Щодня в Ужгороді ламається по 3-4 ліфта. В кращому випадку...

17.11.2018 16:14 РАТУША

Найстарішим підйомником Ужгорода є, безумовно, патерностер. Змонтований ще чехами в будівлі нинішньої облдержадміністрації у 1936 році, він працює справно. Що аж ніяк не можна сказати про інші ліфти міста.

Старі ліфти, рідкісні запчастини та... боржники

Комунальне підприємство «Ужгородліфт» опікується 288 ліфтами міста, з яких у 201-го минулого тижня зійшов термін експлуатації... Після патерностера найстарішими ужгородськими ліфтами — з 1975 року — є підйомники в 9-поверхівках у 3, 5 та 7 будинках на вулиці Заньковецької. Трохи молодший — 1977 року — ліфт у 16-поверхівці. Директор Ужгородліфта Сергій Сорока каже, що зазвичай «робочий» вік підйомника — 25 років і після цього кожного року ліфт потребує експертизи. Таких 40-річних ліфтів в Ужгороді 10.

— Нема такого дня, щоб 3-4 ліфта в місті не виходили з ладу, — каже пан Сергій. — Це в кращому випадку. Ми їх до вечора ремонтуємо і знову пускаємо в роботу. За вихідні у нас до 10 зламаних ліфтів.

Із 201 ліфта з закінченим терміном експлуатації 199 ми утримуємо в справній формі, але вони вже випрацювали свій вік. Щоб продовжити цей термін, необхідно провести експертно-технічне обстеження ліфта, за результатами якого виноситься рішення про капремонт, модернізацію чи повну його заміну. Після капітального ремонту підйомника термін його дії продовжується максимально на 4 роки; після модернізації — на 18 років і після повної заміни — знову на 25 років. Це повний термін роботи ліфта.

— В Україні виробляють ліфти?

— Ні. В Україні немає повного циклу виготовлення ліфтів. Є у Вишгороді спільне українсько-білоруське підприємство, яке складає ліфти з частково білоруських і частково українських запчастин.

— Де ви дістаєте запчастини на зламані ліфти?

— У нас експлуатуються два типа ліфтів. На колишні радянські ліфти Білорусь виготовляє запчастини і дістати їх нема проблем. Але маємо 135 ліфтів чеського виробництва, які вже на 90 % і в самій Чехії замінені на сучасні, а запчастин на них немає. І ми, якщо чесно, самі шукаємо їх, і коли знаходимо десь через наших заробітчан, які там розбирають ліфти, то веземо їх із Чехії в сумках... Я кажу, як є... Мені як керівнику з кожним роком дедалі важче й важче находити запчастини на ті ліфти. Вони зношені, морально і фізично застаріли, їм по 25—30 років.

— Уже траплялися аварійні падіння ліфтів?

— Ні, ми не допускаємо до цього. Якщо бачимо, що в нас немає деталі, то просто ліфт зупиняємо.

— Скільки коштує чеський ліфт?

— У Чехії на заводі — 25 тис. євро. Поки він приїде до нас, то «обросте» митами й коштуватиме вже близько 30 тис. Наш — близько 500—600 тис. грн.

— Який вихід бачите?

— Є два виходи: європейський — коли самі мешканці беруть кредит на 15—20 років у держави і купують новий ліфт. І є варіант, так би мовити, місцевий — коли виділяються кошти з місцевого бюджету на заміну ліфта. Тепер працює програма в міськраді, коли кошти на капремонт ідуть у форматі співфінансування — 80 % із бюджету і 20 % — від мешканців дому.

Заборгованості людей за користування ліфтом великі, так, це не секрет. Загальна заборгованість населення нашому підприємству — 4 млн. 200 тис. грн. Ці гроші — це некуплені запчастини і вчасно не замінені й не налагоджена робота ліфтів. Он скаржаться «Ліфт погано працює!» Ну правильно! Він і буде погано працювати з невиконаним сервісом. Через ці борги, недоотримані кошти ми не можемо забезпечити безперебійну роботу ліфтів. Бо безпечну роботу ми забезпечуємо. Фактично оплата за технічне обслуговування ліфта має входити в квартирну оплату.

До того ж, цього року ми не отримали ніякого фінансування з боку міськради. Щороку підтримка була, та не цього разу. Ми щороку подаємо інформацію в міськраду про те, скільки ліфтів потребують капремонту, скільки вийшло з ладу. Цього року реакції ніякої, минулі роки на капремонт ліфтів виділялися певні суми.

«Це виключно людський фактор»

Ідемо в мерію. Справами комунального підприємства опікується Департамент міського господарства. Володимир Бабидорич, директор Департаменту, каже, що кошти в бюджеті, який планувався на початку року, на потреби комунальних підприємств, були передбачені, як і раніше, щороку. Однак цьогоріч, за словами чиновника, «ми в основному робили дороги та інші аварійні частини. Тому на ліфти в нас грошей не було. Програма приймається в обов’язковому порядку кожного року, просто є певні обставини, через які ми не можемо вийти за рамки законодавчої бази».

«Технічно-матеріальна база всього міста занедбана, а по ліфтах у нас інша проблема, — каже чиновник, — у тому, що Ужгородліфт завжди має величезні борги за абонентську плату з боку мешканців. Якщо під’їзд має борг від 1,5 до 70 тис. грн., то як дотаційне підприємство може утримувати в належному стані ліфти? І місцевим бюджетом покривати такі борги від населення — це по-господарськи неправильно. Якщо мешканці не сплачують найелементарніші речі, які є, то чому міська рада має це все покривати? Міська рада може тільки допомогти у вирішенні якихось глобальних питань.

Чому певна категорія людей, скажімо 80 % — може сплачувати комунальні послуги, а інша — ні? І страждають ті, хто зазвичай за все регулярно платить. Тому комунальне підприємство має мати дотацію з міської ради, щоб перекрити заборгованість. Як правило, хто найбільше скаржиться, той і найбільше боргує. Це виключно людський фактор».

Куди не кинься — ліфт не їде

А люди тим часом шукають допомоги. Ситуація, коли поломка в ліфті незначна, однак борги мешканців завеликі, тому ліфт не ремонтують, на жаль, не рідкість. На вулиці Можайського в одному з будинків борг із 16 квартир сягає 27 тисяч гривень. При середньомісячній платіжці в 70 грн. Ліфт зупинився через несправність магнітного пускача, який коштує близько 2 тис. грн.

Часто буває, що не платять із перших поверхів, а страждають ті, хто живуть на верхніх. Якщо мешканці погасять бодай частину боргу, деталь замінять і ліфт запрацює. Коштів на їх заміну ні підприємство, ні мешканці не мають, тому єдиний вихід — бюджетна програма з 20 % співфінансуванням від мешканців.

Іван, мешканець 8-го поверху каже, що 98 грн. платить кожного місяця, але ходить пішки. Основна заборгованість по під’їзду — чоловік записав — у 1-го поверху — понад 10 тис. грн., 2-го поверху — 9,5 тисячі.

Кілька років тому в одній із чеських багатоповерхівок на Минайській зламався ліфт. Точніше, частина запчастини в ньому. Ліфт зупинився. «Ми чекали понад рік, поки в Чехії не зламається така сама зап­частина у ліфті, щоб можна було ту деталь, ще робочу, з неї зняти, — розповідає Алла, мешканка дому. — В нашому під’їзді таких страшних боргів за ліфт не було, по тих трьох квартирах уже я сама побігала і попросила розрахуватися, поки ліфт чекає на ту деталь».

Десь через рік після того, як підйомник зупинився, жінка подзвонила в Ужгородліфт, аби нагадати за поломку, і їй сказали, що деталь уже їде в Ужгород.

А загалом, якщо щось негаразд із підйомником, то мешканці дому мають на підхваті телефон диспетчера-ліфтера: 050-432-21-75. Диспетчер як лікар — при повідомленні розпитає вас про симптоми неполадки і приїде, аби все налагодити. «Бувало так, — розповідає Алла, — що вона приїжджала до нас і тричі на день...».

Василь, мешканець багатоповерхівки, каже: «Нинішня система оплати за ліфт нагадує мені ще радянську систему плати за отоплення: всі платять за однією схемою! Але обставини у всіх різні. Пам’ятаю, мені не потрібно було централізоване опалення і ми «відрізалися», і так склалося, що саме тоді міська рада прийняла рішення про припинення централізованого опалення... З ліфтами оптимальна ситуація була б, якби ввели користування через чипи електронні. Тоді, думаю, розв’язалися б усі питання: платиш за ліфт — користуєшся ним».

Система чипового користування ліфтами виглядає доволі ефективною і вона геть не нова — в тій самій Чехії ця практика є поширеною вже кілька років. «Це не мало би бути складно, — розмірковує Оксана. — Ми живемо на другому поверсі і ліфтом не користуємося, але за ліфт платимо. А було би значно краще, якби люди мали окремий електронний чип від ліфта, так само, як і від дверей під’їзду. А то виходить, що ти не можеш відмовитися від послуги, якою не користуєшся».

* * *

Як виявилося, 6 років тому в Ужгороді 5 ліфтів працювали за такою схемою. Сергій Сорока, директор «Ужгородліфта», розповів, що така практика тоді не виправдала себе через ряд причин: «Люди почали вигадувати різні викрути, аби піднятися, не користуючись тим чипом: заходили в ліфт, дзвонили комусь із 9-го поверху і просили запустити його. Крім того, з часом люди перестали поповнювати чипи і, зрештою, на Міцкевича, 9 у нас таке було, що голова ОСББ потім сама тільки і поповнювала чип. Чипи — це не панацея. В нас неврегульоване законодавство. Крім того, мені треба мати певну суму з ліфта, щоб я, зрештою, мав, чим платити своїм людям за роботу. Система з чипами себе не виправдала».

Зоряна Попович
Фото Т. Бодова

Коментарі :


 

 

 

Погода

РАТУША

Оголошення

Архів новин

Квітень
Січень
Лютий
Березень
Квітень
Травень
Червень
Липень
Серпень
Вересень
Жовтень
Листопад
Грудень
2025
1950
1951
1952
1953
1954
1955
1956
1957
1958
1959
1960
1961
1962
1963
1964
1965
1966
1967
1968
1969
1970
1971
1972
1973
1974
1975
1976
1977
1978
1979
1980
1981
1982
1983
1984
1985
1986
1987
1988
1989
1990
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
2046
2047
2048
2049
2050
НдлПндВтрСрдЧтвПтнСбт
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
00:00
01:00
02:00
03:00
04:00
05:00
06:00
07:00
08:00
09:00
10:00
11:00
12:00
13:00
14:00
15:00
16:00
17:00
18:00
19:00
20:00
21:00
22:00
23:00

Влада

Чи влаштовує вас влада в Україні?


Влаштовує
Не влаштовує
Мені однаково


Голосувати/результат