Виборче Закарпаття — на фінішній прямій
В Ужгородському прес-клубі відбулося засідання, головною темою якого стало «Виборче Закарпаття на фінішній прямій. Якою була виборча кампанія осені 2014 р: тенденції, маніпуляції, несподіванки». Засідання проходило в рамках виборчого проекту Ужгородського прес-клубу за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.
Маріанна Колодій, політолог, соціолог, директор Центру ґендерної освіти при УжНУ зауважила, що вперше в історії України маємо вибори, які проходять без частини території (анексований Крим) та у стані війни. «Через це матимемо менше депутатів, - каже експерт. - Але події, які розпочалися майже рік тому в країні не вплинули на кандидатів. Вони масово використовують легальні (популізм, вплив кольоровою гаммою на виборця, гаслами та інші) та чорні виборчі технології. Ніби й не було Революції гідності. Використовується підкуп, технології «копченого оселедця», коли підмінюють поняття, йде приписування себе до брендів політичних партій, поливання брудом тощо. На новий більш «просунутий» рівень перейшли мажоритарники. Є такі кандидати, які використали всі види маніпуляцій. Вони не соромилися використовувати різного роду компромати. І саме через ЗМІ проходила основна частина чорного піару, вони їх тиражували і поширювали. Один з висновків цієї виборчої кампанії: зважаючи на велику кількість маніпулятивних технологій, всі кандидати у цьому плані «підковані», використовуються послуги політтехнологів, аналітиків, або хоча б політологів. Рівень професіоналізму буде зростати, з іншого боку пересторога до ЗМІ, які не перевіряють інформацію , що поширюється від політиків та партійних лідерів. Під час виборчої кампанії таку інформацію треба перевіряти з більшою мірою ретельності». За словами Маріанни Колодій, один з кандидатів цього року використав одну з найнетиповіших форм агітації в Україні -- згуртування громади та використання мінімум коштів для цього. Такий підхід швидше характерний для країн Скандинавії, де не прийнято використовувати велику кількість грошей на місцевих виборів.
«Цього року в Україні проводився гендерний моніторинг, - каже Маріанна Колодій - на цих виборах у списках політичних партій жінки представлені ще гірше, ніж на попередніх. Але посунулися ближче до прохідної частини. Є навіть одна жіноча партія «Солідарність жінок України», але по суті вона не є носієм фемінних ідей в сенсі своєї ідеології. Серед мажоритарників жінок на 40% представлено більше, ніж на попередніх виборах.
У принципі, з 1 лютого 2014 року в дію вступали певні норми: політичним партіям було рекомендовано вносити до 30% жінок від загальної сукупності. Але партійці до цього не прислухалися».
Іван Стряпко, доцент кафедри політології і державного управління УжНУ зауважив, що незважаючи на Революцію гідності чимало виборців хочуть «бути підкупленими», особливо у сільській місцевості. «Люди чекають, що їх заохотять, - каже Іван Стряпко. -
Не всі егоїстичні, але вигоди від виборів очікує більшість. Не в прямому сенсі, а, наприклад, що кандидат якимось чином свій ресурс вкладе у облаштування території тощо. Насправді це суперечить виборчому процесу як такому». За словами Івана Стряпка, широку популярність на цих виборах отримують радикальні гасла. «Радикальні вислови сприймаються дуже позитивно, тому багато партій включили їх у свої програми. Також
всі політсили, які декларують проукраїнську позицію, включають військових. Це зумовлюється тим, що рівень довіри до армії є дуже високий. Цього раніше ніколи не було».
Олександр Пєлін, професор,соціолог, голова Асоціації соціологів Закарпаття теж погоджується з тим, що відбувається радикалізація суспільства. «Згідно з нашими опитуваннями, які закінчилися 12 жовтня, 4% угорців і 2% росіян не хочуть брати участь у виборах,- каже Олександр Пєлін. - Тому вибори достатньо у цьому плані будуть доволі специфічними. Також зауважу, якщо попередні вибори харизматики тягнули за собою партійні списки, тепер навпаки - партії тягнуть за собою не дуже відомих лідерів». За словами О.Пєліна, якщо два роки тому дуже активно голосували за провладних кандидатів, то зараз лідерами є не тільки провладні кандидати, але й ті, в яких добре поставлена піаркампанія».
Маріанна Колодій наголосила, що на цих виборах соціологія стала заручницею виборців. «Така маніпуляція соціологічними даними ще ніколи не були, - каже експертка. – Це якісь передбачення ворожки, що компрометує соціологію і дискредитує професію».
Експерти також наголосили, що в українців немає глибоких політичних переконань. І ними відповідно легко маніпулювати. Також вимоги до переможців у виборців прості: щоб були добрими, чесними і любили країну.
admin
Коментарі :
Додати коментар