Ями на дорогах починають латати

Наталія Каралкіна 12.04.2013 17:47 СОЦІО

Відремонтовані дороги обіцяють у травні.

Хороші дороги — це показник хорошої економіки. Погані дороги — це вже констатація факту, особливо після цьогорічної аномальної зими. За останній місяць тема доріг стала найбільш обговорюваною, бо разом зі снігом зійшло покриття й оголило проблеми всіх шляхів. Із наслідками негоди не посперечаєшся, але ж ситуація виправна: людськими ресурсами і фінансовими, звісно.


В
уряді оптимістично налаштовані щодо українських доріг. Наприкінці лютого «Укравтодор» запевняв, що ямковість ліквідовано на 85 % основних доріг загального користування державного значення. Однак минув березень і вже на початку квітня прем’єр-міністр Микола Азаров запланував виконати ремонт до травня. Значно затримали ремонт погодні умови, запевняють українців.

Дороги державного значення, які пролягли Закарпаттям, також внаслідок несприятливих погодних умов цьогорічної зими зазнали руйнації. Ремонту перешкоджає знову ж таки несприятлива погода, пояснюють у Облавтодорі, оскільки вони були готові виконати роботи ще до кінця березня. «Як правило, ми кожний рік проводимо ремонт, і якщо не такі природні катаклізми, як цього року, то дороги витримують із року в рік. Ми порахували, що це приблизно 110 тисяч квадратних метрів ям. Потрібно 20 мільйонів гривень, аби провести ямковий ремонт. У принципі це реально зробити до Великодня. Тільки за умови, що буде хороша сонячна погода, — розповідає Василь Маркович, начальник Служби автомобільних доріг у Закарпатській області. — Дороги мали бути відремонтовані до кінця березня. Тільки погодні умови цьому перешкодили. Коли мінусова температура і падає сніг або дощ, ми не можемо працювати. Однак були готові до кінця березня повністю відлагодити трасу Київ — Чоп, приступити до ремонту дороги Мукачево — Берегово — КПП «Лужанка». Дорогу Мукачево — Хуст — Рахів там, де можна проводити ремонтні роботи, ми готові полагодити і маємо для цього всі ресурси. Єдине, що стримує нас сьогодні — це погодні умови».

10 МІЛЬЯРДІВ ГРИВЕНЬ — І НАШІ ДОРОГИ ЗРІВНЯЛИСЯ Б ІЗ ЗАКОРДОННИМИ

Зрозуміло, що ремонт впирається у фінансування. Чимало дискусій та обурень викликав проект постанови Кабміну з переліком об’єктів будівництва і ремонту автодоріг країни у 2013 році, затверджений 20 березня. Згідно з ним, третину від 7,2 млрд. грн., які «Укравтодор» виручив від продажу облігацій, буде спрямовано на ремонт і будівництво доріг усього у двох областях: Донецькій та Дніпропетровській, пише «Комерсант Україна».

З-поміж факторів, які стоять на заваді якісним дорогам — вода і гроші, вважає Василь Маркович. «Коли є гроші, то менше руйнуються дороги, бо більше робиться суцільного покриття, куди не потрапляє волога. А де є вода, там завжди все руйнується, особливо коли плюс на мінус находить, коли земляне полотно зволожене, а наразі воно перезволожене, їздять 40—50-тонні машини, то, звичайно, дороги не витримують. Візьміть тоненький лід: коли на нього стане дитина, нічого не станеться, а коли дорослий — то він однозначно трісне. Ідентично стається і з дорогами. Ви чули виступ Азарова, який сказав, що для того, аби привести українські дороги до ладу, потрібно 500 мільярдів. Наша мережа доріг у загальноукраїнській складає рівно 2 %, ми маємо 3348 кілометрів доріг. Якщо від 500 мільярдів взяти 2 %, то ми би мали мати 10 мільярдів і дороги облаштували би краще, ніж за кордоном. Але такі суми фантастичні, зрозуміло, що ми їх ніколи не отримаємо. Якби нам дали хоча б 1/4 протягом 5 років — наші дороги були би в порядку».

Загалом на ремонт доріг цього року обласним бюджетом передбачено 65,5 млн. грн. «Для ям цього достатньо, але тільки для півтори тисячі кілометрів. Не для 3348, а тільки для півтори тисячі кілометрів. Але ми не зробимо суцільний асфальтобетон, нові покриття, які украй сьогодні необхідні. За нашими підрахунками, щоб трошки полагодити ситуацію з дорогами, нам потрібно цього року зробити такого покриття щонайменше 100 кілометрів. Якщо нам ці кошти виділять, то ми суттєво покращимо ситуацію. Для цього потрібно приблизно 120—130 мільйонів. Якби на рік хоча би 300 мільйонів, ми закрили би проблему доріг на Закарпатті за 5 років», — пояснює начальник Служби автомобільних доріг у Закарпатській області.

Чимале значення мають дороги, які ведуть від головних трас до населених пунктів. Адже нерідко життя людини залежить від «швидкої», яка змушена витрачати час на об’їзд ям замість того, щоб рятувати людину.

Найбільш проблемні ділянки наразі в Тячівському районі, у Рахівському, пояснює Василь Маркович: «Є кілька районів, які мусимо щороку ремонтувати: Ужгородський, Перечинський, Великоберезнянський. Берегівський, Мукачівський. Коли був паводок 1998 та 2001 років, ми понад 300 мільйонів вклали у відновлення тих доріг. Якщо б ми ці кошти вклали у покриття, проблем би не було. Ми відновлювали би полотно. А тоді нам довелося туди вкладати кошти. А вже після цього почалися інші проблеми. Тому ці райони постраждали найбільше, тож ми ніяк не можемо «виплутатися» з них. До того ж ці дороги дуже протяжні. Є такі села, які сьогодні мають 10—12 кілометрів. Зробити таку дорогу це все одно, що зробити дороги двох районів у низовині».

Якісні дороги на Закарпатті є. Василь Маркович називає   дорогу протяжністю 13 кілометрів від санаторіїв «Сонячне Закарпаття», «Поляна», «Квітка полонини»: «Зробили і 14 кілометрів траси Мукачево — Берегово. Цього року плануємо завершити цю дорогу від Мукачева до Берегова і до «Лужанки», зробити нормальне асфальтобетонне покриття. Хочемо почати ремонт траси Київ — Чоп, а також на Мукачево, Сільце, Хуст, Тячів, Рахів. Нам би три-чотири дні — і з Мукачева до Тячева дорога буде відремонтована. Тиждень потрібно, щоб дійти до Рахівського району, тиждень хорошої погоди».

АВТОБАНИ ПОТРОХУ ПІДВОДЯТЬ ДО КОРДОНУ, ХОЧА ПОКИ ЩО ЛИШЕ СУСІДИ

У звіті про глобальну конкурентоспроможність, підготовленому експертами Світового економічного форуму, Україна за якістю автодоріг посіла 137-ме місце (зі 144) у світі.

Система дорожнього господарства не реформована з часів Сталіна. Ми повинні зрозуміти, що за дороги мають платити ті, хто ними їздить, а вони платити не хочуть, вважає колишній міністр транспорту Йосип Вінський.

Український водій за користування автошляхами сплачує вчетверо менше, ніж німецький, однак про якість доріг тут і там годі й сперечатися. Обов’язковими елементами швидкісної дорожньої інфраструктури Євросоюзу є смітники й туалети (кожні 15 кілометрів), чітка розмітка та освітлення з’їздів на автомагістралях. Європейські автодороги в середньому функціонують 30 років, кажуть місцеві фахівці. Проте кожні 15 років покриття піддається так званій «санації», тобто поновленню верхнього шару.

В Україні сьогодні є лише одна швидкісна траса європейського рівня — у напрямку Борисполя, довжина якої 40 кілометрів, стверджує Юрій Кучинський, віце-президент Асоціації міжнародних автоперевізників.

Якщо ж говорити про гарантії українських доріг, то зазвичай це   рік. На Закарпатті на деяких ділянках гарантійний термін становить три роки, пояснює Василь   Маркович. Але причина у тому, що дороги дуже старі. Сьогодні все ще вони тримаються на тому, що зроблено за радянських часів. Але за цей час дороги не покращувалися, а транспорту на них зросло в десятки разів.

Наразі провідний напрямок Закарпатської ОДА — це дороги. У Службі автомобільних доріг у Закарпатській області переконані, що дороги покращаться. «Віримо в те, що будуть автобани. Передусім тому, що йдемо в Європу. Вона вже підвела автобан під наш кордон. Лишилося 28—30 кілометрів до самого кордону. Ми вже визначили у точці перетину всі проблемні рішення. Тепер справа лише у коштах. Але в перспективі це може бути не раніше, ніж після 2020 року», — коментує Василь Маркович.

Система платних автобанів дуже хороша, проте охочих будувати їх в Україні поки що немає кому, написав прем’єр-міністр Микола Азаров на своїй сторінці у Facebook. Можливо, й на краще, адже спочатку треба привести до ладу те, що маємо. Тому що одне спостерігати збоку, оцінювати стан доріг, і зовсім інше — об’їжджати ями або навіть потрапляти у ДТП через неякісне покриття.

А будівництво автобану в Україні за проектом Євросоюзу — це і політичне питання. Чим більше наша влада буде лояльнішою до вимог Європи, тим активніше Євросоюз фінансуватиме проекти з будівництва автомагістралей. Європейці чудово розуміють, що Україна є потужним споживчим ринком європродукції, а для забезпечення якісних і своєчасних поставок цієї продукції потрібні відповідні автомагістралі. Можна сподіватися, що європейський транспортний коридор від Португалії до Києва буде незабаром реалізовано. Як відомо, він проляже від Берегівщини через Міжгірщину, в планах будівництво 12 автомобільних тунелів і відповідної дорожньої інфраструктури. Реалізація проекту дала би можливість не тільки комфортного автомобільного сполучення через нашу область, а й була би потужним стимулом для розвитку бізнесу.

***

КОМЕНТАР

Питання стану доріг у нашій області на постійному контролі керівника Закарпаття Олександра Ледиди. Ось що голова Закарпатської облдерж¬адміністрації   розповів про цю проблему нашій газеті: «Що би не говорили, але зима у нас дійсно була аномальною. Мінусова температура постійно чергувалася з плюсовою. Було й так, що шляховики намагалися почати ремонт, але раптові опади зупиняли всі роботи. Ми вирішили початок ремонтних робіт трішки відкласти, бо кидати асфальт у воду — даремно тратити кошти та ресурси.
Що стосується доріг державного та обласного значення, то на потреби ремонту і будівництва цих доріг у бюджеті є 65 млн. грн. Однак проблемою залишаються і дороги комунального значення, тобто ті, що пролягають у самих містах та селах, тож їхній ремонт фінансується з місцевих бюджетів населених пунктів. Хочу сказати, що на сьогодні залишок із минулого року на рахунках місцевих рад складає 18 млн. Питання реалізації цих коштів у компетенції місцевих рад.
Хочу також звернути увагу, що наразі в області є 15 райавтодорів, але техніка та ресурси цих підприємств надто застарілі й не відповідають сучасним вимогам щодо якісного ремонту та будівництва доріг. На мою думку, повинно бути всього кілька підприємств, але з потужною сучасною технікою і кваліфікованим персоналом. Будемо працювати в цьому напрямку.
Я чітко усвідомлюю, що хороші дороги — це не лише комфортна їзда. Дороги впливають і на стан економіки: вчасна доставка товарів та продуктів, ефективність сфери обслуговування. Ну і, зрештою, це і безпека громадян. Адже інколи кілька хвилин затримки автомобіля швидкої допомоги можуть коштувати людського життя. Саме тому питання ремонту доріг триматиму на постійному контро¬лі, відповідні служби щодня доповідатимуть мені, скільки відремонтовано доріг, і я жорстко реагуватиму на критику щодо їх неякісного та несвоєчасного ремонту».

Наталія Каралкіна

Коментарі :


16.04.2013 15:08 вася

вчера от таксиста услышал интересныое выражение: "чтоб у погорелова было сколько язв, как ям на дорогах"


Додати коментар

 

 

 

Погода

СОЦІО

Оголошення

Архів новин

Влада

Чи влаштовує вас влада в Україні?


Влаштовує
Не влаштовує
Мені однаково


Голосувати/результат