Митниця сьогодні: 500 доларів уже не беруть
Останнім часом митна тема стала однією з ключових. Почалося з фейк-новини, яку невідомі поширили в ЗМІ про висловлення недовіри голові митниці Анатолію Макаренку парламентським комітетом.
На недостовірну інформацію клюнули низка авторитетних ЗМІ, а потім публікували спростування. Далі пішов скандал з СМС-листуванням колишнього народного депутата Партії регіонів, а нині позафракційного Віталія Хомутинника. Журналісти зняли його СМС-листування з губернатором Одеської області Ігорем Палицею, в якій вони нібито обговорювали хабарі на митниці.
Після скандалу митниця відреагувала офіційними листами на адресу фігурантів з проханням допомогти розслідування і покарати винних. Все це наводить на припущення, що керівництво митниці комусь стало незручним.
Журналіст «Фактів» ICTV вирішив розібратися, як працює українська митниця сьогодні. Чи відбулися очікувані зміни на краще. Ми поговорили з представниками бізнесу, профільних асоціацій та волонтерами.
«Баттли» на митниці
«Все змінюється на краще дуже повільно. Виною тому - безліч накопичених проблем з минулого», — зазначає співголова Митного комітету Европейської Бізнес Асоціації Олександр Лазарєв. При цьому заспокоює, що нові проблеми не з'являються, і це вже добре.
За словами експерта в галузі, головне питання - завищення митної вартості, яку піднімають, на думку Лазарєва, намагаючись виконати показники по надходженнях у бюджет, які держава постійно підвищує. Імпортеру доводиться відстоювати з боєм кожен товар. «Бувають випадки, коли митниця не визнає вартість, зазначену в документах імпортера, а визначає її самостійно. Через це імпортерам доводиться платити набагато більшу суму, ніж вони планували.
Умовно: ви купуєте товар за $1, привезли його на митницю, а вам кажуть, що будете платити мито з $3», - говорить Лазарєв. Біда в тому, що в результаті страждає середньостатистичний покупець, оскільки імпортер намагається відшкодувати збиток, і згодом зростає ціна товару. «А якщо врахувати динаміку валютного курсу - вартість росте з геометричною прогресією», - говорить Лазарєв. І це стосується всіх без винятку видів продукції, на якій вказаний виробник не Україна, зазначає експерт.
Проблему намагаються вирішити в судах, але поки час спливає, товар стоїть практично заблокованим, а якщо навіть імпортер виграє справу, то йому держава ніколи не відшкодує збиток, бо така буква нашого закону. Є зрушення в тому плані, що за попереднього керівництва була межа вартості, нижче якої митниця ніколи не пропускала товар. Сьогодні ця згубна практика ліквідована. «Варто зазначити, що згідно із законодавством відповідальності за товар працівники митниці у випадку завдання шкоди не несуть.
І це ще одна проблема», — говорить виконавчий директор Асоціації українських виробників лакофарбових виробів Олександр Бричко. Вона не вирішується, навіть якщо суд довів провину.
З корупцією - як зі студентами
З приводу корупції, на думку експертів, ситуація така ж як зі студентами: хочеш - вчися, хочеш - плати.
«До питання корупції на митниці є два підходи: або митниця вимагає гроші, або митниці пропонують гроші. Так от зараз митниця не вимагає грошей. Раніше була практика, що немає можливості не платити, зараз така можливість є. Якщо ти готовий працювати чесно і відкрито - працюй», - говорить Лазарєв. «Викорінити корупціонерів можна, - вважає Бричко. - Потрібно поставити на митницях працівників-професіоналів, але всіх одним махом змінити неможливо».
Безпека? Не актуально
Безпека кордону, що передбачає боротьбу з постачаннями наркотиків, зброї, в ідеалі повинна бути першою функцією митниці. На другому місці - надання послуг, а вже на третьому - фіскальна функція, тобто стягнення податку. «У нас все навпаки, — зазначає Олег Платонов, заступник голови Громадської ради при ДФС з напряму митної справи. - Оскільки сьогодні є умовний план для поповнення бюджету, а митниця той орган, який більше від інших приносить в бюджет, пріоритети саме такі».
Біля синього моря
«Окрема тема з морськими портами», — зазначає Платонов. Там проблема не стільки в митниці, скільки в бюрократії: багато що контролюють окремі служби, як-то радіологічна, екологічна, ветеринарна, які на шляху митного оформлення загальмовують процес паперовою тяганиною. Крім того, сьогодні всі прикриваються реформами.
Волонтерам стало простіше
Робота з гуманітарним товаром стала простішою. «На митниці були передані з Америки два контейнери з медичним обладнанням на Одесу і на Львів, і не було жодних проблем», - говорить відомий волонтер Тетяна Ричкова з «Крила Фенікса», яка є радником міністра оборони. Немає проблем і з автомобілями, які постачаються волонтерами з-за кордону. «Без проблем нами доправляються машини швидкої допомоги для бригад. Раніше, наприклад, навесні, на митниці просили $500 на рівному місці. Зараз за день, після перевірки всіх документів машина проходить спокійно», - говорить Ричкова. З головним митником України Анатолієм Макаренком волонтеру доводилося спілкуватися. Каже, розуміючий. Можливо, позначається ще те, що він колишній військовий. Іванна Котченко
fakty.ictv.ua
admin
Коментарі :
Додати коментар
доляри не хочуть, лем євро