Шкідливі знання

21.12.2012 15:11 СОЦІО

 

Як перевантажують учнів початкових класів.

На початку четвертого уроку, коли всі школярі п’ятого класу встали привітати вчителя української мови, один хлопчик знепритомнів. Ні фельдшер, ні бригада «швидкої» привести хлопця до тями не змогли. Констатували смерть.

Це сталося на початку жовтня у звичайній школі № 3 м. Балта Одеської області. РУВС, що взялося розслідувати цю справу, лише розвело руками — на здоров’я учень не скаржився, виховувався у благополучній родині. Був відмінником і старостою класу.

Що ж стало причиною? Відповідь, можливо, у дослідженні, яке непомітно для медіа вийшло у спеціалізованому виданні для науковців — «Гуманітарному віснику». Його також передали до Міністерства освіти.

Жодної публічної реакції звідти не було. Хоча висновок науковців заслуговує на серйозний аналіз. Вони стверджують — школярів початкових класів перевантажують уроками і це підриває їхнє і так слабке здоров’я.

ЯК ШКОЛА МОЖЕ НАШКОДИТИ

Автори дослідження — доктор медичних наук Надія Полька і кандидат медичних наук Світлана Гозак — співробітниці Інституту гігієни та медичної екології імені Марзєєва. Досліджувати здоров’я — їхня робота. Щоб дізнатися про те, як уроки і домашні завдання впливають на здоров’я школярів, науковці анонімно опитали 3 000 учнів і 2 254 батьків. Основний висновок: уже після четвертого уроку 54 % школярів відчувають стомлення і напруження. А попереду мають ще щонайменше одне заняття. Плюс домашнє завдання.

«За час навчання в початковій школі частка дітей з хронічними захворюваннями зростає з 30 % до 50 %, — констатують медики. (Це страшні цифри, які означають, що в перший клас з хронічними хвороби приходить третина дітей. При переході в п’ятий таких уже половина). «Перевищення нормальної ваги — з 15 % до 26,5 %. Викривлення хребта — з 50 % до 85 %. Неправильна реакція серця і судин на фізичне навантаження — з 22,5 % до 46,9 %».

Частина проблеми — погане облаштування шкіл. Щонайменше 15 % з них потребують капремонту, в 75 % стільці й парти не годяться для школярів, в 10 % міських і 40 % сільських шкіл немає спортзалів.

Але рішення — не в грошах. Дослідниці з’ясували, що у відносно благополучних спеціалізованих школах здоров’я школярів ще гірше. Тут більше хронічних захворювань, у 1,4 разу частіше виявляють хвороби ока і в 1,8 разу — кістково-м’язової системи.

Головне лихо — забагато уроків та завдань. Згідно з дослідженням, половина з учнів під час уроків відчувають головні болі. Батьки ж зауважують — з уроками і домашніми завданнями загалом діти вчаться по 10—12 годин на день. Це вдвічі більше за медичні вимоги.

«Наш племінник-першокласник приходить зі школи мов вичавлений лимон, йому 7 буде у грудні, він дуже стомлюється», — скаржиться на батьківському форумі киянка Ганна. «Звичайно, стомлюється, оскільки програма в школах дуже сильна, навантаження великі, а 6-річні діти, як правило, фізично не готові до таких навантажень…», — відповідають їй під ніком Крапка з Києва.

«…На сьогодні існує тенденція до перевищення межі гранично допустимого навантаження на школярів, що знаходить закріплення і у нормативній базі. Так, у затвердженому Постановою КМУ № 462 від 20.04.11. Державному стандарті початкової загальної освіти гранично допустиме навчальне навантаження на дітей 1—4 класів перевищує медичні вимоги на 3 години на тиждень…», — резюмують дослідниці.

Тобто проблеми зі здоров’ям фактично гарантовані рішенням уряду.

ЩО РОБИТЬ МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ

Минулого року «Свідомо» розслідувало причини смертей школярів на уроках, що в останні кілька років почастішали. Тоді ми з’ясували — основна причина в тому, що діти з кожним роком слабшають через захоплення комп’ютерними іграми і сидячий спосіб життя. До того ж чимало вчителів не виконували вимогу міністерства ділити класи на групи за рівнем здоров’я. Одразу після цього Міносвіти змінило правила проведення уроків фізкультури — збільшило їхню кількість, але фактично прибрало нормативи.

Та з іншими уроками все пішло в напрямку збільшення навантаження. З цього навчального року за рішенням Міносвіти в початкових класах збільшили уроки мови і літератури, математики і технології. Додався ще один предмет — природознавство. Раніше його починали вчити лише в середніх класах.

«Головними кроками реформування початкової освіти стало впровадження в новому стандарті інформаційно-комунікаційних технологій та підвищення рівня знань іноземних мов», — заявив міністр освіти Дмитро Табачник.

Загальна кількість уроків у перших чотирьох класах зросла аж на 10 на тиждень — з 90 до 100.

Ми запитали у Міносвіти, чому вони не взяли до уваги дослідження про перевантаження школяриків. Вже традиційно нам ніхто не відповів.

То що робити батькам? Медики не втомлюються повторювати — віддавати дітей у секції і гуртки, де ті займатимуться спортом. Футбол, баскетбол, волейбол, теніс чи гімнастика — неважливо, головне, щоб дитина більше рухалася. Інакше ви разом із Міносвіти підготуєте своїх дітей для Міністерства охорони здоров’я.

Максим Опанасенко, бюро журналістських розслідувань «Свідомо», для «РІО»

Коментарі :


Додати коментар

 

 

 

Погода

СОЦІО

Оголошення

Архів новин

Влада

Чи влаштовує вас влада в Україні?


Влаштовує
Не влаштовує
Мені однаково


Голосувати/результат