шум, була знята. Власники авто з іноземними номерами можуть перетинати кордон за старою схемою. Щорпавда, невідомо, як довго це триватиме, оскільки у найближчих планах ПП «Ужгород» — реконструкція.
***
ДО ТЕМИ
Смертність на дорогах порівнянна з військовими втратами
В Україні у ДТП пішоходи гинуть так само часто, як у найвідсталіших країнах третього світу. Як пише у свіжому випуску видання «Кореспондент», смертність, порівнянна з військовими втратами, є наслідком середньовічної дорожньої інфраструктури та масової омани, що людина на дорогому авто завжди права.
Видання пише, що в Україні половина смертей унаслідок аварій припадає на пішоходів. Згідно з інформацією МОЗ, на дорогах країни щороку гинуть близько 2,5 тисячі осіб. Це один із найвищих показників у світі. Вищий він тільки у двох тихоокеанських країн — Вануату і Кірибаті, в латиноамериканському Сальвадорі, а також у африканських Мозамбіку та Ліберії, свідчать дані дослідження Всесвітньої організації охорони здоров’я.
Водночас у Франції частка смертей пішоходів серед усіх летальних наслідків ДТП — 12 %, у Німеччині — 13 %, у Польщі — 31 %. У цілому на 1 млн. жителів Євросоюзу припадає 61 загиблий пішохід, тоді як в Україні — 106.
Серед головних причин сумного лідерства України експерти називають різке зростання кількості автомобілів у країні, починаючи з 2005 року. За даними Асоціації безпечного руху, якщо у 2005 році в країні налічувалося 60 машин на 1 тис. населення, то в 2012-му вже 187. Поки цей показник ще далекий від європейських: в Італії він дорівнює 596 автомобілів, у Франції — 496, у Польщі — 439.
Експерти наголошують, що ситуацію погіршує не тільки відсутність у новачків досвіду і незнання Правил дорожнього руху, але і те, що часто співвітчизники, які опинилися за кермом дорогого автомобіля, вважають тих, кому машину купити не вдалося, невдахами, з якими можна не рахуватися.
Тим часом Державна автомобільна інспекція констатує неможливість гарантування безпеки дорожнього руху за браком кадрів. Про це сказав начальник Центру безпеки дорожнього руху та автоматизованих систем при МВС Сергій Будник. Він зазначив, що на сьогодні 70 % місцевих відділень ДАІ мають нестачу співробітників і в більшості випадків в особистому штаті працюють три-чотири людини.
«Як ви розумієте, забезпечити безпеку з таким особовим складом, такими технічними можливостями і таким законодавством на сьогодні неможливо. У зв’язку з цим ми й спостерігаємо певне збільшення кількості ДТП, насамперед у сільській місцевості», — зазначив Будник.
Будник також підкреслив, що через погану якість дорожнього покриття стається не так уже й багато ДТП. З його слів, із початку поточного року зафіксовано 64 таких ДТП із загальною кількістю жертв 25 людей. «На жаль, тільки ми зробимо гарну дорогу, відразу починаються ДТП через перевищення швидкості», — підкреслив Будник.
Водійські посвідчення обмежені в терміні
Кабінет Міністрів України зменшив термін дії національного водійського посвідчення на право керування транспортними засобами з 50 до 30 років. Це закріплено Постановою уряду № 627. Документ також дозволяє складання іспитів, необхідних для отримання водійського посвідчення, в центрах Державтоінспекції незалежно від реєстрації за місцем проживання або перебування.
Крім цього, особам, позбавленим права керування транспортними засобами за керування у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції, посвідчення водія повертається тільки після обов’язкового проходження позачергового медичного огляду та складання теоретичного і практичного іспитів.
Будуть нові штрафи для водіїв
В уряді пропонують збільшити покарання за використання транспортних засобів із несправними гальмами або рульовим керуванням із 340—510 гривень до 510—680 гривень.
Таке ж підвищення штрафів пропонується ввести за переобладнання авто з порушенням норм. За неправильне використання ременів безпеки або шоломів пропонується штрафувати на суму від 170 до 340 гривень.
Порушення правил проїзду перехресть, проїзд на заборонний сигнал світлофора або жест регулювальника, використання зовнішніх освітлювальних приладів, встановлених із порушенням стандартів, каратимуть штрафом у розмірі до 510—595 гривень. Аналогічне підвищення штрафів передбачене за розмови мобільним телефоном без використання пристроїв, що дозволяють вести розмову без допомоги рук.
За невиконання законних вимог посадових осіб МВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху, пропонується штрафувати на суму від 680 до 1020 гривень (для посадових осіб — від 1190 до 1700 гривень). Крім того, пропонується надати міліції право здійснювати в порядку, встановленому МВС, контроль технічного стану транспортних засобів під час їх експлуатації.
Людмила Федоришина
Коментарі :
Додати коментар