Проблема нецензурної лексики у дітей: погляд психолога
Інтерв'ю з психологом Євгенією Кеменяш про причини та наслідки вживання нецензурної лексики серед дітей.
Сучасний світ все частіше зустрічається з проблемою вживання нецензурної лексики дітьми. У цьому контексті ми вирішили звернутися до фахівця, щоб розібратися у причинах цього явища, а також зрозуміти, які наслідки може мати використання нецензурної лексики у дитячому віці. Ми провели інтерв'ю з психологом Євгенією Кеменяш, випускницею Львівського університету Внутрішніх справ, яка наразі працює у Новодавидківській загальноосвітній школі. Вона поділилася своїм професійним баченням та декількома порадами. Як ви вважаєте, чому діти починають вживати нецензурну лексику? Діти можуть починати вживати нецензурну лексику беручи приклад з дорослих, які є для дитини авторитетом. Це може бути, як спосіб привернути увагу дорослих до себе, через брак емоційного зв’язку Для дитини стає не важливо яка ця увага позитивна чи негативна ,головне батьки звернули увагу. Нецензурна лексика може бути використана з метою провокації, щоб порушити правила дорослих, помститися їм за їх зауваження чи покарання. Для самоствердження в колі однолітків, бажання бути «своїм» в колективі, здаватися дорослішими. Використання нецензурних слів також може бути способом проявлення пасивної і словесної агресії це стається через те, що дитина не вміє екологічно керувати гнівом і власними емоціями. Як батькам реагувати, якщо вони чують від своєї дитини нецензурні слова? Важливо відразу не панікувати, також не поспішати лаяти чи карати дитину. Тому, для початку слід вдати, що ви нічого не чули. Тоді є ймовірність, що дитина просто забуде нехороші слова. Але якщо вона зрозуміє, що може цим привертати увагу дорослих, то захоче це робити спеціально. Рекомендую спокійно реагувати , вчити дитину правилам комунікації та подавати власний приклад. Які методи виховання допомагають запобігти використанню грубої мови? Крім педагогічних аспектів, виховання дітей також потребує уваги до їхнього емоційного та психологічного розвитку. Батьки мають бути уважними до емоційних станів своїх дітей і допомагати їм розвиватися в цій сфері. Це може включати вираження любові, емоційну підтримку та наставництво, якщо в сім’ї будуть довірливі відносини, авторитет батьків, діти будуть прислуховуватися до їх думки, і так само, цим можна запобігти і використанню грубої мови у словнику дитини. Також важливим є дотримання чітких правил у сім’ї з раннього дитинства, постійна інформованість дітей , що добре а, що погано. Можна використовувати виховні казки, мультфільми і разом з дітьми обговорювати їх. Як впливає оточення (друзі, школа, медіа) на мовлення дітей? Звичайно вплив оточення відіграє важливу роль у формуванні якихось звичок у дітей, в тому числі і мовленнєвих, особливо це властиво дітям у підлітковому віці, коли в однолітків є авторитет і важливе схвалення групи. Одже, якщо підліток має розвинений емоційний інтелект, розуміє власті межі і кордони, чітко розвинену «Я» концепцію, йому буде не так складно відмежовувати, що є неприйнятним для нього. Таким чином батькам з раннього дитинства потрібно допомагати і вчити цьому дитину. Яку роль відіграють батьки у формуванні мовленнєвої культури дитини? Навички правильного мовлення дитина набуває в сім’ї. Все, що роблять батьки для загального та мовленнєвого розвитку своєї дитини, має велике значення у її майбутньому. Мовленню необхідно вчити, перш за все, шляхом особистого прикладу. Тому батьки повинні розуміти, що відповідальність за розвиток мовлення дитини в перші роки життя малюка повністю залежить від них. Дуже важливо, щоб дитина змалку чула правильне, чітке мовлення, на прикладі якого формувалося б її власне. Чи є різниця в причинах і підходах до вирішення проблеми залежно від віку дитини? Так, звичайно. В кожному віковому періоді повинні бути різні підходи , до вирішення проблеми, але основне це чіткі правила і відкрите спілкування з дитиною щодо проблеми, якщо у батьків виникають труднощі можна звернутися за допомогою до спеціаліста , щоб отримати рекомендації. Як медіа і соціальні мережі впливають на поведінку і мову дітей? Задоволення потреби у спілкуванні, моральній підтримці – найважливіші потреби особистості підліткового віку. Якщо ми не можемо задовільнити їх в реальному житті, то задовільняємо в Інтернет - мережі, яка дає можливість «втекти» від проблем, труднощів, що виникли на певному етапі соціалізації. Перебуваючи у віртуальному світі та вивчаючи ту інформацію, яка розміщена у соціальних мережах, кожен із нас формує свою систему цінностей, яка визначає виняткове ставлення до певних дій, вчинків, явищ як віртуального, так і реального життя; визначає нашу поведінку та майбутню соціальну діяльність, що становить собою ціннісний компонент. За допомогою соціальної мережі, підліток задовільняє приховані потреби, які не прослідковуються в його реальному житті, а проявляються лише у мріях і фантазіях. Чи можуть покарання допомогти виправити поведінку, і якщо так, то які саме? Розмова та пояснення. Цей метод полягає в тому, що батьки або вихователі намагаються пояснити дитині, що її поведінка є неправильною, та дати рекомендації, як її можна покращити. Цей метод є одним з найбільш ефективних, оскільки допомагає дітям розуміти наслідки своїх дій та навчає їх взаємодіяти з іншими людьми. Це також може сприяти розвитку емоційного інтелекту та вмінню співпрацювати. Взагалі, використання фізичного насильства та погроз є неефективними методами покарання дітей, які можуть завдати шкоди їх психологічному здоров'ю. Краще використовувати методи, що спираються на підтримку та розуміння. Наприклад, розмову та пояснення. Важливо також пам'ятати, що покарання не єдиний спосіб виховання дітей, і важливо забезпечити їм позитивне середовище для розвитку та зростання. Як розвивати емоційний інтелект у дітей, щоб вони краще розуміли вплив своїх слів на інших? Розвиток емоційного інтелекту це постіний і безперервний процес. Основне це вивчити базові емоції з дитиною і вчити її розіміти , що вона відчує , проговорювати це і екологічно виявляти свої емоції. Навчіть дитину визначати емоційні тригери. Емоційні тригери спонукають відчувати ті чи інші емоції. Це може бути сторонній звук, якась дія чи слова оточення. Ваше завдання з’ясувати, що змушує дитину злитися або тривожитися. Які види діяльності її розчаровують чи дратують. Сфокусуйтеся на належній, а не на поганій поведінці. Найефективніший спосіб змінити на адекватну поведінку дитини, спричинену емоціями – зосередитися на її позитивній поведінці. Нецензурна лексика у дітей є серйозною проблемою, яка вимагає комплексного підходу та розуміння. Психолог Євгенія Кеменяш наголошує на важливості розвитку емоційного інтелекту та створення позитивного прикладу в сім'ї. Батьки повинні бути уважними до емоцій своїх дітей і вчити їх правильній комунікації. Лише через взаємоповагу, довірливі відносини та чіткі правила можна забезпечити гармонійний розвиток дитини та зменшити вживання нецензурної лексики.
Мирослава Глагола
Коментарі :
Додати коментар
Доброго дня!
Хотів би, щоб відео про проблему вживання ненормативної лексики дітьми та підлітками, опубліковане на каналі Future of Ukraine (https://youtu.be/XFzDQpxzGdI), подивилося більше українців. Але новий канал, нове відео, тож мало, хто дивиться.
Але основна мета - це запросити підписати електронну петицію до КМУ "За чисте мовлення молоді без ненормативної лексики".
Тож чи можу я Вас попросити, розмістити моє відео на Вашій сторінці? Хотів би, щоб більше українців підписали петицію тим більше на збір підписів дається всього 90 днів.
Завчасно вдячний.
З повагою до Вас