Удар по елітах
На Закарпатті стався бунт, про який заговорила вся Україна. Президент Зеленський не даремно призначив на Закарпаття головою ОДА провідного співробітника СБУ. Тай ще й заступником у нього буде колега. Зеленський зізнався, що весь час на Закарпатті голови ОДА були куплені місцевими елітами, а хто був не згоден, того прибирали. Ці еліти тримали під контролем кордони. Мова про контрабанду та хабарі з перевізників.
Останнім часом тисячі мікроавтобусів їдуть із Італії, і цими мікроавтобусами передають до України купу товару. Це не тільки посилки заробітчан, це й товар для магазинів. Один мікроавтобус везе крім пасажирів близько тонни вантажу. Спритні місцеві ділки швиденько разом із митниками налагодили схему, і всі перевізники платили в середньому по 500 євро хабара. І тоді митники не перевіряли вантаж і пропускали мікроавтобуси з товаром. Приблизно пораховано, що хабарі становили до півтора мільйона євро щомісяця. Хабарами митники ділилися з покровителями.
Серед покровителів були і деякі закарпатські нардепи.
І тут новий голова ОДА Петров зібрав силовиків і виставив на кордоні пости. Перевізникам повідомили, що відтепер вони платитимуть не хабарі митникам, а офіційний митний збір.
Почався бунт. Частина перевізників перекрила кордон. На місце прилітало вище керівництво митниці та прикордонників. І було зрозуміло, що бунт влаштували покровителі митників. Адже мова йшла про величезні суми, які втратять місцеві еліти.
Бунту не вийшло. Петров був непохитним, компромісу з бунтарями не буде. В бюджет почали надходити мільйони. А ще новий губернатор не йде на жодні контакти з місцевими елітами.
* * *
Ще 27 травня голова Закарпатської ОДА Олексій Петров видав доручення правоохоронним органам створити мобільні групи для забезпечення сплати перевізниками митних платежів за перевезення посилок від заробітчан.
Дивно, але це доручення не було офіційно поширене ОДА чи самими правоохоронними органами, а поширило його одне з видань, наближене до групи нардепів від Закарпаття.
Оприлюднення цього доручення мало викликати негативну реакцію серед читачів цього видання. І відчувався певний сарказм.
А потім настало 1 червня і правила стягнення митних зборів із посилок заробітчан набули чинності. В середньому мікроавтобуси перевозять до тонни такого вантажу, який просто вписували як «особисті» речі. Митникам давали хабарі й без перевірки вантаж ввозився в Україну.
Аж тут у перевізників почали вимагати декларувати цей вантаж і платити митний збір.
Перевізники зустріли таке рішення бунтом і заблокували пункт пропуску «Тиса» на держкордоні з Угорщиною. Заблоковано було проїзди до шлагбаумів з обох боків, а також проїзд вантажівок на вантажний термінал.
На місце бунту приїжджало найвище митне та прикордонне начальство, а також голова Закарпатської ОДА Олексій Петров, який і був ініціатором того, щоб почати збирати з перевізників збір за завезення ватажу як посилки заробітчан.
Згодом, після переговорів з перевізниками, кордон було розблоковано. Більшість з перевізників погодилися на те, щоб сплачувати митний збір.
Голова ОДА розумів відповідальність того, що відбувається, і пояснив ситуацію. З його слів стало відомо, що рішення про необхідність сплати митних зборів за перевезення посилок було мотивовано тим, що перевізники і так платять за перевезення вантажу митникам гроші. Але це хабарі, а платити потрібно до бюджету, який зараз значно спорожнів через карантинні обмеження. Петров навіть назвав суми хабарів з одного мікроавтобуса — 400—500 євро.
Якщо зважити на те, що мікроавтобусів перетинає кордон тисячі й навіть пораховано, що за рік перевозять вони понад 4 тисячі тонн вантажу, то за офіційні митні збори можна добре поповнити бюджет, щоб виконувати проанонсовану президентом Зеленським програму «Великого будівництва».
Саме тому голова ОДА Олексій Петров поговорив із силовиками та новим в. о. Закарпатської митниці Юрієм Богашем і було вирішено почати законно збирати гроші за перевезення посилок.
Петров не назвав суми збору, але це приблизно 0,55 євро за кілограм. Тобто, десь ті самі 500 євро за 100 кілограмів, які везуть перевізники, але тепер це буде йти не в кишеню митникам як хабарі, а в бюджет.
У принципі більшість перевізників погоджуються на це і у них є лише два питання: чому ніхто про це не попереджав раніше, щоб не виникало непорозумінь. І друге питання: заповнення відповідних декларацій і сплата митного збору потребує часу, бо це не конверт у кишеню митнику засунути і їхати далі.
Олексій Петров пообіцяв, що митники мобілізуються, щоб максимально ефективно оформляти вантажі й не створювати черг.
Ну і на завершення свого відеозвернення Петров додав, що до тих, хто буде не погоджуватися на такі нововведення, буде застосовуватися сила, «монополію на яку має держава».
А згодом з’явилося відео, яке розкрило суть конфлікту на кордоні.
Відомий український блогер Євген Плинський розповів, що всю ситуацію з перевезеннями мав під контролем одіозний Валерій Пересоляк.
Зі зміною керівництва митниці у ланцюгу людей, які розподіляли між собою хабарі, появилися нові персони. Фігурувало у відео і прізвище нардепа Лунченка, який, зі слів Плинського, пролобіював призначення на митницю нового начальника.
А бунт виник не через те, що замість хабарів потрібно платити в бюджет, а через те, що «контролери» митниці підняли тариф хабарів. Якщо раніше хабар митника з одного мікроавтобуса був від 200 до 500 євро, залежно від того, скільки товару, то зараз хабарники-митники підняли хабар до 700—800 євро.
Потім відбулася дивна торгівля між перевізниками та митниками і владою, і вийшли на тариф 0,55 євроцента з кілограма вантажу. І ці гроші йтимуть виключно в бюджет. Влада навіть потім відрапортувала, що за три дні з цих митних зборів бюджет поповнився на понад 3 мільйона гривень. Тобто, за місяць ці збори можуть поповнювати казну на понад 30 мільйонів гривень.
Але сам Плинський впевнений, що митні збори будуть лише частковими. Тобто, перевізники з часом платитимуть за 20—30 відсотків від всього вантажу офіційний митний збір, а за решту вантажу — ті таки хабарі. Просто тепер у перерозподіл хабарів підключилися й інші персони.
Як воно буде насправді, не ясно. Все залежить від того, наскільки Петров зможе контролювати голову митниці. Не виключено, що все залежить від торгів між учасниками ланцюга. Митники та їх покровителі можуть запропонувати силовикам та Петрову левову частку з нелегальних зборів і ті можуть здатися. Хоча Петров доволі амбітний у своїх планах. Вже зовсім скоро йому на допомогу в ОДА прийде його соратник-колега по СБУ Олег Коцюба, і хлопці можуть приструнити місцеві еліти, які сиділи на контрабанді.
У ОДА повідомляють, що наразі Петров ігнорує будь-які спроби зустрітися з представниками цих еліт.
Тим більше, що у президента Зеленського також великі надії на Петрова. Він зізнався, що спеціально поставив силовика керувати Закарпаттям, бо попередники дуже легко продавалися місцевим контрабандистам.
Коментарі :
Додати коментар