Чи звільнятимуть держслужбовців через подвійне громадянство, - експерти із Закарпаття
Із початку травня держслужбовців, у яких виявлять неукраїнський паспорт, звільнятимуть. Підстави для цього визначені у новій редакції закону Про держслужбу.
Однак практично застосувати новацію буде непросто, а передбачати усі наслідки - і поготів.
До закарпатських держслужбовців уже звернувся голова ОДА Геннадій Москаль, запропонувавши “скласти зброю” добровільно, тобто звільнитися за власним бажанням. Тим же, хто недослухається, пригрозив розголосом в ЗМІ. Однак опитані Голосом Карпат правники, політики та оглядачі доволі скептичні у своїх оцінках такої ситуації.
Згідно із законом України Про державну службу, Геннадій Москаль правий. З іншого боку, добре, що Угорщина захищає своїх громадян, навіть тих, хто мешкає за кордоном і не надасть таку інформацію Україні, - сказав Голосу Карпат експерт з міжнародного права Мирослав Поляковський. - На мою думку, якщо країна як надавач послуг для громадян (безпека, освіта, здоров’я) не справляється зі своїм завданням, тоді люди шукають собі іншого "надавача послуг". До речі, словацька партія МОСТ-ГІД теж виступає за введення подвійного громадянства, яке заборонено на території Словаччини. Проте угорськомовні словаки мають паспорти і сусідньої країни.
Закарпаття межує з двома країнами ЄС, де подвійне громадянство дозволене офіційно: - Угорщиною та Румунією. Однак до 2014 року кількість закарпатських чиновників, які визнавали себе громадянами сусідніх держав була неістотною. Ситуація могла змінитися з початком військових дій на сході України через посилення відчуття небезпеки та нестабільності. Тим паче, що громадськість не бачила випадків, коли особи з подвійним громадянством були виявлені і несли якусь відповідальність.
Довести наявність у держслужбовців громадянства іншої держави, а у Закарпатті, всі ми розуміємо, що це саме угорського, буде дуже складно. Думаю що такі спроби будуть, але реальних наслідків чекати не варто. Якщо до нинішнього часу не встановлено відповідальність за порушення конституційного принципу єдиного громадянства відповідно - це комусь вигідно, а просування даного питання гальмується, - розповів кандидат політичних наук, викладач кафедри країнознавства ДВНЗ «УжНУ» Михайло Шелемба. - Хоча в нинішніх умовах все може дійти до того, що в Україні все-таки через певний час буде дозволено подвійне громадянство, яке більш ніж у 100 країнах світу законодавчо закріплене. Але поки де-юре нічого не буде робитися, у нас буде ставати де-факто все більше громадян із двома паспортами та багато галасу навколо цієї проблеми.
Іншого погляду щодо чиновників і державних діячів з кількома паспортами дотримується кандидат юридичних наук, експерт-кримінолог Ганна Маляр.
Давно потрібно було заборонити громадянам з паспортом іншої країни голосувати на виборах та балотуватись, а за приховування інформації про друге громадянство встановити відповідальність та визнавати недійсними результати виборів таких осіб, - написала експерт у своїй колонці на Українській правді. - Виявлення паспорту іншої країни в державного службовця повинно тягти, як мінімум, звільнення, а, як максимум, – кримінальну відповідальність.
Широкого обговорення тема подвійного громадянства серед чиновників набула з наближенням 1-го травня 2016 року - часу настання чинності Закону України Про державну службу. Він був прийнятий ще рік тому на 2-ій сесії ВРУ VIII скликання як одна з вимог наближення України до ЄС. Донедавна були спроби з боку президентської політсили відтермінувати дію Закону про держслужбу, але цього не дали зробити громадські організації, фінансовані на гранти Заходу.
Законопроект, який поставив перед вибором не одного чиновника-біпатрида (біпатриди - особи з кількома громадянствами, - ред.) підтримали семеро нардепів із Закарпаття: Віктор та Іван Балоги, Роберт Горват, Валерій Лунченко, Василь Петьовка, Іван Крулько та Олександр Сочка. Не голосували або утрималися Павло Балога, Валерій Пацкан, Віктор Пинзеник та Юрій Чижмарь. Відсутніми на час голосування були Василь Брензович, Михайло Ланьо і Нестор Шуфрич.
Дія закону поширюється на державних службовців, зокрема, Секретаріату Кабінету міністрів України; міністерств та інших центральних органів виконавчої влади; місцевих державних адміністрацій; органів прокуратури; органів військового управління; закордонних дипломатичних установ України.
В той же час дія закону не поширюється, зокрема, на президента України; главу Адміністрації президента України та його заступників, членів Кабінету міністрів України, перших заступників та заступників міністрів; народних депутатів України та депутатів місцевих рад.
Необхідність у певному розмежуванні держслужбовців за рівнем доступу до державної таємниці при застосуванні заборони на подвійне громадянство бачить і активний його прихильник, нардеп Верховної ради 7-го скликання Іван Бушко. Свого часу цей закарпатський політик працював над внесенням змін до Конституції щодо імплементації в законодавство України інституту подвійного громадянства з країнами ЄС, Канадою та США.
Є питання національної безпеки. І логічно було заборонити обирати на посади вищих категорій (І-ІІІ) державної служби тих чиновників, які мають кілька громадянств. Тобто вони мають обрати для себе: чи привілеї відкритого світу, що дає паспорт європейської країни, чи відповідальна служба на користь держави, що передбачає певні обмеження і відповідальність, - аргументує Іван Бушко. - Однак чи несе загрозу нацбезпеці подвійний паспорт держслужбовців на посадах, які не передбачають прийняття якихось важливих рішень та доступ до державної таємниці?
Бушко наголосив, що статус держслужбовця мали невиправдано багато чиновників, хоча привілеї, які давала держслужба раніше, з кожним роком зменшувалися. Тому логічно було б значно скоротити кількість чиновників зі статусом держслужбовця, щоб заборона на другий паспорт не стала для більшості з них ще одним обмеженням, поряд із низькооплачуваною і маловдячною роботою.
Натомість “високі чини” і політики центрального рівня нерідко робили собі друге громадянство на “чорний день”, якщо почнуться політичні репресії, - розповів Бушко.
Ознаки інструменту для політичного впливу побачив у новації у доктор історичних наук, професор УжНУ Сергій Федака.
Не думаю, що це буде застосовуватися масово, бо все-таки великої кількості бажаючих працювати на досить відповідальній, але не надто вдячній чиновницькій роботі просто немає. Особливо це стосується низових посад. Що ж стосується посад більш хлібних, то реалізація такої правової норми (маєш другий паспорт – іди зі служби) цілком може застосовуватися вибірково і бути інструментом політичної селекції на користь однієї політичної сили – пропрезидентської, - зауважив Федака.
У своїй колонці для Голосу Карпат оглядач припустив, що масових звільнень не буде, в тому числі, і через ймовірну “ланцюгову реакцію” на зразок “якщо вигнали мене, то виганяйте і мого колегу”. Крім того, більшість власників угорських чи румунських паспортів на Закарпатті користуються ними для легального працевлаштування за кордоном та полегшеного його перетину, а не з якихось антидержавницьких мотивів.
Цілком імовірно, що саме через це більшість закарпатців не відчувають гостро негативного ставлення до подвійного громадянства. Про це свідчить опитування, проведене Київським міжнародним інститутом соціології на замовлення тижневика “Зеркало недели”. Згідно з даними опитування, 56,8% опитаних у Закарпатській області виступають за право мати два паспорти, причому 31,3% виступають категорично. У прямий, безапеляційний зв'язок між розколом країни і подвійним паспортом вірять всього - 5,5% закарпатців.
5 травня стало відомо про виявлення у вже звільненого начальника управління освіти, молоді та спорту Берегівської РДА факту подвійного громадянства. Протягом трьох днів його буде звільнено з роботи уже розпорядженням голови ОДА.
Голос Карпат
admin
Коментарі :
Додати коментар