Коли малі малюнки стають великими
Побачив світ розкішний альбом шаржів Ерделі.
Коли після смерті відомого художника знаходять його нові полотна, нові записи, словом, будь-що, чого би торкалися серце й рука маестро, то це — істинне відкриття, справжня подія, значимість якої з часом розростається. Так сталося і зі шаржами Адальберта Ерделі. Їх понад 40 років ревно берегла знакова натурниця і дружина митця Магдалина Сливка. Як згодом виявилося, кількість дотепних і веселих рисунків сягнула плюс-мінус двохсот. За моєю прикидкою, мінімум стільки ж ще ховається по різних колекціях. Тобто Бийла цілеспрямовано вихоплював з гурту цікаві типи чи непересічні риси облич, постави, вдачі. Шаржі творилися упродовж усього життя. Про це свідчать блокноти як чехословацького, так і радянського виробництв. Правда, нерідко художник малював і на серветці, і на афіші, і на газеті, і на випадковому клаптику паперу. Мила цікавинка: в його бібліотеці зберігся альбом карикатур видатного німецького митця Ґеорґа Ґросса.
Трохи історії. Вперше на шаржі звернув увагу журналіст Михайло Фединишинець (Мейсарош). Публікацією у газеті «Фест». Я ж майже відразу підхопив новизну, видавши брошуру «Невідомий Ерделі», обкладинку якої ілюстрував 24 шаржами. Потому шаржі скрасили монографію Івана Небесника й альбом генія, упорядкований художником Антоном Ковачем. І ось нарешті крайове мистецьке середовище приємно струсонув окремий альбом шаржів Адальберта Ерделі. Струсонув завдяки «Видавництву Олександри Гаркуші». Акцентувати б, що альбом укладений на основі колекції шаржів Михайла Фединишинця, придбаних у вдови Магдалини Ерделі. Передмову написав провідний мистецтвознавець Михайло Сирохман. «Працює магія зображення — легкий біг олівця вистрілює точними психологічними репліками», — влучно й образно пише він. Післямова «Неперевершений фундатор карпатського шаржу» належить тому ж Михайлові Фединишинцю. Процитувати б і його: «Дружні шаржі Ерделі полонять винятковою легкістю, вправністю, невимушеністю й невимученістю, потужною фантазією, фантастичним почуттям гумору, доброзичливою іронією, милим сарказмом, невгамовним оптимізмом». Видавець Олександра Гаркуша вдало підібрала вислови майстра з його літературних творів та щоденника. Приміром: «Кожна людина думає, що вона центр усесвіту, а вона є лише малесенькою частинкою великого болота». Шаржовий альбом сприяє бачити Ерделі з іншого ракурсу. Я усвідомив остаточно, що гумор, іронія і сарказм пульсували в крові генія. До речі, через фінансові причини не всі шаржі лягли в альбом, а лише близько ста. Але Ерделі й так з небес безмежно радіє. Сумніваюся, що хтось колись із крайових митців створить так дотепно і стільки шаржів, як Розі (нагадаю, що так подружжя зверталося один до одного). Ерделі й у цьому жанрі судилося бути постійним орієнтиром.
Володимир Фединишинець, член Національної спілки письменників України
Коментарі :
Додати коментар