Ціни на автогаз б’ють рекорди: чому і що буде далі
Ціни на скраплений нафтовий газ на українських АЗС зростають рекордними темпами. За місяць — майже на 40 %. Трейдери прогнозують, що вартість LPG досягне нових максимумів, а профільні експерти вважають інакше.
За останній місяць ціна на скраплений газ в Україні виросла майже на 40 %. Так, в окремих мережах його вартість перевалила за 16 грн. за літр, що є рекордом для такого палива. Трейдери припускають, що LPG досягне нових максимумів, і очікують зростання цін до 17 грн. за літр. Основна проблема — дефіцит ресурсу.
Ще на початку літа галузеві експерти та гравці ринку попереджали, що ціни на автогаз виростуть. Подібна ситуація спостерігалася і у 2016 році, коли у вересні ціни скочили до рекордних на той момент 13,2 грн. за літр. Тоді ціни повернулися на висхідні позиції, а подібний сценарій експерти пророкують і зараз. Власне, що спровокувало різке зростання цін на газ і що буде у найближчому майбутньому?
Дешева альтернатива
З огляду на рівень доходів середньостатистичного українця, стаття на бензин завжди забирала значну частину його споживчого бюджету.
Навіть коли нафта дешевшає — ціни на бензин можуть залишатися на своєму рівні. На ціноутворення впливає безліч факторів, основні з яких — рівень податків і курс національної валюти. Відтак автолюбителі шукають альтернативу дорогим бензину і дизелю. У більшості випадків — це зріджений газ, який останнім часом коштував близько 10 грн. за літр. Це давало змогу водіям встановлювати газобалонне обладнання — ГБО — і переходити на пропан-бутан.
«Зараз ми маємо ситуацію, коли зростання популярності цього виду палива зіграло злий жарт. У нас ринок виріс настільки, що внутрішнє виробництво давно не задовольняє попит», — каже аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко.
«Все це сталося за останні п’ять років. Український ринок споживання скрапленого газу — один із найбільш швидкозростаючих у світі», — зазначає керівник агентства ExPro Геннадій Кобаль.
За даними Сіренка, в 2016 році в Україні кожен третій проданий літр палива був зрідженим газом. Усього в 2016 році у країні реалізували 1,3—1,5 млн. тонн цього ресурсу.
За різними оцінками, українські виробники забезпечують 20—
25 % потреби в автогазі, решта — імпорт.
«Ще десять років тому Україна експортувала скраплений газ в Європу», — додає Кобаль.
Традиційними постачальниками газу в Україну є Росія, Білорусь і Казахстан.
Чому зросли ціни
Всі експерти, які згадуються у цій статті, зазначають: основна причина зростання цін на автомобільний газ — дефіцит ресурсу.
«Дефіцит стався через ремонт на заводах, звідки, зазвичай, постачався газ. Переважно це російські підприємства. Наприкінці липня дефіцит становив близько третини ринку — близько 30 тисяч тонн. За підсумками двох перших декад серпня, близько 20 % ринку», — пояснює заступник директора Науково-технічного центру «Психея» Геннадій Рябцев.
Як каже директор НТЦ «Психея» Сергій Сапегін, на ситуацію на ринку вплинула зупинка на планові ремонти заводів у Білорусі.
«Не зважаючи на запевнення, що постачання білоруського ресурсу йтиме за планом, цей фактор чинить психологічний тиск на трейдерів. Впливає на ціни і зовнішній ринок. Ціни на нафту виросли до 50—55 дол. за барель і спричинили зростання цін на скраплений газ, вироблений в Білорусі», — відзначає він.
Зокрема, підкреслює експерт, на умовах DAF Brest ціна на ЗВГ зросла з 300—330 дол. за тонну до 420—440 дол. за тонну.
«За такого цінового тренду внутрішній ринок не встигає зростати за зовнішнім, що призводить до припинення постачання і використання наявних на внутрішньому ринку запасів», — говорить Сапегін.
Ще одна причина підняття ціни — валюта.
«З одного боку, гривня зміцнилася відносно до долара, з іншого — ослабла відносно до європейської валюти. Гадаю, ці дві складові в ціноутворенні скрапленого газу приблизно компенсують одна одну», — вважає Сапегін.
Головне — без паніки
Що далі буде з цінами на скраплений газ? Експерти одностайні: ціна впаде.
«Ціни знизяться. Думаю, це станеться вже у вересні, як тільки трейдери заповнять нестачу ресурсу», — говорить Рябцев.
«Безумовно, ціни не будуть такими високими, — погоджується Кобаль. — Зараз у крупному опті газ реалізовується по 14 грн. за літр. На АЗС вартість може піднятися до 16 грн. максимально».
На його думку, ціна такою не залишиться.
«Не може газ коштувати понад 1 тисячу доларів за тонну, коли за кордоном він коштує на 40 % дешевше. Мине час, компанії побачать, що є попит, і завезуть ресурс», — вважає Кобаль.
Щоправда, додає він, ніхто не поспішатиме, всі захочуть заробити.
Оскільки основним фактором нинішнього зростання ціни є ажіотажний попит, то ситуативно можна очікувати будь-яких високих цін, розповідає Сапегін.
«Однак законів економіки не обдурити, і якщо споживачеві буде невигідно використовувати скраплений газ як альтернативу бензину, то він не купуватиме його собі в збиток», — відзначає він.
Навіть за нестачі ресурсу ціна на ЗВГ зупиниться на економічно обгрунтованому рівні, який, за багаторічними спостереженнями, не може перевищувати 60 % від високооктанового бензину, пояснює Сапегін. За його словами, при поточних середніх рівнях цін на високооктановий бензин — це близько 14 грн. за літр скрапленого газу.
«Якщо бензин не подорожчає (зараз спостерігається певне здешевлення), то після поточного подорожчання газу ціни на нього повинні повернутися до цього рівня. Головне — не панікувати», — заявив Сапегін.
За його словами, при поточній середній роздрібній ціні 14,61 грн. за літр газу вже є потенціал для зниження ціни на 3 грн. за літр, але це станеться тільки при насиченні ринку.
До слова, ресурсу не вистачає не тільки в Україні, і це ще один важливий фактор, який не дозволить покрити дефіцит, що утворився в короткостроковій перспективі.
Крім того, осінь — період активного постачання скрапленого газу до європейських країн. З цієї причини в Україні до кінця року може бути дефіцит скрапленого газу.
За матеріалами
«Економічної правди»
А як насправді?
А насправді при сприянні влади та силовиків в Україні були витіснені десятки дрібних трейдерів, які займалися постачанням та реалізацією газу. І фактичним монополістом стала компанія Proton Energy Group S.A., за якою стоїть кум Путіна Віктор Медведчук. І саме ця компанія формує ціни. Нардеп Сергій Лещенко вже навіть блокував з однодумцями будівлю СБУ на знак протесту.
Ось що з приводу газових афер написав закарпатський політик Сергій Ратушняк:
«Втомила брехня Порошенка. 40 газових трейдерів знищено. Весь скраплений газ відданий ворогові України — Медведчуку. Звідси і зростання ціни на 50 %».
Коментарі :
Додати коментар